Sunday, 25 July 2010

10 PANGGILAN BUMI.



Bahawasanya bumi ini setiap hari memanggil insan dengan 10 panggilan:-

1. wahai anak Adam, kamu berjalan di atasku akhirnya kamu akan kembali ke dalam perutku.

2. kamu melakukan maksiat di atas belakangku, nanti kamu akan diseksa di dalam perutku.

3. kamu bergurau di atas belakangku, nanti kamu akan diseksa di dalam perutku.

4. kamu memakan makanan yang haram di atas perutku, nanti mayat kamu akan dimakan oleh ulat di dalamnya nanti.

5. kamu bergembira di atas belakangku, nanti kamu akan merasa susah di dalam perutku.

6. kamu sombong dalam kehidupanmu di atas belakangku, tetapi kamu akan hina di dalam perutku.

7. kamu berjalan di dalam cahaya di atas belakangku, tetapi kamu akan duduk dalam kegelapan di dalam perutku.

8. kamu mengumpul barang yang haram di atasku, tetapi kamu akan hancur di dalam perutku.

9. kamu berjalan dengan sukaria di dalam kehidupan duniamu, tetapi kamu akan jatuh kesedihan di dalam perutku.

10. kamu berjalan untuk berjemaah di atas belakangku, akan tetapi kamu akan bersendirian di dalam perutku."

Saturday, 24 July 2010

Warkah Ke Syurga

Saya sangat suka video klip ni..
Berulang kali saya dengar
Dah lama jadi koleksi peribadi saya
Biasanya saya akan gunakan video-video ni
Sebagai selingan semasa pengendalian Kelas Fardu Ain
Bersama pelajar puteri setiap hari Jumaat

Video ini
Sangat mendamaikan
Kata-kata seiring dengan music yang dialunkan

Andai kita lihat sehari demi sehari
Kita lihat orang-orang disekeliling kita
Sedih
Tu saja perkataan yang dapat saya keluarkan

Sedih kerana mereka begitu
Kenapa???
Biarlah menjadi simpanan saya sendiri

Semoga kita semua mendapat RAHMAT dariNYA
AMIN

Jom...kita hayatinya =)
Tengok sampai habis tau


video

Saya mohon sejuta kemaafan andai video ini mengguris hati sesiapa yang melihatnya
Kerana sesungguhnya saya sayang kalian semua

좋아해 Joha hae (^_^)

Friday, 23 July 2010

Kerana Aku Seorang Wanita





kerana aku seorang wanita
aku ingin dihormati selayaknya
aku ingin dihargai sebaiknya
aku ingin disayangi selembutnya
aku ingin dikasihi seadanya

kerana aku seorang wanita
aku punya harga diri walaupun aku lemah
aku punya kekuatan walaupun dalam kerapuhan jiwa
aku punya perasaan walaupun sering terluka
aku punya kesabaran walaupun aku tercalar
aku punya kasih walaupun sering melara jiwa

kerana aku seorang wanita
aku sering di perlekehkan
aku sering di sakiti
aku sering di lukai
aku sering di lupakan
aku sering di abaikan

tapi satu perkara adam sering di lupakan
kerana wanitalah binasanya adam
kerana wanitalah dunia bergolak
kerana wanitalah indahnya kehidupan
kerana wanita jugalah ilham tercipta
kerana wanitalah

kerana aku seorang wanita
aku di anugerahkan dengan kelembutan bukan kekasaran
aku di anugerahkan dengan kesabaran walaupun di himpit kehidupan
aku di anugerahkan dengan penuh kasih sayang walaupun sering di khianati

hanya...
kerana aku seorang wanita...
inginkan kejujuran bukan kepalsuan
inginkan kebahagian bukannya penderitaan
ingin dihormati bukan dikasari
ingin di sayangi bukan di lukai.

Wednesday, 21 July 2010

What are some of the secrets of success in life



When I woke up this morning I asked myself:
"What are some of the secrets of success in life?"
I found the answer right there in my very room.

The Fan said - Be cool.
The Roof said - Aim high.
The Window said - See the world.
The Clock said - Every minute is precious.
The Mirror said - Reflect before you act.
The Door said - Push hard for your goals.
And don't forget, the Carpet said - Kneel down & pray


joha hae (^_^)

Tuesday, 20 July 2010

TIPS TEMUDUGA

Untuk anak-anak murid.....
Nah...amik nih........
Tips nak menghadapi temuduga
Buat mock interview bebaik ye kanak-kanak sekalian
Hehehehhehehehehe


***********************************************************

bEfoRe, duRiNg & aFteR






bEfoRe INTERVIEW

* Make sure there is no confusion about where you are supposed to go for the interview. If necessary, get a map or make a practice run to the place so you know how long it will take to get there.

* Research the company. You should know exactly what they do before you go in.

* Make a list of common job interview questions and figure out how you can best answer each one.

* Make a list of questions to ask the company. You can ask about the company itself, the company's customers, the position, and the people you will be working with.

* Practice your job interview with a friend or family member. Ask them to critique your answers afterwards.

* Record your practice interview sessions with a video camera so you can critique yourself later on. Pay special attention to your posture and body language.

* Determine your availability. The interviewer may ask you when you can start the job.

* Determine your bottom line. Will you accept the job if the pay is low? What about benefits? Interviewers often ask how much you expect to make.

* Be prepared to be tested during or after the job interview. Nowadays, many companies do drug testing. It's probably a good idea to clean out your system if you can't pass naturally.

* Wear something that fits you well, looks nice on you and is job interview appropriate. No short skirts, t-shirts, flip-flops or other casual clothing. Unless you wear a tux or an evening gown, you can't be overdressed.

* Use the restroom before you go. There's no telling how long the interview may last.

* Don't douse yourself in perfume or cologne. Some people have sensitive noses. A shower and deodorant is sufficient.

* Don't wear fur or jewelry that might be offensive to someone else.

* Don't smoke in the car on the way or on the interview premises. Again, some people have sensitive noses.

* Make sure your breath is fresh. Dragon breath never makes a good impression.

* Spit your gum out before you go into the building. It is harder to talk and smile with gum in your mouth.

* Show up at least 10 minutes early--15 minutes is even better.





duRiNg INTERVIEW

* Greet every single person in the room with eye contact and a handshake. Be sure to treat everyone from the receptionist to the CEO equally.

* Shake hands firmly, but not too firmly. You're a job interviewee, not a father meeting his daughter's boyfriend.

* Control your voice when you speak. Talking too loud is obnoxious. Mumbling is annoying.

* Don't use slang when you greet people. 'Hey, how ya doin'?' is not a proper greeting in a formal setting.

* Don't be a space invader. Try to stay 36 inches away from everyone at all times. People have boundaries and nobody likes their space invaded.

* Be conscious of your posture when sitting or standing. Try not to slouch or look too stiff.

* Don't sit down anywhere until you are asked to. When you do sit, don't fidget. It makes you look nervous.

* Keep hand talking to a minimum. It is okay to make gestures while speaking, but it is not okay to look like a mime while doing it--unless you are interviewing for a job as a mime. Then it's acceptable.

* If you are given water or something else to drink, sip it. Gulping and chugging a beverage is unattractive.

* Smile and nod your head on occasion when being spoken to so you don't look like a mannequin.

* Try to look interested when people speak--no matter how boring they are.

* Keep answers short and to the point. Nobody wants to listen to you babble.

* When you do answer a question, don't start out with words like 'uh' or 'um.'

* Do your best to sound confident when you speak.

* Remember to maintain eye contact throughout the job interview. Looking away while someone is talking will make you seem disinterested, shy or shifty.

* If you are being interviewed by multiple people, try to look at them all while talking. Nobody should feel left out of the conversation.

* Ask questions! You're at an interview, not an interrogation. Employers will expect you to have at least one question about the job, the company or the people you will be working with.

* Don't look at the clock or your watch at any point during the interview. It makes you look like you'd rather be somewhere else.

* If you are left alone in a room, don't do anything you wouldn't do in front of a group of people. You might be on camera.

* This should go without saying, but we'll say it anyway: Don't flirt with anyone you meet on the day of your job interview. You have no idea who you are hitting on or how it might impact your chances of getting the job.





aFteR INTERVIEW

* When the job interview has ended, you should shake hands with everyone once again and thank them for their time.

* If you are still interested in the job at this point, now is the time to say it. Tell the employer you want to work with the company and hope you will be considered for the position.

* If you are absolutely sure you are NOT interested in the job after the interview, you might want to mention that too. Whatever your problem is with the position, the company may be willing to resolve the issue.

* Ask your interviewer when a decision will be made and whether or not you can follow-up at a later date. This way you won't be sitting by the phone or making a pest out of yourself for no reason.

* Send a thank you note to your interviewer(s) immediately after leaving the interview. This can be done via snail mail or email. The thank you note should be short and to the point.

* Send a thank you note to the receptionist or anyone else who was helpful but not directly involved in your job interview.

* Go home and write down everything you can about the interview. Take special care to note what went well and what didn't. If you don't get the job, this information could prove very helpful later on.

* Don't be afraid to follow-up. If the interviewer said you would hear something in a week and you don't, there is nothing wrong with initiating the contact yourself. Just remember to be polite when you call--no guilt trips.

Monday, 19 July 2010

Realiti Kehidupan


Apa pendapat kawan-kawan tentang pic kat atas ni???
But this is the realiti yang berlaku sekarang ni kan...
Hari-hari ada kes buang bayi, jumpa mayat bayi...
Lagi sedih kan baby kena bakar...
Dah tak nak baby tu, bakar la pulak
Buat maksiat tau
Tapi anak tu tak nak jaga
Tak nak tanggungjawab
Sedih kalau kita tengok baby-baby yang kena buang

Tengok la pic atas ni, monyet pun tahu jaga anak
Kalau ingat-ingat semula la, dulu ada 1 story
Pasal Mowgli ... tak pun, Tarzan
Kisah manusia yang dijaga elok-elok oleh haiwan-haiwan dalam hutan
Sampai la Mowgli & Tarzan membesar dengan sihat bagaikan johan...

Cuma sifat haiwan ada dalam diri manusia...
Macam tu juga manusia
Sifat manusia, mesti didik cara manusia
Bukan didik cara haiwan

Kalau fikir logik la,
Tarzan & Mowgli didik oleh haiwan
Maka sifatnya macam haiwan la juga
Dari cara berjalan....
Cuma, sifat penyanyang terhadap haiwan tu tetap ada
Tapi, manusia????
Lebih teruk dari haiwan kan

Isu buang baby ni tak habis-habis dan tak sudah2
Letak la baby batch je apa ke...
Sama juga, isu buang baby tetap tak kan habis kan
Malah makin hari makin bertambah

Khuatir, sebab bilangan makin hari makin banyak
Takut-takut anti bilangannya boleh buat 1 negeri,
Yang penduduknya hampur sama dengan penduduk negeri Perlis
Sebab semakin hari semakin ramai
Fakta sehari antara 45-47 kelahiran anak luar nikah
Banyak kan........

Sebenarnya, pencegahan tu adalah lebih baik.
Predection is better than cure
Sebab tu dalam Islam dah kata
Jauhi Zina .............
Sebab kalau tidak berzina, tak ada la benda2 macam ni jadi

Ada sebabnya Islam tu larang itu ini
Cuma ramai tak faham
Islam kata JAUHI ZINA
Sebab nak jauhi tu la paling susah manusia nak buat kan

Bila tak dijauhi, tu yang jadi macam-macam zaman sekarang ni
Bala bencana banyak menimpa
Sebabnya, bila dah ada anak luar nikah di muka bumi ini
Allah turunkan bala kepada semua umat manusia

So, apa tanggung jawab kita???
Renung-renungkan
Dan bertindak sebelum lebih banyak kemurkaan ALLAH tiba kepada kita semua

Semoga kita semua di bawah lindungan ALLAH
AMIN


좋아해 (^_^)




Sunday, 18 July 2010

Menutup Aib Orang Lain



Pernah tak antara kita terkena???
Maksud saya di sini, orang mereka-reka cerita pasal kita??

Contohnya, kalau kita baik dengan A, Si B pulak bawak mulut cerita kat Si C, kata kita bergaduh dengan A...
dah Si C pulak tanya si A, betul ke kita gaduh dengan Si A....
dan dalam masa yang sama Si B bawak lagi mulut kat Si D, kata benda yang sama...
Pernah tak alami situasi ni....

Atau, situasi ni... kita berdiam diri, tapi dikatakan kita ni menyakitkan hati dia.???

Pelik-pelik kan orang zaman sekarang ni...Tapi inilah realiti hidup...inilah yang sering berlaku...
Tak kira la, si pembawa mulut tu, orang yang baik, lemah lembut, sopan santun, menjaga solat, tak pun yang dah memang jenis tinggal solat, mulut macam longkang.
Tak kira la macam mana pun, asal dah namanya suka jaga tepi kain orang atau jenis suka bawak cerita, apa pun boleh jadi bahan.
Peliknya, macam tak ada isu lain kan orang2 macam ni...
Cerita dengan jiran tetangga la, cerita dengan suami sendiri pun jadi juga.... Asalkan, boleh cerita dengan sesiapa saja, dah jadi kepuasan bagi diri orang macam ni.


Jap jap...kenapa saya bawak cerita ni???Huhuhu, sebenarnya, saya ada baca 1 kisah. Ni nak kongsi bersama la.
Pasal menutup aib orang... Tak kira la, kisah yang dibawa tu benar, apatah lagi tak benar kan..Tu dah nama fitnah pulak kan...Tapi jaga aib orang... Nak lagi kalau cerita pada orang yang kenal orang yang diceritakan tu, lagi la..jatuh tau aib orang yang diceritakan tu..

Sebab tu la, DIAM TU LEBIH BAIK DARI BERKATA-KATA.. Kot ye pun nak bercerita, cerita la hal-hal yang lebih bawa manfaat... Jom...kita baca kisah yang saya dapat ni... Dalam bahasa Indonesia...tapi boleh la faham kan...


****************************************************


Hai orang-orang yang beriman, jauhilah kebanyakan prasangka buruk (kecurigaan), karena sebagian dari prasangka itu dosa. dan janganlah mencari-cari keburukan orang dan janganlah menggunjingkan satu sama lain. Adakah seorang diantara kamu yang suka memakan daging saudaranya yang sudah mati? Maka tentulah kamu merasa jijik kepadanya. dan bertakwalah kepada Allah. Sesungguhnya Allah Maha Penerima taubat lagi Maha Penyayang. (QS. Al Hujuraat:12)

Ketika Nabi Nuh naik kapal, maka dinaikanlah berbagai hewan ternak dan binatang lainnya, termasuk anjing dan kucing secara berpasang-pasangan. Binatang itu dilarang melakukan perkawinan selama berada dalam kapal karena dikhawatirkan muatan kapal bertambah berat dan meyempit.

Alkisah, anjing tidak sabar hingga terjadilah perkawinan. Sialnya pelanggaran itu ternyata diketahui oleh kucing. Sang kucing pun mengadu kepada Nabi Nuh. Lalu anjing pun dipanggil oleh Nabi Nuh, dan otomatis ia mendapat celaan, namun anjing itu tidak mengakui perbuatannya.

Pada hari yang lain, anjing itu pun melakukan palanggaarana lagi, dan kucing pun mengadu lagi kepada Nabi Nuh. Lalu anjing itu dipanggil kembali dan dicela lagi oleh Nabi Musa, namun kali ini pula anjing tetap tidak mengakui perbuatannya. Karena kucing merasa jengkel, maka kucing berkata: “Ya Nabi Nuh, aku menyaksikannya sendiri, anjing itu telah melakukan pelanggaran, dan kalau saja engkau berdoa kepada Allah, pastilah nyata tanda-tandanya, dan engkau dapat melihatnya sendiri”.

Maka berdoalah Nabi Nuh, kemudian pada hari yang lain, anjing itu melakukan perkawinan lagi dan kali ini ternyata alat vitalnya menjadi lengket dan sulit dipisah. Pada kesempatan ini segeralah kucing mengadu kepada Nabi Nuh, hingga nyatalah bukti yang dilihat sendiri oleh Nabi Nuh.

Akibatnya anjing merasa malu, dan ia pun berdoa: “Ya Tuhan, bukakanlah cela kucing dihadapan makhluk-makhluk lain, di saat kawin, sebagaimana dia telah membuka cela kami”. Maka dikabulkanlah doa itu oleh Allah, hingga ketika mereka melakukan perkawinan, kucing-kucing itu berteriak-teriak demikianlah akibat membongkar rahasia dan aib anjing.

Kisah yang menarik. Kita sering lupa, selalu sibuk mencari kekurangan orang lain, sementara kekurangan diri sendiri terlupakan. Seakan-akan kita telah bersih dari segala cela dan dosa. Merasa diri lebih baik dari orang lain. Hal ini terbalik. Seharusnya kita sibuk mencari kelemahan diri sendiri, introspeksi diri, menghisab diri sebelum nanti Allah menghisab diri kita. Coba kita renungkan peringatan Rasulullah SAW.

“Wahai sekalian orang yang mengaku berislam dengan lisannya dan iman itu belum sampai ke dalam hatinya. Janganlah kalian menyakiti kaum muslimin, janganlah menjelekkan mereka, jangan mencari-cari aurat mereka. Karena orang yang suka mencari-cari aurat saudaranya sesema muslim, Allah akan mencari-cari auratnya. Dan siapa yang dicari-cari auratnya oleh Allah, niscaya Allah akan membongkarnya walau ia berada di tengah tempat tinggalnya.” (HR. At-Tirmidzi)

“Tidaklah Allah menutup aib seorang hamba di dunia melainkan nanti di hari kiamat Allah juga akan menutup aibnya.” (HR. Muslim)

Wallahu’alam Bishshowab.

Read more about Fiqhislam.com - Pustaka Muslim Indonesia by www.fiqhislam.com


Semoga kita semua menjaga aib orang lain... Takut juga kalau asyik mengata orang je, patah balik kan diri sendiri...

sarang heyo (^_^)

Thursday, 15 July 2010

PANTUN TUTUP AURAT



Best pantun ni. Bagus sangat. Saya dapat dari seorang sahabat. Maka saya nak share dengan kawan2 semua.


Tutup aurat satu tuntutan, Dalam keluarga wajib tekankan,

Kalau tak ikut gunalah rotan, Demi melaksanakan perintah Tuhan.


Aurat ditutup mestilah lengkap,

Tudung litup termasuk serkap, Mini telekong pun orang cakap,

Elok dipandang tak payahpun ‘make up’.


Sekurang-kurangnya berbaju kurung,

Lebih elok jubah mengurung, Kaki pula mesti bersarung, Ditumit kaki syaitan bertarung.


Kalau wanita menutup aurat, Orang jahat tak berani ngorat, Bahkan boleh menjadi ubat, Orang memandang boleh bertaubat.


Pakaian modern memanglah hebat,

Harganya mahal walaupun ketat,

Walaupun cantik tetapi singkat,

Orang memakai pun nampak pusat.


Berseluar ketat bajupun ketat, Jarangnya pulak boleh dilihat, Orang yang memakai terus dilaknat,

Oleh Allah, Rasul dan Malaikat.


Apa yang aneh bila dipandang,

Lengan pendek tapi bertudung,

Nampak seperti orang yang kudung,

Mata terpandang kaki tersandung.


Lagilah aneh bila di fikir,

Baju kebaya tudung berukir, Nampak dada iman terjungkir, Kain terbelah peha terukir.


Bila ditanya kenapa begitu, Dia kata fesyennya dah macam tu,

Di dalam hati niat tertentu, Menggoda jantan sudahlah tentu.


Menutup aurat boleh berfesyen,

Tetapi jangan menunjuk eksyen,

Sesuaikan diri ikut profesyen, Kalau dilaknat tak guna sesen.


Kalau nak “Make Up” biarlah padan,

Jangan terlebih bila berdandan,

Minyak wangi cuba elakkan, Bedak dan gincu sekadar keperluan.


Kasut tinggi cuba jauhi, Kerana ia melahirkan bunyi, Boleh menarik perhatian lelaki,

Perbuatan ini dibenci Ilahi.


Apatah lagi menghentakkan kaki,

Menarik perhatian orang laki-laki,

Melenggok punggung menggoda hati,

Ustaz melihat pun separuh mati. Syaitan sangat suka lah hati ,


Buat apa nak tayang jambul, Kecantikan tak usah ditonjol-tonjol,

Mahkota disimpan tak jadi bisol,

Memakai tudung Islam tersimbol.


Selokaku ini bukanlah jahat,

Cuma saja mahu peringat, Kepada semua para sahabat, Terutama sekali rakan sejawat.


Kalau nak ikut nasihat ini, Jangan bertangguh ubahlah diri,

Benda yang baik tak payah diuji,

Akan terserlah akhlak terpuji.


Kepada semua kawan lelaki, Jangan tergelak wanita diperli, Keluarga kita tak terkecuali, Terutama sekali anak dan bini.


Sudahkah kita tanamkan iman,

Menutup aurat sepanjang badan,

Ke sana sini dilindungi Tuhan, Keluarga menjadi contoh teladan.


Setakat ini seloka kami,

Harap dapat menghibur hati, Yang baik bolehlah anda ikuti, Kalau boleh besok mulai