Monday, 28 February 2011

Ingat

ALLAH menguji keikhlasan bila bersendirian..
ALLAH memberi kedewasaan bila ada masalah..
ALLAH melatih kesabaran dalam kesakitan..
ALLAH tak pernah ambil sesuatu yang kita sayang kecuali menggantikan dengan yang lebih baik..
~ Bersangka baik dengan ALLAH ~
~ Bersangka baik sesama insan ~

Sunday, 27 February 2011

Mari Kita Lihat, Apa Yang Berlaku

Baru-baru ni, saya ke Pusat Kepimpinan Pelajar MARA Lenggong
Apa yang berlaku?
Sangat banyak la.
Saya bawa pelajar dan dalam masa yang sama, saya sebagai fasilitator kem.
Thanks semua pelajar MRSM yang terlibat for da sweet moment.

jom...layankan je la gambar yg ada



Before masuk sungai...kita buat latihan tangan dulu. kasi otot2 kuat

Sambil tunggu nak turun sungai, tengok2 atas. Ada orang tergantung

Kaunselor, amik la gambar kita orang

Angkat..jangan seret

Is a go

Align CenterCari kat mana saya....masa ni buat rafting (pertukaran patner semasa di pertengahan sungai)

Masa ni, saya dah penat untuk kayak..jom tukar orang. Pertukaran berlaku di atas Sungai Perak.


ada banyak lagi picture. kat sini, bukan kayak je aktivitinya. Ada flying fox, ada berbasikal, ada orientaring, dan banyak lagi aktiviti lasak. saya tak buat semua. saya kayak je. saya tak mampu buat semua..huhuhu...kanak-kanak la buat semua bagai tu...


Tuesday, 22 February 2011

Mesej yang saya dapat

Saya sangat tersentuh dengan mesej yang saya dapat dari seorang pangkat kakak.
Ada banyak kebenaran dari mesej Kak Zima @ Ticher Nur.
Berkali2 saya baca...saya nak share sama apa yang Kak Zima sent kat saya..

"insyaAllah, ukhwah ini sudah berada di landasan yang betul, cuma akak nak pesan, bila kita dah betul makhluk terlaknat itu sangatlah dia tak suka, maka nanti, pelbagai lah daya dan helah akan mereka cuba untuk putuskan atau fitnah ukhwah nih... jadi sama2 lah kita jaga hati kita supaya takader ruang untuk mereka menjerumuskan kita ke dalam neraka. Wallah, it should be the basis for all friendship.

sebab ikut experience akak, orang pompuan nih sangatlah lemah dengan hasutan syaitan. sangat mudah untuk memutuskan ukhwah kerana perkara dunia yang remeh temeh. adat berkawan, mesti ada percanggahan, mesti ada ranjau, mesti ada duri. macam relationship jugak. jadi, jangan lekas amik hati. beristighfar dan sentiasa jaga hubungan yang berlandaskan tauhid kepada Allah. insyaAllah, semua akan jadi mudah.

hahaha... panjang nyer tulis... cikgu tadika menulis untuk cikgu mrsm feh! tuh belum lagi pengurus library tulis tuh... lagik panjang nanti. silap2 terus masuk blog entry wakakaka ok! jangan amik ati yer kalian sisters ukhwah fillah ♥ u all ... tak lupa jugek professor sugar and spice and everything nice ... buttercup! bubbles! & blossom! and so, power puff girls were created!"


Kak Zima...entri ni dah masuk belog saya tau...waaaahahahahaha
TQ sis
Luv u

sarang heyo ^_^

BANYAKNYA POST SAYA HARI NI

Hari ni banyak betul entri post...
Bila keadaan ini melanda, mean saya sangat banyak idea, dan jiwa saya kacau...

Saya cuma rasa nak balik rumah..
Sesungguhnya, saya sangat homesick

Hati dan jiwa meronta......

Orang yang mencintaimu

I LOVE U

1] Orang yang mencintai kamu tidak pernah mampu memberikan alasan kenapa dia mencintai kamu. Yang dia tahu di hati dan matanya hanya ada kamu satu-satunya.

2] Walaupun kamu sudah memiliki teman istimewa atau kekasih, dia tidak peduli! Baginya yang penting kamu bahagia dan kamu tetap menjadi impiannya.

3] Orang yang mencintai kamu selalu menerima kamu apa adanya, di hati dan matanya kamu selalu yang tercantik walaupun mungkin kamu merasa berat badan kamu sudah bertambah.

4] Orang yang mencintai kamu selalu ingin tahu tentang apa saja yang kamu lalui sepanjang hari ini, dia ingin tahu kegiatan kamu.

5] Orang yang mencintai kamu akan mengirimkan SMS seperti ‘Selamat Pagi’,'Selamat Hari Minggu’, ‘Selamat Tidur’, ‘Take Care’, dan lain-lain lagi, walaupun kamu tidak membalas SMS-nya, kerana dengan kiriman SMS itulah dia menyatakan cintanya, menyatakan dalam cara yang berbeza,bukan “aku CINTA padamu”, tapi berselindung ayat selain kata cinta itu.

6] Jika kamu menyambut hari tahun dan kamu tidak mengundangnya ke majlis yang kamu adakan, setidak-tidaknya dia akan menelefon untuk mengucapkan selamat atau mengirim SMS.

7] Orang yang mencintai kamu akan selalu mengingat setiap kejadian yang dia lalui bersama kamu, bahkan mungkin kejadian yang kamu sendiri sudah melupakannya, kerana saat itu ialah sesuatu yang berharga untuknya.Dan saat itu, matanya pasti berkaca. kerana saat bersamamu itu tidak bisa berulang selalu.

8] Orang yang mencintai kamu selalu mengingati setiap kata-kata yang kamu ucapkan, bahkan mungkin kata-kata yang kamu sendiri lupa pernah mengungkapkannya. kerana dia menyematkan kata-kata mu di hatinya,berapa banyak kata-kata penuh harapan yang kau tuturkan padanya, dan akhirnya kau musnahkan? pasti kau lupa, tetapi bukan orang yang mencintai kamu.

9] Orang yang mencintai kamu akan belajar menggemari lagu-lagu kegemaran kamu, bahkan mungkin meminjam CD milik kamu, kerana dia ingin tahu apa kegemaran kamu - kesukaan kamu kesukaannya juga, walaupun sukar meminati kesukaan kamu, tapi akhirnya dan berjaya.

10] Kalau kali terakhir kalian bertemu kamu mungkin sedang selesema, atau batuk-batuk, dia akan sentiasa mengirim SMS atau menelefon untuk bertanya keadaan kamu - kerana dia bimbangkan tentang kamu, peduli tentang kamu.

11] Jika kamu mengatakan akan menghadapi ujian, dia akan tanyakan bila ujian itu berlangsung, dan saat harinya tiba dia akan mengirimkan SMS ‘good luck’ untuk memberi semangat kepada kamu.

12] Orang yang mencintai kamu akan memberikan suatu barang miliknya yang mungkin buat kamu itu ialah sesuatu yang biasa, tetapi baginya barang itu sangat istimewa.

13] Orang yang mencintai kamu akan terdiam sesaat, ketika sedang bercakap di telefon dengan kamu, sehingga kamu menjadi bingung. Sebenarnya saat itu dia merasa sangat gugup kerana kamu telah menggegarkan dunianya.

14] Orang yang mencintai kamu selalu ingin berada dekat dengan kamu dan ingin menghabiskan hari-harinya hanya dengan kamu.

15] Jika suatu saat kamu harus pindah ke daerah lain, dia akan sentiasa memberikan nasihat agar kamu waspada dengan persekitaran yang boleh membawa pengaruh buruk kepada kamu. dan jauh dihatinya dia benar-benar takut kehilangan kamu, pernah dengar ‘jauh di mata, jauh di hati?’

16] Orang yang mencintai kamu bertindak lebih seperti saudara daripada seperti seorang kekasih.

17] Orang yang mencintai kamu sering melakukan hal-hal yang SENGAL seperti menelefon kamu 100 kali dalam masa sehari. Atau mengejutkan kamu di tengah malam dengan mengirim SMS. Sebenarnya ketika itu dia sedang memikirkan kamu.

18] Orang yang mencintai kamu kadang-kadang merindukan kamu dan melakukan hal-hal yang membuat kamu pening kepala. Namun ketika kamu mengatakan tindakannya itu membuat kamu terganggu dia akan minta maaf dan tak akan melakukannya lagi.

19] Jika kamu memintanya untuk mengajarimu sesuatu maka ia akan dgn sabar walaupun kamu mungkin orang yang terbodoh di dunia!. bahkan dia begitu gembira kerana dapat membantu kamu. dia tidak pernah mengelak dari menunaikan permintaan kamu walau sesukar mana permintaan mu.

20].Kalau kamu melihat handphone-nya maka nama kamu akan menghiasi sebahagian besar INBOX-nya. Dia masih menyimpan SMS-SMS dari kamu walaupun ia kamu kirim berbulan-bulan atau bertahun-tahun yang lalu. Dia juga menyimpan surat-surat kamu di tempat khas dan segala pemberian kamu menjadi benda-benda berharga buatnya.

21] Dan jika kamu cuba menjauhkan diri daripadanya atau memberi reaksi menolaknya, dia akan menyedarinya dan menghilang dari kehidupan kamu, walaupun hal itu membunuh hatinya

22] Jika suatu saat kamu merindukannya dan ingin memberinya kesempatan dia akan ada menunggu kamu kerana sebenarnya dia tak pernah mencari orang lain. Dia sentiasa menunggu kamu.

23] Orang yang begitu mencintaimu, tidak pernah memaksa kamu memberinya sebab dan alasan, walaupun hatinya meronta inginmengetahui, kerana dia tidak mahu kamu terbeban dengan karenahnya. saat kau pinta dia berlalu,dia pergi tanpa menyalahkan kamu, kerana dia benar-benar mengerti apa itu cinta.

Monday, 21 February 2011

Melodiku

video


Just sharing...
Video yang dah lama jadi koleksi saya.
Saya suka kata-katanya yang indah.
Dan melodi lagu Doaku ni, sangat menyentuh jiwa yang sedang 'jiwa kacau' ni.

KERUH & KERUH

Mood



Mood : berkecil hati & juga mungkin terasa

Lagu iringan : sila lah yang baca, pasang lagu Jika Terakhir Buatku (SAUJANA)

Sebab lagu tema : sambil taip entri ni, saya buka lagu ni & sebab melodinya sangat kena dengan mood saya sekarang ni.


Jarang dan dah lama tak kecil hati sampai tahap macam ni.
Entah la....

Tak tahu nak tulis apa sebenarnya.

Tapi dalam hati sangat memberontak

Dengan budak-budak ke?
Jarang nak kecil hati dengan budak2.

Tapi kali ini, bukan dengan budak2.


Ada kaitan dengan entri sebelum ini barangkali

Entri ini
Barangkali.


Pinggan tak reti

Nasi tak dingin

Orang tak nak

Saya tak ingin


Tapi, macam tak sesuai je la kot.

Entah & entah

Serabut........


KERUH & KERUH

TEMAN

Teman,
Masih aku ingat lagi perkenalan kita dahulu,
sejak di zaman persekolahan,
Kita menjalin ukhwah persahabatan,
Bersama teman-teman yang lain.

Teman,
masih aku ingat lagi
kau selalu memberi aku semangat untuk terus berjuang
dalam lapangan ilmu

Teman,
masih aku ingat lagi
kau selalu bercerita tentang cita-citamu
perjuangan ilmu mu
dan cerita mu itu, selalu membuat aku cemburu
akan setiap kejayaanmu

Teman,
setelah lama masa berlalu
segalanya telah berubah
kau hilang tanpa kata
entah ke mana

Teman,
Kini kau kembali

Teman
Hari ini aku sudah mempunyai teman hidupku
yang ku harapkan hingga ke syurga
namun teman,
aku tahu, kau kecewa dengan keputusan ku

Teman,
maafkan aku
DIA menentukan segalanya
dan aku yakin dengan keputusanku

Teman
terima kasih atas doamu
dan andai keputusanku membuatkan kau memutuskan persahabatan ini
aku terima

Terima kasih teman

Sunday, 20 February 2011

Pilihan


Pilihanku..
Bukannya pada paras rupa yang menawan hati..

Kerana cintaku bukan pada pandangan semata..
Takut jika diwarnai kegelapan..
Kita buta hilang arah..
Pilihanku..

Bukannya pada manis tutur kata bermadah..
Kerana cintaku bukan pada janji yang bermaharajalela..

Andainya suara dikaburi fitnah, Kita rebah tiada bermaya..

Pilihanku..

Bukan pada banyaknya harta dunia,

Kerana cintaku bukannya ternilai dengan harga..

Bimbang kemewahan membawa leka..
Menghilangkan cinta kita padaNya..

Lalu dimanakah bahagia?


Pilihanku itu..

seorang yang buta..
Buta menilai paras ru
pa..
Sesungguhnya syahadahnya menggegar seluruh jiwaku..
Keikhlasannya melakar cinta yang diredha..
Tongkatnya pada akidah yang menyinari laluan bahagia

Pilihanku itu...
Seorang yang bisu..
Bisu mengungkapkan janji yang tiada pasti..

Kerana harapan disandarkan pada Illahi..

Pendiriannya menusuk nurani hawa..
Bait-bait kesyukurannya lahir pada sujud seorang hamba Pilihanku itu..
Seorang yang papa dan hina...
Papa dengan takbur yang mengubur
Hina kerana sederhana..
Iman memujuk jiwanya..
Cintanya pada agama mengikat tali ukhwah..

Lalu disimpul teguh pada tiang pernikahan..
Pilihan kami..
Pada agama yang memelihara
Pada Syahadah yang mengiringi Pada Alquran yang membimbing..
Biar..

Cinta kami pada maha Menyintai..

Kerana janjiNya yang pasti Cinta kami pada kekasih Illahi kerana memimpin ke jalan bahagia yang hakiki
Kasih isteri pada cinta yang diberi..

Biarlah sampai ke akhirat nanti...

kerana yang sebenarnya ku mahukan padanya..

Bukan cuma kekasih duniawi..
Tapi teman menuju syurgawi
..INSYAALAH...



PESANAN BUAT DIRIKU SERTA DIRIMU.....

'Ramai yang mencari cinta tetapi tertipu olehnya, Ramai yang kecewa kerana cinta dan putus asa pada rahmat-Nya, Ramai yang membenci cinta dan membenci nyawanya.'

"Cinta yang dicari tanpa melalui Pencipta adalah cinta yang tiada batasnya. Cinta tanpa batasan hanya cinta sekadar hiburan. Hiburan yang bukan hanya melalaikan jiwa, menggelapkan hati malah buta pada Pencipta. Apabila musibah melanda, mula salahkan Tuhan kerana tidak menyedarkan daripada leka. Hati kita yang lemah, sentiasa digodai nafsu, sebab itu kita kena berpegang pada sandaran yang kukuh, Allah SWT. Adanya iman..apapun cabaran kita tetap mara ke hadapan. InsyaAllah.”

Lagi Gambar Hot

Assalamualaikum...........
Biasa la, hujung-hujung minggu je la dapat masak yang best2 kan.
Kalau hari-hari biasa, duduk sorang-sorang, maka, nak memasak yang hub-hub pun agak la 'rajin'.
Tunggu hari Jumaat, Sabtu, Ahad je la kan....
Masak dan terus masak apa sahaja yang diorder oleh zauj ku.

Jom...kita cuci-cuci mata je




Sup ayam goreng


Segala jenis bawang & serai je ke?


Tak la...ni kerang rebus


Udang ke?



Yeahhh...udang sambal


Tata...nanti jumpa lagi

FACEBLOG FACEBLOG FACEBLOG

Ni ada FACEBLOG pulak...untuk yang ada blog je la kan..kalau tak de, pergi buat sana cepatttttt.........

Sign up HB!Affiliate to enjoy free gift!

SELAMAT DATANG DIUCAPKAN KEPADA SEMUA YANG SUDI HADIR KE THE FACEBLOG. TUJUAN FACEBLOG DIWUJUD IALAH ATAS DASAR UNTUK MENGUMPUL DAN MEMBINA SATU KOMUNITI BLOGGER KHUSUSNYA DI SELURUH MALAYSIA DAN DUNIA AMNYA. MARILAH KITA BERSATU DAN BERKERJASAMA DALAM MEMBANTU RAKAN-RAKAN BLOGGER KITA DI SELURUH MALAYSIA. SEPERTIFACEBOOK, KAMI JUGA MEMPUNYAI TUJUAN YANG SAMA IAITU MENJALINKAN HUBUNGAN YANG LEBIH ERAT ANTARA PARA BLOGGER DI SELURUH MALAYSIA SELARAS DENGAN TEMA YANG KAMI GUNAKAN IAITU SEAKAN-AKAN TEMAFACEBOOK. SERTAILAH KAMI DAN BERSAMA KITA MEMERIAHKAN DUNIA BLOG MALAYSIA.




Sumber: http://www.iedaluvsham.com/2011/02/dah-join-faceblog.html#ixzz1EYKu7acd
Under Creative Commons License: Attribution

Thursday, 17 February 2011

Ketepikan saja semua itu

Saya


Banyak pengajaran yang saya dapat sebenarnya dalam bersahabat.
Dan kadang kala membuatkan saya terfikir, adakah saya perlu berhati-hati dengan semua orang yang saya berkawan?

Adakah perlu saya rasa curiga dengan semua orang di sekeliling saya?

Entah.
Saya tidak ada jawapan pada persoalan itu.

Kadang-kala saya serik untuk ada sahabat yang rapat.

Tapi kadang kala saya rasa saya perlukan itu.

Sebab sifat manusia itu sendiri.

Ada kala positif.

Ada kala negatif.
Mungkin juga saya jadi serik untuk membantu orang yang digelar sahabat.

Betul ke?

Saya tidak ada jawapan untuk itu.

Hati ini pernah disakiti oleh insan yang bernama sahabat.

Perit, pedih, malu. Rasa tertipu.
Entah, tiada jawapan juga untuk itu.

Barangkali saya lebih selesa untuk berkawan biasa sahaja dengan semua orang.

Dan jawapan yang paling tepat untuk semua persoalan saya

SIKAP BERLAPANG DADA.
Ya, itu yang terbaik.

Saya????

Saya perlu lakukan itu.

Biarkan..ketepikan saja semua itu...

Wednesday, 16 February 2011

BERHATI2 PADA KERTAS YANG MELEKAT PADA CERMIN BELAKANG KENDERAAN ANDA

(Ini bukan kereta saya.....ini gambar dari pakcik google)

Saya dapat melalui e-mail. Tak pasti kesasihannya, but ada betulnya perkara ini boleh jadi dan tidak mustahil akan berlaku. Cuma sentiasa berwaspada dan beringat....

" AMARAN DARI PIHAK POLIS - BERHATI2 PADA KERTAS YANG MELEKAT PADA CERMIN BELAKANG KENDERAAN ANDA

-- CARA TERBARU UNTUK MENCURI KERETA ( INI BUKAN GURAUAN ) Sedarlah semua! Tolong sebar2kan... ... . Kita berjalan menghampiri tempat parking, membuka kerata dan masuk kedalamnya. Kita start engine kereta dan bersedia untuk berundur.

Bila kita melihat cermin belakang untuk melihat kawasan belakang, kita dapati ada kertas yg melekat ditengah2 cermin belakang menghalang pandangan kita.. Jadi kita parking balik kereta, buka pintu dan keluar untuk menanggalkan kertas (atau apa jua benda) yang menghalang penglihatan kita tadi.

Bila anda sampai dibahagian belakang kereta, pada masa itulah pencuri itu akan keluar dari tempat sembunyinya, masuk kedalam kereta dan memecut pergi.Dia mungkin akan merempuh anda dengan laju semasa mereka melarikan kereta anda.

Perasan tak kaum hawa? Saya pasti beg duit kita masih didalam kereta. Jadi sekarang pencuri memperolehi kereta kita, alamat rumah kita, duit kita, dan kunci2 kita. Rumah kita dan kesemua identity kita telah diperolehi!

BERHATI-HATI DENGAN CARA BARU YANG DIGUNAKAN

Jika kita melihat ada kertas melekat pada cermin belakang kita, teruskan memandu. Tanggalkan kertas itu kemudian. Dan bersyukur kerana anda membaca email ini.

Saya harap anda akan hantar email ini kepada kawan2 dan keluarga, terutama wanita. Kesemua maklumat peribadi dan pengenalan diri yang berada di beg tangan anda sudah tentu tidak mahu jatuh ketangan orang lain.

Zaman la mcm2 boleh jadi.Kena banyak beringat

Waktu Mustajab Untuk Berdoa

Berdoalah selagi kita masih hidup


Terdapat beberapa waktu / ketika yang insyALLAH mustajab untuk berdoa. Jom kita sama-sama check...

1. Ketika hujan.

2. Hendak memulakan solat dan selepas solat.

3. Ketika menghadapi musuh dalam peperangan.

Sabda Rasulullah s.a.w. yang bermaksud: “Berdoalah saat doa itu diperkenankan Allah iaitu pada saat bertemu tentera-tentera (berperang), ketika hendak mendirikan sembahyang dan ketika turunnya hujan.” (Hadis mursal yang diriwayatkan oleh Imam al-Nawawi dalam Kitab al-Azkar)

4. Antara azan dan iqamat.

Rasulullah s.a.w. bersabda yang bermaksud: “Tidak ditolak doa yang dimohonkan antara azan dan iqamat.” (Riwayat al-Tirmizi)

5. Ketika iktidal yang akhir dalam solat.

6. Ketika sujud dalam solat.

7. Ketika khatam al-Quran (30 juzuk).

8. Sepanjang malam, terutamanya pada sepertiga yang akhir dan pada waktu sahur.

9. Sepanjang hari Jumaat.

Kerana mengharapkan bertemu dengan saat ijabah (saat diperkenankan doa) yang terletak antara terbit fajar hingga terbenam matahari pada hari Jumaat.

10. Antara waktu Zuhur dan Asar dan antara Asar dan Maghrib.

Tuesday, 15 February 2011

Dunia Tanpa Jurutera

Ngennnngggggggggg...
Tekan-tekan pak cik google, nak cari bahan lain, jumpa bahan ni.
Macam best jugak la....
Kelakar pun ada...
So,sesape keje engineer tu, keje le leklok yer...
Encik suami...yang mana satu keje anda??



Kalau la tak ada jurutera mekanikal



Kalau la tak ada jurutera elektronik



Sekali lagi kalau la tak ada jurutera elektronik

Kalau la tak ada jurutera perisian komputer

Kalau la tak ada jurutera telekomunikasi

Kalau la tak ada jurutera awam

Kalau la tak ada jurutera aeroangkasa

Kerinduan Yang Indah

Jom, cover aurah ^_^

Bukankah yang indah akan semakin indah bila tertutup
Akan lebih menarik jika tidak kelihatan
Malah akan menjadi misteri yang tidak pernah selesai
Kecuali memiliki
Sesuatu yang tidak bisa diungkap apalagi disentuh, akan menimbulkan kerinduan
Yang tersembunyi dengan baik & terjaga akan memiliki nilai yang tinggi…
Tanpa hijab, tidak ada daya tarik, tidak ada KERINDUAN…
Bukankah ALLAH adalah misteri, dan tersembunyi
Maka kita semua merindukanNYA,
Bisa dibayangkan jika ALLAH terlihat oleh ...mata dunia kita kan? :)

Resepi Sambal Ayam Penyet

Nampak sedap tak??? Pedas + sedap = yummy ( ni bukan omongan kosong yer, bukan sebab puji diri sendiri ^_^ )

Ha, entri kali ni, saya letak resepi untuk sambal ayam penyet. Ada permintaan daripada pembaca (wah, macam ramai jerk yang baca blog saya ni kan. kuikuikui)
Boleh boleh. saya tidak kisah untuk berkongsi apa sahaja resepi yang saya tahu...
Senang saje nak buatnya.....

Ini bahan-bahan & cara-caranya

Untuk Sambal :
Minyak masak
Cili merah (lebihkan jika mahu lebih pedas)
Cili padi (lebihkan juga kalau anda memang kaki pedas)
Bawang kecil/merah, hiris
Bawang putih, hiris
Beberapa biji tomato
Belacan
Ikan Bilis-ikut suka banyak mana. saya lebihkan sikit
2-3 sudu gula merah/secukup rasa
Garam secukup rasa.

Cara nak buat sambal : (ni yang buat nasi ayam penyet sedap)
Panaskan minyak. Goreng ikan bilis hingga garing/rangup. Angkat dan ketepikan.
Goreng belacan, angkat dan ketepikan. (mcm nak buat sambal belacan jugak la)
Goreng sekejap bawang merah, bawang putih dan cili. Setelah layu, masukkan tomato. Gaul rata dan tutup api. Angkat dan ketepikan.
Biar bahan-bahan tu sejuk then baru kisar halus. kalau rajin tumbuk aje la.
Masukkan semua bahan kisar ke dalam periuk dan panaskan.
Masukkan gula merah dan gaul rata.
Tambah garam atau gula merah kalau nak. ikut citarasa.
* Sambal boleh dibuat sehari sebelum. Simpan sambal dalam peti sejuk. time nak makan, panaskan aje.

**** saya tidak letak sukatan. ikut kita banyak mana nak buat. tak reti nak sukat2 ni. main agak-agak je banyak mana kita nak buat....

Monday, 14 February 2011

Khutbah Terakhir Rasulullah S.A.W

Wahai Manusia,dengarlah baik-baik apa yang hendak ku katakan.Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini.Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.

Wahai manusia,sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci,maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak.Janganlah kamu sakiti sesiapa pun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi.Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan diatas segala amalan kamu.Allah telah mengharamkan riba,oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang.

Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu.Dan dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar,maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikuti nya dalam perkara-perkara kecil.

Wahai manusia,sebagaimana kamu mempunyai hak keatas isteri kamu ,mereka juga mempunyai hak di atas kamu.Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik,berlemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu yang setia.Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina.

Wahai manusia ,dengarlah bersungguh-sungguh kata-kata ku ini,Sembahlah Allah,Dirikanlah solat lima kali sehari,Berpuasalah di Bulam Ramadan dan Tunaikanlah Zakat dari harta kekayaan kamu.Kerjakanlah ibadat Haji sekiranya kamu mampu.Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah bersaudara kepada Muslim yang lain.Kamu semua adalah sama,tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam Taqwa dan beramal soleh.

Ingatlah,bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan diatas segala apa yang telah kamu kerjakan.Oleh itu Awasilah agar jangan sekali-kali terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku.

Wahai manusia,tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru.Oleh itu wahai manusia,nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu.Sesumgguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara,yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya ,nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya.Itulah Al-Quran dan Sunnahku.

Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku menyampaikan pula kepada orang lain.Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dari ku.Saksikanlah Ya Allah bahawasanya telah aku sampaikan risalah Mu kepada hamba-hamba mu.

(Khutbah ini disampaikan oleh Rasullah s.a.w pada 9hb Zulhijjah Tahun 10 Hijrah di Lembah Uranah,Gunung Arafah.)

Main Masak-Masak Hujung Minggu

Aktiviti masak-masak di hujung minggu, ketika zauj ku pulang ke rumah. Khas untuk zauj ku dan disebabkan kami duduk berjauhan. And also, saya suka memasak....weeeeeee.....



JUMAAT

Bubur ayam yang di makan bersama bawang goreng & serunding daging (bawang goreng & serunding daging tak ada dalam gambar). Makanan hari Jumaat untuk encik suami yang baru sampai dari KL.



SABTU

Pucuk paku masak sambal belacan yang masih berasap di atas dapur.

Daging oh la la kesukaan encik suami.

Menu hari Sabtu : Pucuk paku belacan & daging oh la la.



AHAD


Sambal ayam penyet. Pedas & yummy!!!!

Ayam penyet yang tidak dipenyekkan. Yummyyyy!!!!

Sup ayam tanpa minyak tapi ada minyak...juga yummmyyyy!!!

Menu hari Ahad....Ayam penyet....

Semua menu adalah favourite beliau...

sarang heyo (^_^)

Sunday, 13 February 2011

ZAUJ ku


Dedikasi buat suamiku........

Ya Allah…

Sekiranya suamiku ini adalah pilihan Mu di Arash
Berilah aku kekuatan dan keyakinan untuk terus bersamanya
Sekiranya suamiku ini adalah suami yang akan membimbing tanganku dititianMu
Kurniakanlah aku sifat kasih dan redha atas segala perbuatannya
Sekiranya suami ku ini adalah bidadara untuk ku di Jannah Mu
Limpahkanlah aku dengan sifat tunduk dan tawaduk akan segala perintahnya
Sekiranya suami ku ini adalah yang terbaik untukku di Dunia Mu
Peliharalah tingkah laku serta kata-kataku dari menyakiti perasaannya
Sekiranya suami ku ini jodoh yang dirahmati oleh Mu
Berilah aku kesabaran untuk menghadapi segala kerenah dan ragamnya..

Friday, 11 February 2011

ALLAH, Tolong Makbulkan Impian Saya

Saya teringin sangat untuk pakai niqab & secara istiqamah...
Ni impian saya.
ALLAH, makbulkan keinginan saya ini yer.

Saya nak tutup aurat dengan lebih sempurna
(^_^)





Saya bukan ninja (^_^)

Wednesday, 9 February 2011

Berita Baik Buat Suami




Kerajaan Selangor telah melonggarkan prosedur permohonan untuk berpoligami mulai tahun ini. Kalau sebelum ini isteri pertama mesti hadir di mahkamah bagi mendengar permohoan suaminya untuk berpoligami, tetapi kini mahkamah boleh dengan budi bicara hakim tidak memanggil isteri pertama bagi memberi keterangan.


Dengan prosedur baru ini, diharapkan tidak ada lagi rakyat Selangor yang mengambil tindakan kahwin lagi ke negara jiran. Kelonggaran ini boleh membantu mereka yang berhasrat untuk berkahwin lebih tanpa menyusahkan mana-mana pihak baik suami mahupun isteri.

Walau bagaimanapun bagi merealisasikan agenda poligami ini saya ingin berpesan kepada suami dan isteri.

Wahai suami, jika anda berhasrat hendak berkahwin lebih daripada satu, jangan bertindak membelakangkan isteri anda. Jangan kerana hendak berkahwin isteri muda anda sanggup menipu isteri yang pertama kali dalam hidup anda. Ertinya, beritahulah dia hasrat anda dengan baik.

Memang betul, dia akan membantah, dia akan menangis kerana dia sayangkan anda.

Tetapi percayalah kalau dia membantah, sedangkan dia tahu anda tetap hendak berkahwin, nescaya dia akan merelakan atas keikhlasan anda memberitahunya. Dia akan marah dan sedih tidak lebih daripada tiga bulan, tetapi kalau anda dapat memberi kebaikan yang sama kepadanya, segala duka nestapanya akan hilang.

Pendekatan ini lebih baik daripada anda merahsiakan perkahwinan anda yang kesannya anda akan mencuri masa untuk bersama isteri pertama atau kedua. Mahukah anda hidup seperti seorang pencuri, terhendap sana terhendap sini, takut isteri tahu.

Pada masa yang sama anda akan menipu isteri pertama, hendak metinglah, ada jumpa pelangganlah dan sebagainya, sedangkan anda tahu penipu itu adalah dosa besar. Apa kata, setelah beberapa lama berkahwin, tiba-tiba isteri anda mendapat tahu yang anda sudah ada isteri baru, kesannya anda akan berperang besar dengannya. Kalau sudah perang besar, tiga tahunpun belum tentu reda.

Jadi, mana yang anda hendak pilih, isteri marah hanya selama tiga bulan atau perang besar yang belum tentu reda selepas tiga tahun? Anda tentu bijak untuk memilih yang terbaik untuk anda dan keluarga anda.

Wahai isteri, kalau suami anda menyatakan hasrat untuk berkahwin satu lagi, jangan bimbang tentang kasih sayang kepada anda akan berbelah bahagi. Sebenarnya, kasih sayang dia kepada anda tetapi 100 peratus jika selama ini memang dia sayang anda seratus peratus. Tetapi ingat, kalau selama ini dia hanya memberi kasih sayang kepada anda hanya 70 peratus, mungkin selepas anda meredai perkahwinannya dia akan memberi kasih sayang 100 peratus kepada anda pula.

Kasih sayang suami banyak bergantung kepada sejauhmana kometmen anda kepada suami anda. Jika anda memberi persembahan yang baik kepadanya, makan minum yang dihidangkan, budi bahasa, pergaulan yang menceriakan tentulah semua pengikat kasih sayang yang berpanjangan. Jadi, kalau anda lihat suami seperti kurang saying kepada anda, cek semulalah kometmen anda kepadanya. Mungkin ada kelompangan di sana sini.

Baiki kekurangan itu dengan segera, nescaya kasih suami akan bertambah semula.
Ingatlah wahai isteri, kalau pun suami anda ada empat orang isteri, kasih sayang suami anda tetap tidak berubah jika kometmen anda tidak berubah. Suami boleh beri 100peratus kasih sayang kepada semua isterinya tanpa mengurangi mana-mana pihak jika semuanya memberi kometmen yang terbaik kepadanya. Malah suami mahu dan mengharapkan setiap kali pertemuan dengan isterinya itulah malam pertamanya.

Bayangkan kalau suami balik ke rumah anda, dan hari ini anda anggap sebagai hari pertama anda berkahwin tentu mesranya amat tinggi. Kalau itu yang anda boleh lakukan pasti kasih sayang 100 peratus adalah milik anda. Kalau begitu kenapa hendak sekat dia berkahwin dengan wanita lain, bukankah dengan itu anda boleh membantu kaum sejenis anda mendapat kasih sayang daripada orang yang anda sayang. Bayangkan betapa besarnya pahala anda ketika itu sedangkan kasih sayang suami anda tetap sama.

Selain itu wahai isteri, anda perlu sedar kelemahan anda. Sewaktu anda hanya berdua dengan suami anda sayanginya 100 peratus, tetapi setelah ada anak seorang sayang anda kepada suami anda sudah berkurangan dan dilebihkan kepada anak. Layanan kepada suami sudah berkurangan dan suami kadangan terpaksa membawa diri. Bayangkan kalau anak sudah sepuluh, tentu suami dilupakan langsung. Anda tidak boleh beri kasih sayang kepada suami anda 100 peratus seperti yang mampu diberi oleh suami anda walaupun ramai isteri.

Jika anda sedar kelemahan itu, ubahlah sikap segera. Berilah kometmen yang terbaik kepada suami jika anda sayang dan cinta kepadanya. Sesungguhnya suami anda seorang yang amat manja lalu dia hendak bermanja dengan anda dan dia mahu dimanjai. Inilah kunci kebahagiaan rumah tangga. Wallahu aklam.

Lihat Dunia

Melihat dunia sekarang ini, semakin aku tak mengerti.
Entah apa nak jadi.
Perang di sana-sini.
Dengki-mendengki sana -sini.
Fitnah sana-sini.
Tipu sana-sini.

Manusia itu, apa kemahuan mereka?
Gila kuasakah?
Gila hartakan?
Gila pangkatkah?

Aku terfikir, apa yang mereka kejarkan selama ini.
Apa yang mereka akan dapat dengan apa yang mereka kejarkan?
Puaskah mereka dengan apa yang mereka kejarkan?
Puaskah mereka apabila mendapat apa yang mereka kejarkan?
Dan kadang-kala, mungkin juga tidak puas kerana manusia itu tidak tahu BERHENTI.

Bukankah kehidupan itu seharusnya indah.
Dihiasi dengan keindahan alam ciptaan ALLAH.
Yang seharusnya kita manusia nikmati selagi masih bernafas.
Indah dengan sulaman kasih-sayang & kebahagiaan.

Alangkah indahnya hidup tanpa hasad dengki.
Alangkah indahnya hidup tanpa iri hati.
Alangkah indahnya hidup andai ada kedamaian, kasih sayang, kebahagiaan, kegembiraan.

Dan hidup akan terus indah andai terus sujud pada Yang Satu.

M.A.A.F

Maaf andai ada yang terluka.
Mungkin tanpa ku sedar.

Sunday, 6 February 2011

Sebentar Saja Untuk Baca, Buat Renungan Panjang

Ada betulnya: Zaman teknologi membuatkan individu lebih banyak berkurung, merosakkan mata dengan menatap skrin komputer berjam-jam dan menambah dosa dengan jejari yang rancak mengumpat dan memfitnah..... Pakej lengkap!

Friday, 4 February 2011

Dalam Bersahabat.....


Bukan senang nak dapatkan someone yang kita boleh panggil dia “sahabat”. Serious, susah. Dalam bersahabat dengan sesiapa pun jugalah, mesti ada pantang-larangnya. Jangan ambil remeh dengan hal ini. Sebab sahabat tu juga manusia yang punya hati dan perasaan.

Petua ni saya dapat masa saya tekan-tekan uncle google....boleh la digunakan sebagai panduan...Tapi pada saya, semua ni ada BENARNYA.....

so, check satu per satu....

1. Mendesak

Even si dia tu sahabat kita, kita tak boleh terus menerus mendesak dia untuk ikut je kehendak kita. Hello, masing-masing ada hak ok untuk buat keputusan sendiri. Beri kebebasan pada sahabat kita babe!!! Kalau tak, dia boring.

2. Pentingkan diri sendiri

Hmm, ini pantang yang sangat-sangat penting dalam persahabatan. Elakkan mementingkan diri sendiri all the time. Kalau kita ada masalah, kita share dengan sahabat kita dan dia bersungguh-sungguh menjadi pendengar yang baik dan cuba yang terbaik untuk tolong kita…jangan pulak time sahabat kita SUSAH, kita acuh tak acuh je melayan. Tak baik ok!!!

3. Tidak jujur

Yang ini, bukan saja dengan sahabat…in fact dengan semua orang sepatutnya kita amalkan sifat jujur ni. Tapi, sometimes kalau dengan orang yang kita tak berapa nak rapat,maybe susah sikit kita nak berlaku jujur kan? Ok, tak apalah kalau macam tu cuma kalau boleh dengan sahabat kita…try the best to bersikap jujur dengan dia. Jangan menipu sahabat sendiri. Kalau betul ikhlas dalam persahabatan, kena belajar jadi jujur!

4. HIPOKRIT

sengaja saya besarkan font.hahahahaha!!! HIPOKRIT tu adik beradik dengan plastik ok. Oh no, sila jangan jadi plastik dengan sahabat sendiri. Depan orang lain, bukan main la korang baik sesangat...tapi belakang kawan tu, YA ALLAH...korang la bukan main makan daging sahabat korang tu sendiri...Kalau rasa-rasa korang ni berplastik dengan sahabat korang now, hmmm…bawak-bawaklah berubah ok!!!

5. Mulut celupar

Ok. Pantang yang ini pulak more to adab between kita dengan sabahat lah. Even rapat sekalipun, mesti tahu adab. Ada limit jugak kalau bergurau senda. Kita perlu bezakan mulut celupar dengan mulut slumber ok kawan-kawan semua. Orang mulut celupar ni, dia bercakap beserta dengan maksud. Tapi, kalau orang mulut slumber ni…dia sebut perkataan tu saja suka-suka. Even perkataan tu berbaur mencarut sekalipun. Kena pandai bezakan dan kena tahulah sahabat tu jenisnya macam mana. Jangan main sembur je, kang ada yang terguris hati pulak!!!

6. Mengungkit kesalahan lepas

Jangan sesekali ungkit perkara-perkara lepas. Kalau benda baik, tak apa lah. Tapi, kalau perkara tu sah-sah tak best contohnya kita pernah beri sahabat kita tu pinjam wang or barang ke…atau ungkit yang dulu masa dia susah,kita bersusah payah tolong dia…Eh, tak elok ok!!! No no…buat keadaan tambah teruk je nanti!

7. CEMBURU

Yang ini pun saya guna tulisan besar.hahahaha!!! A’ah. CEMBURU ni penyakit paling bahaya dalam apa-apa perhubungan sekalipun sebenarnya. Jangan ingat CEMBURU ni berlaku between pasangan kekasih je tau. Dalam persabahatan pun selalu juga. Biasalah, manusia kan…dah lumrah. Mana boleh tengok orang lain lebih sikit daripada dia. Tapi, kita kena pandai control dan belajar untuk buang sifat CEMBURU ini woo!!!! Dan yang PALING SAYA TAK SUKA, kalau orang yang kita anggap sahabat tu, KATA KITA CEMBURU....apa ke halnya hokay...tak kose mak tau...

8. Tikam kawan dari belakang

Babe, kalau korang perasan yang sahabat korang ni buat perangai keji ni…apa kata korang buang je dia jauh-jauh.hahahaha!!! Ok, jahat kan saya??? Yelah. Tak baik tau kalau tikam kawan kita sendiri. Jangan sebabkan cemburu atau apa sajalah dengan sahabat sendiri…korang tikam kawan korang dari belakang. Depan buat muka malaikat..tapi hakikatnya belakang…Allah je yang tahu. haih!!

9. Mengongkong

Even kita dan sahabat sangat rapat, tapi tak bermaksud kita ada hak untuk mengongkong sahabat kita tu daripada buat apa yang dia suka ok. Takkkan kita nak suruh sahabat kita tu 24 jam bersama dengan kita je kan… Hello, manusia perlukan kebebasan. Sebenarnya, manusia ni..lagi kita kongkong buat itu ini, lagi kuat diorang memberontak dalam hati. Lama-lama, kalau dibiarkan..boleh jadi parah wooo!!!!

10. Copycat!!!

Hello manusia-manusia semua di pelusuk dunia….kikikikiki!!! Sila jangan amalkan perangai suka copycat ni ok. Even korang dengan sahabat tu rapat kaw-kaw sekalipun..kena ingat yek. Sahabat tu bukan kembar kita. Kalau kembar pun, belum tentu suka kalau semua benda kita nak tiru dia.. inikan pulak sahabat. Maybe boleh sama lah,tapi jangan copycat 100%. Kalau yek pun dia cakap tak kisah, tapi kena fikir logiklah kan…unless sahabat kita tu menangis hentak kaki suruh kita tiru dia.bahahahahaha!!!!Hokay...saya tak suka orang copycat saya hokay....this is me...so tak payah la nak tiru....

p/s: Oklah, penat dah mengarut ni. Ok, mengarut ye kawan-kawan. Jadi, kalau nak follow tips ni sila fikir 1000 kali.wakakakaka!!!! Have fun with your bestfriends!!! TATA.......


**** kenapa entri kali ni macam emosi aje...

Bila Dapat Satu, Mesti Hilang Satu


Bila kita dapat sesuatu, kita mesti akan hilang sesuatu...
Kenapa??

Persoalan yang saya sendiri tertanya sampai sekarang...

Perasan tak, kadang-kadang, kita dapat berita gembira sangat, then kita dapat pula berita sedih.

Kadang-kadang, kita sedih sangat sebab hilang sesuatu, tapi lepas tu kita dapat dua atau tiga berita gembira.

ALLAH itu adil dalam setiap pemberianNYA.

Kuasa yang tiada siapa dapat tandingi.

Bila kita hilang sesuatu, kita akan dapat sesuatu.

Bila kita dapat sesuatu, kita akan hilang sesuatu.

Itu lumrah alam.
Kerana ALLAH mahu manusia sentiasa sedar konsep SYUKUR.

Dan sedar bahawa DIA Yang Memberi,
Dia juga yang berhak mengambil kembali.