Wednesday, 30 June 2010

Dia...Cinta Sejati


Dia pencinta paling setia
Dia memberi tidak pernah meminta
Selalu disisi setiap hambaNya
Setia menunggu setiap janji temu
Dimana kita ketika Dia ingin berjumpa?
Dimana kita ketika Dia memanggil bertemuNya?
Dimana kita ketika Dia ingin mendengar luahan hati kita?
Dimana kita ketika Dia ingin mendengar rintihan dan keluhan kita?


kitalah yang akan merana
kitalah yang akan meminta-minta
ketika disana....
jika kita masih melupakanNya.

sarang heyo (^_^)

Tuesday, 29 June 2010

Jika Aku Jatuh Hati

Video yang banyak menagajar dan memberi ketenangan
Syahdu



video

sarang heyo (^_^)

Sedangkan Nabi Maafkan Umat


Kadang-kadang saya terfikir, adakah saya seorang yang sukar untuk memaafkan seseorang??
Atau saya ni seorang yang pendendam..
Hmmm, entahlah lah kan. Adakah saya seorang yang kejam bila saya mendiamkan diri???

Bukan mudah untuk maafkan seseorang yang betul-betul pernah menyakitkan hati kita di tahap maksimum, kan? Kadang-kadang, ada orang meminta maaf sendiri dengan kita, atau kadang2 menggunakan orang tengah untuk meminta maaf dari kita. Dan bila kita minta beri masa untuk meredakan hati, ayat yang biasa digunakan ialah "sedangkan Nabi maafkan umat"

Ya, betul Rasulullah saw seorang yang mudah memaafkan, dan Baginda juga menyuruh Sahabatnya, dan umatnya untuk sentiasa memaafkan sesama sendiri... dan banyak kisah-kisah tentang ketinggian peribadi mereka di dalam memaafkan rakan mahupun musuh..

Tapi pernah tak dengar kisah seorang Sahabat bernama Wahsyi?

Si Wahsyi nih semasa perang Uhud adalah orang yang membunuh bapa saudara Rasulullah, bernama Hamzah r.a dengan menggunakan tombak (mesti pernah dengar kisah nih, kan?).. maka semasa Fathul Mekah, Wahsyi menjadi sangat menggeletar, takutkan yang Rasulullah akan membalas dendam atas kematian Hamzah, lalu cuba melarikan diri..

Maka datanglah seorang Sahabat kepada Wahsyi, mengatakan daripada dia lari dari Mekah dan hidup dalam ketakutan... lebih baik dia masuk Islam, dan aman di dalamnya.. kerana Islam itu sendiri adalah aman.... dan Rasulullah juga adalah seorang yang suka memaafkan orang lain... di samping itu, dakwah tentang Islam juga diceritakan kepada dia...

Akhirnya Wahsyi buat keputusan untuk masuk Islam.... dan mengadap Rasulullah untuk mengakui keislamannya... Apabila Rasulullah mengetahui yang dia inilah Wahsyi, Baginda bersabda yang mafhumnya, "Pergilah kamu, dan jangan biarkan aku melihat kamu lagi"

Adakah ini tanda Rasulullah berdendam?

Bahkan tidak, tetapi Rasulullah tak sanggup nak tengok muka Wahsyi lagi kerana melihatnya akan mendatangkan kesedihan yang teramat sangat di dalam hati Rasulullah, sedangkan Hamzah adalah bapa saudaranya yang banyak membela Baginda semasa di awal era dakwah...

Wahsyi mati dalam Islam... dan semasa perang memerangi orang murtad dan nabi palsu di zaman Abu Bakar r.a, tombak yang sama digunakan membunuh Hamzah, telah digunakan untuk membunuh Musailamah al-kazzab...

Moral of the story: Bukan tidak mahu memafkan, TETAPI memafkan, cuma berilah masa dna ruang untuk kembali bernafas. Beri masa dan ruang untuk pulihkan rasa tercalar di hati. Beri masa dan ruang untuk buat diri ini selesa setelah wujudnya rasa tidak selesa. Berilah masa dan ruang untuk diri ini pulih setelah pelbagai cerita dimanipulasi, disensasikan dan sebagainya.

Ingat, bukan tidak memafkan, cuma berilah masa dan ruang, kerana hati ini masih lagi sedih.

Sunday, 27 June 2010

Allah Maha Mengetahui

Saya suka video ni.
Sangat bermakna.


video


sarang heyo (^_^)

Saturday, 26 June 2010

HIDUP KITA CUMA 1 JAM???



Nisbah Hari Dunia : Hari Akhirat
Firman Allah,

و إن يوما عند ربك كألف سنة مما تعدّون

Dan sesungguhnya satu hari (mengikut perhitungan) Tuhanmu adalah seperti 1000 tahun mengikut perkiraanmu.
(Surah al-Haj ayat 47)

Rujuk juga ayat 5 surah as-Sajdah
Hidup kita di dunia ini tidak lama. Cuba kita hitung nisbah hari dunia dan akhirat, 1 hari akhirat = 1000 tahun dunia mengikut perkiraan kita

Satu tahun di dunia biasa 365 hari.
Cuba kita darabkan. 1000 x 365 = 365000 hari

Bermakna satu hari akhirat = 365000 hari dunia

Cuba kita andaikan, jika 1 hari akhirat juga ada 24 jam.
Bermakna,
setiap jam akhirat adalah - 1000 tahun / 24 = 41.7 tahun dunia.

Umur umat akhir zaman adalah lebih kurang 60 ke 70 tahun sahaja, atau HANYA satu jam lebih mengikut perhitungan akhirat.


Hakikat Kehidupan Dunia
Firman Allah,

و ما الحياة الدنيا إلا لعب و لهو و للدار الأخرة خير للذين يتقون أفلا تعقلون

Dan tiadalah kehidupan dunia ini melainkan main-main dan senda gurau belaka. Dan sesungguhnya negeri akhirat itu adalah terlebih baik bagi orang yang bertaqwa.
Maka tidakkah kamu memahaminya?

(Surah al-An'am ayat 32)

و ما الحياة الدنيا إلا متاع الغرور

Dan tiadalah kehidupan dunia itu melainkan kesenangan yang mempedayakan. (Surah Ali Imran ayat 185 )

أرضيتم بالحيوة الدنيا من الأخرة فما متاع الحيوة الدنيا في الأخرة إلا قليل

Apakah kamu puas dengan kehidupan dunia sebagai ganti kehidupan di akhirat? Padahal kenikmatan hidup di dunia ini (dibandingkan dengan kehidupan) di akhirat hanyalah sedikit.

(Surah at-Taubah ayat 38)


Terdapat banyak lagi ayat yang Allah jadikan ia sebagai peringatan kepada kita agar tidak terpedaya dengan muslihat dan tipudaya dunia.

Namun jangan pula kita menyangka bahawa untuk kejar akhirat, kita harus tinggalkan pekerjaan, tinggalkan bermuamalah, bergaul dengan sahabat handai dan sebagainya dan hanya duduk di tikar sejadah dan memegang tasbih sepanjang masa.

Islam adalah agama yang sempurna, melengkapi keperluan ukhrawi dan duniawi. Kita sebagai manusia yang dikurniakan akal, harus matang dalam membahagikan masa antara ibadah dan muamalah sesama manusia.


Persoalannya
Berapa banyakkah persediaan yang telah saya dan tuan-tuan lakukan untuk ke sana? Berapa banyakkah masa yang terbuang begitu sahaja tanpa diisi perkara atau amalan yang bermanfaat?

Fikir-fikirkanlah...



sumber : iluvislam.com

Sunday, 20 June 2010

ANAK MAK YANG DAH TAK DEGIL



Mak.....

Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan
sejuk syahdu masih terasa lagi nih....
Mak tau tak.....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni.....
mak macam dan sedia.....
Seminggu sebelum tu.....mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih..... kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu..... pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran diam ......
kengkadang siaran indonesia ...mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi
mak ke kuburan...
Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..
paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas
mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.....
masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...kiter
kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu..
Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 s akit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..
Mak tetap tak bersetuju... ..mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit kami adik
beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..
Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....
Mak.....
Malam itu abang bawa mak k e hospital dan itu lah pertama dan
terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak, kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..cukup ker duitt..
kiter jawab pula...kalau tak cukup, mak kan banyak duit... mak gelak ajerr.....
Lepas tu bila kereta kiter sampai....mak buat kenduri kesyukuran.. ....
Dan kiter masih ingat lagi...bila kiter eksiden terlanggar kelinn naik motor.....
Punya la kiter takut...kiter warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat
mak.....
Bila balik sahaja kampong....kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....
Mak....tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ...ampon kan kiter....
Mak.....
Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital.... nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn
Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar
suasananya.. ... terasa syahdu dan s ayu gitu...dinginnnn. ....
Mak.....
Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan .....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak...?
Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat
gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni..tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....
Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis..... kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi.... Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...kiter rindu kat mak..!
Takpa la.....nanti bila kita selesai sembanyang subuh, kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....
Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...anak mak yang seorang tu demam....
Mak tauu...cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...boleh kata setiap malam selepas
maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...tangisan tak dapat dibendung...
Mak tauu...kiter cuba bertahan... memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak... nak cakap dengan mak....
anak mak yang ni dah tak betul kan ...????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi ... Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak..nanti kalau
gini ajer mak yang susah kat sana ..."
Dan akhirnya akak juga nangis ..... Agaknya mak nampak adegan tu...
sebab malam jumaat kata orang roh balik rumahh... mengharap sedekah da ri anak2 nya...
Mak tau tak...di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat... menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....
Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu.... kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak... esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
pastu kawan kiter bgtau...simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje... Takper yer mak...kiter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak, I LOVE YOU SO MUCH dan jutaan terima kasih
kerana membesarkan kiter... memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah.. sampai masuk unibesiti..
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang... boleh rasa duduk kat negara orang...
sampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
Sekian terima kasih.

CANTIKNYA WANITA ITU




Cantiknya seorang wanita itu sebagai HAWA
Tidak kerana bijak meruntun iman kaum Adam
Sehingga turunkan insan ke dunia
Tetapi menjdi pembakar semangat perwira
Menjadi tunjang perjuangan syuhada
Cantiknya seorang wanita itu sebagai ANAK
Tidak menjerat diri pada lembah kedurhakaan
Mengalir mutiara di kelopak mata
Tetapi menjadi penyelamat ibu bapa
Pada hari kebangkitan bermula

Cantiknya seorang wanita itu sebagai REMAJA
Tidak pada kulitnya mulus menggebu terdedah
Untuk menggoda pandangan nafsu mata
Tetapi pada kehidupan terjaga
Dari menjdai mangsa tohmahan dunia

Cantiknya seorang wanita itu sebagai GADIS
Bukan kerana merah kilauan lipstik
Pada bibir memekar senyuman kosmetik
Tetapi pada keperibadian terpelihara
Kelembutan kesopanan menghiasi jiwa

Cantiknya seorang wanita itu sebagai ISTERI
Bukan kerana peneraju kerjaya dalam rumahtangga
Tetapi sentiasa bersama
Menempuh badai disisi suami tercinta

Cantiknya seorang wanita itu sebagai MENANTU
Bukan kerana kemewahan dimata
Tetapi bijak dalam menjauhi persengkolan ipar lamai
Menjadi penghibur hati permata kehidupan

Cantiknya seorang wanita itu sebagai IBU
Bukan terletak pada kebangkitan anak
Dalam setiap pertelingkahan
Tetapi dibawah lembayung kejayaan
Membuai anak dikala suami menjalin impian

Cantiknya seorang wanita itu sebagai MERTUA
Tidak kerana berjaya meruntuh istana
Tetapi jalinan kasih sayang
Tulus hati mengagih kasih setara pada semua

Cantiknya seorang wanita itu sebagai NENEK
Bukan memberi harta dunia
Sehingga generasi lupa
Tetapi menjadi pada pendita
Menjaring teladan para anbia pada anak bangsa

Cantiknya seorang wanita itu sebagai WARGANEGARA
Bukan kerana menyandang puncak dunia
Tetapi bijak menangkis rintangan
Peka membela nasib dan maruah negara
Menjadi tulang belakang keteguhan semua

Cantiknya seorang wanita itu sebagai WARGA TUA
Bukan kerana jernihnya mutiara
Mengalir deras di kelopak mata
Tetapi senantiasa mengumpul cahaya
Menghitung hari dengan selembar nasihat

Cantiknya wanita itu sebagai INTELEKTUALIS
Bukan kerana menjadi sebutan
Sehingga menjulang keegoaan
Tetapi dalam mencari ilmuan
Menyala obor mewangi setanggi profesionalis

Cantiknya wanita itu sebagai MUSLIMAH
Bukan kerana keindahan paras rupa
Sehingga menjadi ingauan mata
Tetapi berpegang Akidah Solehah
Disebalik tirai jiwa
Mengandam rindu kekasih pasrah di atas sejadah
Mengharap keredhaan kehidupan awana.

Saturday, 19 June 2010

........Kerana takutkan neraka...ALLAH

Pada setiap Jumaat, selepas selesai menunaikan solat Jumaat, seorang Imam
dan anaknya yang berumur 7 tahun akan berjalan menyusuri jalan di kota itu
dan menyebarkan risalah bertajuk "Jalan-jalan Syurga" dan beberapa karya
Islamik yang lain....

Pada satu Jumaat yang indah, pada ketika Imam dan anaknya itu hendak keluar
seperti biasa meghulurkan risalah-risalah Islam itu, hari itu menjadi amat
dingin dan hujan mulai turun.

Anak kecil itu mula membetulkan jubahnya yang masih kering dan panas dan
seraya berkata "Ayah! Saya dah bersedia"

Ayahnya terkejut dan berkata "Bersedia untuk apa?". "Ayah bukankah ini
masanya kita akan keluar menyampaikan risalah Allah"

"Anakku! Bukankah sejuk keadaan di luar tu dan hujan juga agak lebat"

"Ayah bukankah masih ada manusia yang akan masuk neraka walaupun ketika
hujan turun"

Ayahnya menambah "Ayah tidak bersedia hendak keluar dalam keadaan cuaca
sebegini"

Dengan merintih anaknya merayu "Benarkan saya pergi ayah?"

Ayahnya berasa agak ragu-ragu namun menyerahkan risalah-risalah itu kepada
anaknya "Pergilah nak dan berhati-hatilah. Allah bersama-sama kamu!"

"Terima kasih Ayah" Dengan wajah bersinar-sinar anaknya itu pergi meredah
hujan dan susuk tubuh kecil itu hilang dalam kelebatan hujan itu.

Anak kecil itu pun menyerahkan risalah-risalah tersebut kepada sesiapa pun
yang dijumpainya. Begitu juga dia akan mengetuk setiap rumah dan memberikan
risalah itu kepada penghuninya.

Setelah dua jam, hanya tinggal satu saja risalah "Jalan-jalan Syurga" ada
pada tangannya. DIa berasakan tanggungjawabnya tidak akan selesai jika masih
ada risalah di tangannya. Dia berpusing-pusing ke sana dan ke mari mencari
siapa yang akan diserahkan risalah terakhirnya itu namun gagal.

Akhirnya dia ternampak satu rumah yang agak terperosok di jalan itu dan mula
mengatur langkah menghampiri rumah itu. Apabila sampai sahaja anak itu di
rumah itu, lantas ditekannya loceng rumah itu sekali. Ditunggunya sebentar
dan ditekan sekali lagi namun tiada jawapan. Diketuk pula pintu itu namun
sekali lagi tiada jawapan. Ada sesuatu yang memegangnya daripada pergi,
mungkin rumah inilah harapannya agar risalah ini diserahkan. Dia mengambil
keputusan menekan loceng sekali lagi. Akhirnya pintu rumah itu dibuka.

Berdiri di depan pintu adalah seorang perempuan dalam lingkungan 50an.
Mukanya suram dan sedih. "Nak, apa yang makcik boleh bantu?"

Wajahnya bersinar-sinar seolah-olah malaikat yang turun dari langit.
"Makcik, maaf saya mengganggu, saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat
sayangkan makcik dan sentiasa memelihara makcik. Saya datang ini hanya
hendak menyerahkan risalah akhir ini dan makcik adalah orang yang paling
bertuah". Dia senyum dan tunduk hormat sebelum melangkah pergi.

"Terima kasih nak dan Tuhan akan melindungi kamu" dalam nada yang lembut

Minggu berikutnya sebelum waktu solat Jumaat bermula, seperti biasa Imam
memberikan ceramahnya. Sebelum selesai dia bertanya "Ada sesiapa nak
menyatakan sesuatu"

Tiba-tiba sekujur tubuh bangun dengan perlahan dan berdiri. Dia adalah
perempuan separuh umur itu. "Saya rasa tiada sesiapa dalam perhimpunan ini
yang kenal saya. Saya tak pernah hadir ke majlis ini walaupun sekali. Untuk
pengetahuan anda, sebelum Jumaat minggu lepas saya bukan seorang Muslim.
Suami saya meninggal beberapa tahun lepas dan meninggalkan saya keseorangan
dalam dunia ini" Air mata mulai bergenang di kelopak matanya.

"Pada Jumaat minggu lepas saya mengambil keputusan untuk membunuh diri. Jadi
saya ambil kerusi dan tali. Saya letakkan kerusi di atas tangga menghadap
anak tangga menuruni. Saya ikat hujung tali di galang atas dan hujung satu
lagi diketatkan di leher. Apabila tiba saat saya untuk terjun, tiba-tiba
loceng rumah saya berbunyi. Saya tunggu sebentar, pada anggapan saya, siapa
pun yang menekan itu akan pergi jika tidak dijawab. Kemudian ia berbunyi
lagi. Kemudian saya mendengar ketukan dan loceng ditekan sekali lagi".

"Saya bertanya sekali lagi. Belum pernah pun ada orang yang tekan loceng ini
setelah sekian lama. Lantas saya melonggarkan tali di leher dan terus pergi
ke pintu"

"Seumur hidup saya belum pernah saya melihat anak yang comel itu.
Senyumannya benar-benar ikhlas dan suaranya seperti malaikat". "Makcik, maaf
saya mengganggu, saya hanya ingin menyatakan yang ALLAH amat sayangkan
makcik dan sentiasa memelihara makcik" itulah kata-kata yang paling indah
yang saya dengar".

"Saya melihatnya pergi kembali menyusuri hujan. Saya kemudian menutup pintu
dan terus baca risalah itu setiap muka surat. Akhirnya kerusi dan tali yang
hampir-hampir menyentap nyawa saya diletakkan semula ditempat asal mereka.
Aku tak perlukan itu lagi".

"Lihatlah, sekarang saya sudah menjadi seorang yang bahagia, yang menjadi
hamba kepada Tuhan yang satu ALLAH. Di belakang risalah terdapat alamat ini
dan itulah sebabnya saya di sini hari ini. Jika tidak disebabkan malaikat
kecil yang datang pada hari itu tentunya roh saya ini akan berada
selama-lamanya di dalam neraka"

Tiada satu pun anak mata di masjid itu yang masih kering. Ramai pula yang
berteriak dan bertakbir ALLAHUAKBAR!

Imam lantas turun dengan pantas dari mimbar lantas terus memeluk anaknya
yang berada di kaki mimbar dan menangis sesungguh-sungguh hatinya.

Jumaat ini dikira Jumaat yang paling indah dalam hidupnya. Tiada anugerah
yang amat besar dari apa yang dia ada pada hari ini. Iaitu anugerah yang
sekarang berada di dalam pelukannya. Seorang anak yang seumpama malaikat.

Biarkanlah air mata itu menitis. Air mata itu anugerah ALLAH kepada
makhlukNya yang penyayang

Panjangkanlah risalah ini. Ingat ALLAH sentiasa menyayangi dan memelihara
kamu!

Friday, 18 June 2010

Tips Belajar


Agak-agak la, ada ke anak murid saya yang study sampai tahap macam ni??
Hikhik
Ada kot...rajin-rajin anak murid saya
Study sampai lewat malam
Siapkan homework
Buat mind mapping
Bagus anak-anak murid saya
Cuma kadang2, perancangan kena la betul
Baru la dikatakan teratur
Untuk kanak-kanak kesayangan, ada sedikit tips untuk kamu semua

Beri tumpuan lebih terhadap pembelajaran

Letakkan seluruh tumpuan fikiran anda kepada proses pembelajaran yang anda lakukan. Jangan terlalu memikirkan bahawa anda kesuntukan masa. Hafal perkara yang sepatutnya dihafal seperti biasa dan jangan melengah-lengahkan masa belajar.

Meskipun anda cuba mengenepikan ketakutan dan kegelisahan yang anda alami itu, tetapi lama-kelamaan perasaan itu akan datang semula. Sekiranya hal ini berlaku, cuba alihkan diri anda dari tempat belajar untuk melakukan senaman ringan seperti berdiri sambil menarik dan melepaskan nafas panjang-panjang secara perlahan-lahan beberapa kali. Kemudian duduk semula dan cuba teruskan pembelajaran anda. Cara ini sekurang-kurangnya akan dapat mengurangkan perasaan anda yang tidak tenteram itu.

Yakin terhadap kebolehan diri

Selalu tanamkan dalam diri anda bahawa “saya boleh” dan tulis besar-besar dan terang dan letakkan di hadapan anda (di tempat anda belajar). Tiap-tiap kali anda melihat kad itu anda yakin bahawa anda boleh berjaya. Sekiranya anda dapat menanamkan dalam diri anda bahawa anda bekeyakinan penuh boleh melakukan, maka secara sepontan anda berusaha bersungguh-sungguh dan mental anda dapat berfikir ke arah kejayaan dan apa-apa yang anda cita-citakan selama ini akan membuahkan kejayaan yang membanggakan.

Masa rehat perlu secukupnya

Semasa belajar anda berasa cepat letih, sama ada dari segi fizikal atau mental. Ambil masa untuk otak anda berehat sepenuhnya. Anda juga digalakkan bangun dan cuba berjalan-jalan sebentar dan setelah merasakan kelegaan barulah anda menyambung semula pembelajaran anda.

Hapuskan tabiat suka tidur

Sebaiknya para pelajar tidak terlalu melayan keinginan untuk tidur dari belajar. Kurangkan waktu tidur anda demi meraih satu kejayaan. Gunakan lebih banyak masa mengulangkaji pelajaran di samping melakukan latihan-latihan sendiri supaya anda berkeyakinan. Jadualkan masa tidur anda supaya anda tidak terlebih tidur. Sekiranya anda hendak tidur beberapa jam, anda pelu mengunci jam dan letakkan jam loceng berhampiran anda supaya anda terjaga pada waktu yang dikehendaki.

Masa-masa beginilah yang paling sesuai agar tidak akan diganggu. Penumpuan tenaga dan fikiran terhadap pembelajaran juga akan menjadi mudah. Keadaan ini tidak mendatangkan masalah kerana kajian yang pernah dibuat menunjukkan bahawa kecerdasan berfikir dan keupayaan membuat keputusan tidak terjejas berikutan dengan pengurangan waktu tidur yang dilakukan.

Tidur merupakan waktu rehat yang paling baik dalam persediaan menghadapi peperiksaan. Tetapi ramai pelajar membawa masalah pelajaran ke tempat tidur dan memikirkan pelbagai perkara tentang masalah ini. Akibatnya mereka mengalami gangguan tidur dan ada yang tidak dapat tidur langsung. Pada keesokan harinya, pelbagai perkara akan berlaku seperti berasa pening, tidak selesa dan tidak tenteram kerana ketegangan fikiran dan kelesuan tubuh badan. Ini boleh menjejaskan prestasi mereka pada hari peperiksaan. Sekiranya mereka terpaksa menghadapi peperiksaan pada hari itu, mungkin mereka tidak dapat berfikir dengan tenang seterusnya akan menjejaskan ketepatan jawapan yang diberikan.

Jangan mengambil sebarang ubat yang meragukan

Pengambilan sebarang ubat mengganggu sistem saraf dan menyebabkan keadaan menjadi tegang dan mudah terangsang. Anda tidak perlu lagi mengambil sebarang pil peransang atau ubat-ubatan yang diragukan kesahihannya untuk mencegah tidur. Dapatkan nasihat doktor sekiranya anda hendak mengambil pil-pil sedemikian. Jangan sesekali bertindak sendirian. Ini akan membahayakan anda.

Ubat peransang menyebabkan keletihan yang melampau. Ubat peransang sedemikian mematikan segala perasaan dan keinginan. Melalui ubat-ubat seperti ini, anda mungkin tidak dapat mengesan keletihan yang melampau secara terus. Ubat-ubat ini meransang anda untuk terus belajar tanpa rasa keletihan tetapi kesan yang bakal diterima menjadi lebih buruk setelah habis belajar.

Selain itu, elakkan juga dari meminum minuman berkafein seperti kopi atau teh yang berlebihan. Kesannya sama seperti memakan pil peransang yang menyebabkan kesan-kesan negatif seperti tangan menggeletar, tumpuan terjejas. Dalam keadaan yang tertentu mungkin menyebabkan lupa selain daripada kesan-kesan negatif yang lain. Seeloknya untuk mengawal rasa mengantuk, amalkan meminum lobak susu kerana ia akan mencergaskan lagi otak untuk berfikir.

Beri tumpuan lebih kepada bab yang penting

Dalam keadaan sebegini, anda hanya sempat mempelajari bahagian-bahagian yang penting sahaja. Jangan beri tumpuan berlebihan kepada bahagian-bahagian yang kurang penting. Cuba pilih lima atau enam isi penting daripada satu-satu bahagian dan tuliskan isi-isi penting ini di atas kertas dan cuba ingat serta hafalkan. Anda tidak mempunyai masa yang cukup untuk mempelajari butir-butir yang kurang penting. Banyakkan membuat soalan-soalan tahun lepas yang sering keluar sebagai latihan dapat membantu anda menumpukan bahagian yang patut dipelajari terlebih dahulu. Cuba pilih soalan-soalan yang mesti dijawab dan sediakan sekuarng-kurangnya enam atau tujuh isi dari setiap soalan yang anda pilih.


Monday, 14 June 2010

Good Moments

Have a great times with them...
Tak tergambar dengan kata2, hanya saat indah bersama mereka
Thanks for da great moments
Thanks for da friendship
Sahabat........
Bila Cinta akan ku ingati sampai bila-bila



Sarang heyo (^_^)

Hati

Mood : Tema lagu Bila Cinta (sambil mencoret post ini)

Mudah untuk saya memaafkan seseorang, tapi sukar untuk melupakan sesuatu perkara itu dalam masa yang singkat.......
Tak ada apa yang mampu nak dikatakan. Cuma luahan hati yang sekadar mampu saya coret di sini.
Yang tidak mampu diluahkan pun sebenarnya.
Dipendam dan diperosok ke lubuk dasar hati yang jauh ke dalam.
Diperosok ke tujuh petala dasar hati ini.
Dibiarkan berlalu tanpa kata-kata..

* Nota ini, tiada kena mengena dengan lagu yang sedang saya dengar (Bila Cinta)

Sunday, 13 June 2010

KITA - Just Us



Sahabat...ingat gambar2 ni???
Kita je yg faham.....
Kenangan kita bersama
Di kelas dip ed yg last
After ni praktikal & exam

sarang heyo (^_^)

Khas Buat Sahabat

Saya upload ni khas buat Aishah, Niza, Ros & Kak Nik....video ni tak habis tau..tapi ni lagu kita berlima for this dip ed... Tapi kita semua dah tau kan lagu ni macam mana..
I will miss u all frens....
Love u all
Sarang heyo (^_^)

Wednesday, 9 June 2010

Sireh Pulang Ke Gagang (SPG) 2010

Assalamualaikum....

Tarikh kejadian : 2 Jun - 3 Jun 2010
Masa kejadian : 8.00 am 2 Jun - 2.00 pm 3 Jun
Tempat Kejadian : Dewan Seri Mahkota & Sekitar MRSM Batu Pahat

Sebenarnya, program add hoc ni, HEA saya minta saya cuba buat sebab tak nak bebudak form 2 & form 4 joget dayak after exam. Sebabnya, tarikh exam sem 1 dah diawalkan, maka ada 4 hari free sebelum school holiday.
Maka, saya berusaha menghubungi ex-students yang saya kenal untuk mereka kembali ke MRSM BPJ (nak lagi time ni cuti sem bagi pelajar U).

Saya ringkaskan.....
Alhamdulillah, program berjalan lancar dan sangat mantap ex-students jadi fasi kepada adik2 Form 2 & form 4. Tapikan, budak Form 3 & Form 5, geram kat saya sebab saya tak buat program gempak macam ni untuk mereka.

Maafkan cikgu ye kanak-kanak....awak2 semua dah ada program khas untuk PMR & SPM....Kita soroti sedikit gambar yang saya ambil dari Saufi (SPM 2006) yang juga as Ketua Fasi pada hari itu.
Paling tak boleh tahan, bila Hasrul (Yo) jadi abang garang..hakhakhak.



Banyak lagi gambar dan aktiviti. Cuma ini sebahagian sahaja... Saya ucapkan ribuan terima kasih tidak terhingga kepada pada fasilitator yang sudi meluangkan masa dan tenaga untuk kembali ke maktab dan curahkan tenaga dan idea untuk membantu adik-adik MRSM BPJ. Semoga jasa kalian mendapat keberkatan...
Tahun depan, insyALLAH ketemu lagi

sarang heyo (^_^)

TIPS TANGANI STRESS

Assalamualaikum
Saya tengah stress.. Huwaaaaaaa!!!!!!
Sob sob sob. (jap, ni stress ke sedih??)
Ok la, nak share tips tangani stress ni...sila lah baca sendiri yerk

Definisi stress
~secara ringkas stress adalah bebanan mental dan fizikal individivu.

Kepentingan menangani stress
~Stress perlu di atasi kerana melibatkan mental dan individu yg terlibat.

Langkah2 mengatasi stress :-

1. Fahami punca stress.
-Selidik punca yg menyebabkan stress berlaku dan cuba mengubah rutin dan kebiasaan yang
dilakukan sehingga menyebabkan ketegangan.

2. Letakkan keutamaan.
-Senaraikan keutamaan utk dilakukan. Jgn melakukan semua pekerjaan tanpa memberi
keutamaan kpd yg lebih penting.

3. Selesaikan masalah satu persatu.
-Selesaikan masalah kecil sebelum ia menjadi besar. Dapatkan komunikasi yang berkesan bagi
menyelesaikan pertelingkahan dan masalah

4. Menangis.
-Titisan air mata dapat menjadi teman dan menceritakan seribu masalah. Menangis
merupakan amalan yang sihat dan dapat melapangkan jiwa dan minda. Wanita lebih mudah
menzahirkan emosinya melalui tangisan berbanding lelaki yang lebih kerap memendam
perasaan dan menganggap menangis adalah sesuatu yang mengaibkan ~ ni aku slalu
buat..uwaaaaa!!

5. Ketawa.
- Dapatkan masa utk duduk bersama sahabat handai yg pandai berjenaka dan berhiburlah
bersama mereka.
- Ketawa dpt membantu meningkatkan keupayaan pernafasan dan denyutan jantung,
kegiatan otot-otot dan suhu badan juga dapat diaktifkan.
- Proses ketawa dapat membantu membuang toksik dalam badan dan darah dapat berjalan
dengan lebih lancar

6. Bersenam / beriadah.
- Ada boleh melepaskan stress dgn menyanyi dlm bilik air dgn kuat sambil menitiskan airmata.
- Pasang lagu yg rancak dan sesuai utk menari sepuas hati sehingga berpeluh.
- Menjerit. Carilah tempat yg sunyi dan jeritlah sekuat hati~pasang lagu Korea kuat2, nyanyi kuat2 dalam kereta..hikhikhik

7. Curahkan perasaan anda dalam diari.
- Bila anda merasa marah, sedih, kecewa dan sebagainya tulislan dalam diari anda dan
simpanlah di tempat yg tidak boleh ditemui oleh sesiapa.
- Kebiasaannya kita akan tertawa apabila membaca semula catatan itu pada masa lain jerana
selalunya ia terlalu remeh dan tidak seperti apa yg digambarkan ~ skrg ni curah dlm blog je,
blh jd diari jg nih..

8. Luahkan pada sahabat karib.
- Luahkan masalah anda pd sahabat karib anda atau sesiapa sahaja yg boleh mndengar
masalah anda. Mungkin masalah itu berat buat anda tapi mungkin tidak pada sahabat anda


9. Meditasi / bertafakur.
- Lakukan penilaian semula terhadapa pertuturan, perbuatan dan tingkah laku yang telah
dilakukan.
- Secara bertafakur dan bertenang, anda boleh membuat pertimbangan di mana yang patut
diperbaiki dan punca timbulnya masalah tersebut.
- Pejam mata rapat2 dan lihatlah ke dalam diri, siapakah anda yang sebenarnya dan apa yg
anda inginkan~silap buat nanti tertidur..

10. tahu had kemampuan.
- Tahu bila boleh bermula dan di mana sepatutnya berhenti serta jgn terlalu memaksa diri.
- Jgn terlalu membuang masa kpd perkara yang anda tidak mampu tanggung.
-Serahkan sesuatu urusan itu kpd org yg lebih layak atau mahir melalukannya supaya anda
tidak terlalu tertekan.

11. Berusaha dan berserah.
- Bertawakkal kpd Allah swt setelah kita berusaha dgn sehabis baik.
-Banyakkan melakukan perkara mahmudah (baik) serta menjauhi perkara mazmumah
(jahat) dan banyakkan amalan sunat spt solat, puasa, zikir dan sebagainya.
-Jgn biarkan hidup anda terus terteka, berusahalah mendapatkan jalan keluar bagi setiap
masalah~Jgn lupa Allah itu Maha Besar..

12. Bersantai.
- Carilah sedikit ketenangan spt rekreasi di taman, berkelah atau di mana2 saje tmpt yg
sesuai utk merehatkan diri dan minda.
- Rehatkan diri sebentar sebelum memulakan tugasan baru.
- Luangkan masa bersama org yg tersayang, bercutilah bersamanya~nk cuti lama2, sebulan ke
dua bulan ke..

13. Ambil mudah.
- Biar sebesar mana pun dugaan yg diterima anggaplah ia suatu yg mudah dan tidak
membebankan fikiran.
- Jgn terlalu membebankan fikiran anda sehingga hidup jd x keruan dan sukar melelapkan
mata atau tiada selera makan~makin rs nk makan ada lah..

14. Mengadu kepada kaunselor.
- Sekiranya anda tidak mampu menyelesaikan masalah anda, dapatkan kaunselor yg boleh
membantu.
-Kaunselor dapat memberitahu apa yg mungkin anda tidak sedar mengenai diri
anda~kaunselorku adalah si dia

15. Berurut / refleksologi kaki / akupuntur
- Berurut boleh membantu melancarkan perjalanan darah dan mengedurkan urat yg tegang
dan keras.
- Akupuntur dan reflkesologi kaki mampu mengesan punca penyakit dan dapat melegakan
kesakitan serta membantu menghilangkan tekanan yg ditanggung~

16. Terima keadaan seadanya.
- Jgn mengharapkan sesuatu keadaan berubah mengikut kehendak kita krn tidak smeua yg
kita inginkan akan menjadi kenyataan.
- Terima keadaan seadanya dan menghargai apa yg ada tanpa membandingkan dengan
apa-apa yg org lain dapat~bersyukur dgn apa yg kita ada..

17. Amalkan sikap dan gaya hidup sihat.
- Bersikap terbuka dalam semua perkara dgn membuka minda anda.
- Sedar dan mensyukuri bahawa semua yg berlaku adalah ketentuan dr Allah Taala dan ada
hikmah disebaliknya. Gunakan kelebihan fikiran yg dikurniakan Tuhan utk mengatasi
masalah yg mendatang.
-Amalkan gaya hidup sihat dgn mengambil makanan seimbang dan hidup secara teratur serta
terancang dan jangan melakukan kegiatan yg tidak sihat yg boleh merosakkan diri dan dan
masa depan.