Sunday, 30 October 2011

Tanpa Kata 14

Anda Kategori Mana Di Facebook? - Perkongsian Dari Sahabat

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema : HambaMu


Dah beberapa kali saya nampak gambar yang saya update untuk entri kali ni di FB. Cuma, apabila seorang sahabat (Kak Chik) share gambar ni di Wall FB Kak Chik, dan kata2 yang Kak Chik share dari Prof Dr.Muhaya, menarik saya untuk share.

Sekadar perkongsian bersama. Ini lebih kepada peringatan kepada diri saya sendiri. Gambar ni merujuk kepada status kita di FB. Kata-kata / Post / Status / Video / apa sahaja yang kita share di FB.

Hayati, renung dan muhasabah diri sendiri.



Klik gambar untuk lebih jelas
"Sama-sama renungkan termasuk diri saya sendiri. Golongan yang mengutuk jelas punyai nilai diri yang rendah dan bersedialah untuk sakit fizikal dan jiwa dan miskin dunia dan akhirat. Jika kita asyik mengulas keadaan tanpa mengambil tindakan cuba muhasabah diri dan keluarga sebelum mengulas masyarakat. Sebagaimana kita niat begitulah insyaAllah penerimaan manusia. Jika kita bajet bagus ilmu tidak akan sampai ke jiwa manusia. Lagi kita tunjuk erti lagi kurang kita ada. Wallahualam" ~ Prof Dr.Muhaya

p/s FB sendiri saya pandang sepi. buka sekadar masuk group. itu pun macam dah malas nak aktif FB. rasa2 nak deactive saja.....

Wednesday, 26 October 2011

Family

Monday, 24 October 2011

Tanpa Kata 13

Perkongsian Untuk Semua

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema : Doa Taubat

Lately, dah tiada mood nak FB...dah tiada mood nak blogging...
Cuma, entri kali ni, nak share apa yang Ustaz Marwan share masa Perhimpunan Umum tadi (24/10/2011) . sebelum tu, sebut pasal Perhimpunan Umum, HEA Cikgu Abrar kata, PU maksudnya Perhimpunan Umum, bukan PH..sebab PH tu Perhimpunan Haram (^_^)

Ni, perkongsian dari Ustaz Marwan... zaasssss.....

Sebelum Imam Shafie wafat, beliau sempat berpesan kepada muridnya serta umat islam umumnya. berikut adalah kandungan wasiat tersebut: ” Barangsiapa yg ingin meninggalkan dunia dlm keadaan selamat maka hendaklah ia mengamalkan 10 perkara:

Hak kpd diri: mengurangkan tidur, mengurangkan makan, percakapan dan berpada-pada dgn rezeki yd ada.

Hak kpd malaikat maut: mengqadakan kewajipan2 yg tertinggal,mendapatkan kemaafan dr org yg dzalimi, membuat persediaan utk mati dan merasa cinta kpd ALLAH

Hak kpd kubur: membuang tabiat suka mneabur fitnah, tabiat kencing merata-rata, memperbanyakkan solat tahajjud dan membantu org yg dizalimi.

Hak kpd Munkar dan Nakir : tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat menasihati.

Hak kpd mizan(neraca timbangan amalan pada hari kiamat): menahan kemarahan, byk berzikir, mengikhlaskan amaln dan sanggup menahan kesulitan.

Hak kpd sirat(titian yg merintangi neraka pada hari kiamat): mmbuang tabiat suka mengumpat, warak, suka membantu orang beriman dan suka berjamaah.

Hak kpd Malik(malaikat penjaga neraka): menangis lantaran takutkan ALLAH s.w.t, berbuat baik kpd ibu bapa, bersedekah ketika terang-terangan serta sembunyi dan memperelokkan akhlak.

Hak kpd Ridhzuan(malaiakt penjaga syurga): merasa redha kpd qadha’ ALLAH, bersabar menerima bala, bersyukur ke atas nikmat ALLAH dan bertaubat dr melakukan maksiat.

Hak kpd Nabi MUhd SAW: berselawat ke atasnya, berpegang dgn syariat, bergantung kpd al sunnah (hadith), menyayangi para sahabat dan bersaing dlm mencari kelebihan dari ALLAH.

Hak kpd ALLAH s.w.t: mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah dari kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.

Saturday, 15 October 2011

Birthday Boy kena PRANK masa 16/10/2011

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema : Inspirasi

Selamat ulangtahun kelahiran yang ke 14 buat Muhammad Faiz bin Hamzah. Semoga dilindungi ALLAH senantiasa, mendapat kejayaan cemerlang, terjaga akhlaknya, menjadi insan yang gemilang dan mendapat keberkatan di sepanjang hidup.

Itulah kisahnya, Faiz kena PRANK masa nak tunggu jam 12 tepat....
Lebih kurang jam 11.15 malam (15/10/2011) , gerakan PRANK faiz telah dimulakan.

Kisahnya, seramai 200 pelajar MRSM Batu Pahat, terlibat dengan Kem Jati Diri 2011. Adalah Form1, Form2 dan semua Form 4. Dan Faiz ni, salah seorang yang terpilih dalam kalangan Tingkatan 2.

Ustaz Azizul dari CSQ telah maklumkan kepada saya awal-awal, mereka dah dapat kenal pasti bakal bufday boy 16/10/2011. So, Ustaz Azizul nyatakan lah apa plannya. Jadinya, budak2 ni balik lewat sikit malam ni.

Dijadikan cerita, budak2 ni memang banyak buat salah. So, memang lah kena marah. Ustaz Lokman mainkan peranan mencari pesalah-pesalah sepanjang kem dijalankan. Memang ramai lah yang mengaku salah secara sukarela. Kisahnya, ada jugak yang conteng karpet kat Bilik Seroja. So, memang kenalah. Kena cuci karpet yg diconteng, malam tu jugak. Haaaa....lepas ni, jangan conteng lagi karpet kat Bilik Seroja.

Kiranya, si Faiz ni salah seorang yang mengaku buat salah. Salah apa? Tak boleh lah bagi tau. Cuma, dia mengaku, tapi Ustaz Lokman provok dia, yang dia ada salah lain dan ustaz ada bahan bukti.

Terkebil-kebil lah Faiz ni. Untuk nampak lebih real, Faiz tak seorang diri. Tanpa mereka ketahui, adalah beberapa mangsa keadaan yang juga diprovok apakah kesalahan yang dilakukan. Kesian kesian...

Yang cantiknya, mereka-mereka ni mengaku kesalahan mereka...
Pendekkan cerita. Faiz terus diprovok dan diprovok. Sampai tak terkata apa Faiz ni....sampai menangis la.. Sebabnya, Ustaz Lokman call mak Faiz, cakap Faiz ada buat salah. Ni memang call betul2...

Sampai lah Faiz dipaksa pusing membelakangkan pentas Bilik Seroja. Dan masuklah bahan bukti yang dibawa oleh kawan baik Faiz sendiri. Dan baru lah budak-budak lain tahu...Faiz kena prank. Tapi mereka2 ni diam je bila bahan bukti dah dibaa masuk. Cuma muka masing-masing dah senyum2 dah.

Sebelum tu, Faiz diprovok lagi untuk cakap apa kesalahan dia. Faiz masih lagi tak tahu. Dan untuk kali keduanya, Ustaz Lokman call mak Faiz. Masa ni, buka loud speaker. So, mak dia pun wish birthday kat Faiz, diiringi tepukan gemuruh oleh kawan-kawan yang lain. Menitis lah air mata Faiz masa tu...kih kih kih. Cuak muka Faiz sebelum tahu apa kes sebenarnya.... (Sebab memang dia ada buat salah, cuma dia sebut, tapi ustaz provok dia, sampai dia tak tahu, apa yg jadi sebenarnya).

Ok, ok...jom kita tengok drama pada malam tu.

Faiz tertanya-tanya, apa sebanrnya yang terjadi. Puas dia fikir, apa lagi kesalahan yang dilakukan. Ustaz Lokman marah-marah & provok habis-habisan...

Masa ni, Faiz dah disuruh pusing belakang. Waktu ni, faiz memang dah nangis. Sebab Ustaz lokman baru je lepas call mak Faiz...Misi mereka ni berjaya la. Ni lah bahan bukti, yang dibawa oleh kawan baik Faiz sendiri.

Time ni, semua orang dah senyum-senyum. Tapi mereka masih lagi diam

Ustaz call mak Faiz kali kedua. Kali ni, Faiz kena cakap sendiri apa salah dia. Dan Faiz masih lagi blur...waktu ni, Faiz dah nangis...sedih sebab mak "kecewa" dengan kesalahan yang dia sendiri tak tahu. Bila mak Faiz ucap SELAMAT HARI LAHIR FAIZ, setu bilik Seroja gemuruh dengan tepukan.

Nilah bahan buktinya (^_^)

Faiz nangis kegembiraan....SUPPRISE!!!!!!!!

Ok...Faiz dah senyum

Ni lah Abang Long untuk program Jati Diri. Abang Long kena suapkan untuk Faiz

Now, Faiz pula suap untuk Abang Long

Ok...now giliran Faiz suap untuk kawan-kawan yang lahir bulan 10





Faiz suapkan untuk kawan baik Faiz

Ni Kak Long. Kak Long kena suapkan untuk kawan-kawan perempuan yang lahir bulan 10


So, prank malam tu, berjaya. Then, ustaz-ustaz minta maaf kat semua orang termasuk Faiz. Semua orang tertanya-tanya, apa salah Faiz ni lagi, padahal Faiz dah mengaku apa yang dia dah buat.

Apa pun, malam tu, semua orang mengaku salah masing-masing di sepanjang Kem Jati Diri 2011 berlangsung..

Buat yang lahir bulan 10, semoga ALLAH pelihara di dunia dan akhirat. AMIN

p/s saya ppun pernah kena prank masa besday. Time sekolah dulu....

Nantikan aktiviti mereka sepanjang Kem Jati Diri 2011 MRSM Batu Pahat

Di manakah kita? Hitung diri....

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Lagu Tema : HambaMu

Malu..
Malu nak hitung diri sendiri.
Mohon YA ALLAH, jauhi aku dari sifat ini. Mohon dengan sangat YA ALLAH.
AMIN


* klik untuk besarkan gambar


p/s perkongsian daripada seorang sahabat. Syukran



Hadith 40:15 - Berkata baik, memuliakan jiran dan tetamu

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Lagu Tema : TanpaMu


Ini adalah hadith ke lima belas(15) dari kitab hadith 40 karangan Imam Nawawi. Marilah kita sama-sama menghayati isi kandungan hadith ini dan mengambil pengajaran sebagai panduan hidup kita bersama.


عَنْ أَبِي هُرَیْرَةَ رَضِىَ الله عَنْهُ أَنَّ رَسُوْلَ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّم قَالَ: (( مَنْ آَانَ یُؤْمِ ن بِاللهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلْيَقُلْ خَيْرًا أَوْ لِيَصْمُتْ، وَمَنْ آَانَ یُؤْمِنُ بِاللهِ وَاليَوْمِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ جَارَهُ، وَمَنْ آَانَ یُؤْمِنُ بِاللهِ واليَوْمِ الآخِرِ فَلْيُكْرِمْ ضَيْفَهُ )) رواه البخاري ومسلم.


Terjemahan Hadith


Daripada Abu Hurairah r.a., bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia berkata baik atau dia diam. Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia memuliakan jiran tetangganya. Barangsiapa yang beriman dengan Allah dan hari akhirat, maka hendaklah dia memuliakan tetamunya. (Hadith riwayat al-lmam al-Bukhari dan Muslim.)

Kefahaman Hadith 40:15 - Berkata baik, memuliakan jiran dan tetamu


1) Pergaulan yang baik - menyebarkan kasih sayang antara manusia - mengeratkan lagi ikatan mahabbah sesama ummat.
2) Menjaga Lidah - berfikir dahulu sebelum mengeluarkan kata-kata, sekiranya perkara itu harus - diam lebih baik.
- perkara kebaikan - bercakap adalah lebih baik.
3) Memuliakan Jiran :
i) wasiat mengenai jiran - ayat Quran - hadith (wasiat jibril pada nabi sehingga nabi menyangka jiran boleh mewarisi)
ii) Larangan menyakiti jiran - hadith- hadith berkaitan.
iii) Ihsan pada jiran - hadiah, salam, senyum ketika berjumpa, tolong ketika susah dll.
iv) Martabat jiran :
i) Jiran Muslim (mempunyai pertalian keluarga) - hak jiran, hak Islam dan hak kerabat.
ii) Jiran Muslim - hak jiran dan Islam.
iii) Jiran Bukan Muslim - hak jiran.
4) Memuliakan Tetamu :
- Hukumnya adalah wajib - tempoh tiga hari.
- Adab-adab melayani tetamu - rujuk hadith-hadith dan juga kisah nabi Ibrahim.

Pengajaran hadith


Hadith ini menerangkan beberapa tuntutan lman, antaranya ialah berkata hanya perkara benar dan berfaedah, kurang bercakap, menghormati jiran tetangga dan memuliakan tetamu.

Seorang yang benar-benar beriman akan menjaga lidahnya daripada berbicara perkara haram kerana dia akan dipersoalkan di hari qiamat nanti. Dia lebih senang diam daripada berkata buruk seperti mengumpat, mengeji, mencaci, memaki hamun dan mencarut.

Seorang yang benar-benar beriman akan menghormati jiran tetangga dan tetamunya, menyempurnakan hak mereka dan tidak menyakiti mereka.

Jiran tetangga adalah suatu golongan yang mendapat perhatian besar dalam lslam. Hormat menghormati, tolong menolong dan hidup berjiran yang muafakat adalah asas keamanan, kemajuan dan keharmonian sesebuah masyarakat.

Artikel: Hadith 40:15 - Berkata baik, memuliakan jiran dan tetamu

Thursday, 13 October 2011

Cetusan Minda 6

Bismillahirrahmanirrahim
Assalamualaikum
Lagu Tema : Egois

Berhati-hati dengan rasa puas & bangga.
Amal boleh menyebabkan seseorang takbur & sombong.

Pandai menilai & mengaibkan orang lain kerana kononnya
ilmu & amal yang dilakukannya lebih baik daripada orang lain.

Selepas itu dia berasa berpuas hati & tidak menemukan sebarang
kecacatan dalam amalnya, berasa diri paling benar, paling tinggi imannya.

Maka lahirlah manusia yang terlalu yakin dengan kekuatan ilmu & ibadatnya.
Dia lupa siapakah sesungguhnya yang mencampakkan hidayah ke dalam hatinya?

Allah berfirman: "Jika tidaklah kerana kurniaan Allah nescaya tidak seorang pun daripada kamu bersih selama-lamanya, tetapi Allah membersihkan siapa yang dikehendaki-Nya." (Surah Al-Nuur, ayat 21)

Lagu Kesukaan Zaman UM



Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema : TanpaMu

Ni lagu peberet masa zaman UM dulu. TanpaMu, kumpulan nasyid In Team. Lagu ni masa In Team tinggal bertiga. Seingat saya, masa zaman saya tahun 3 atau tahun 4 kot. Lama dah....best untuk dihayati & karaoke sekali kot (^_^)

Dosa sebar fitnah hilangkan pahala terkumpul

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema : Zinnirah

Sahabat-sahabat sekalian. sesungguhnya kita berada di akhir zaman. Di mana fitnah disebarkan dengan begitu dasyat sekali. Marilah kita bersama-sama menyelamatkan diri daripada bencana fitnah ini. Kerana tukang fitnah dan penyebarnya akan dimasukkan ke dalam neraka dengan siksaan yang amat dasyat sekali. Sentiasalah kita memohon perlindungan dari Allah Taala daripada terjebak dengan gejala fitnah ini.

Dari Abu Hurairah ; Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Akan terjadi fitnah/gempuran cobaan, orang yang tidur di saat itu lebih baik daripada orang yang terjaga. Orang yang terjaga lebih baik daripada yang berdiri. Orang yang berdiri lebih baik daripada yang berlari. Maka barangsiapa yang mendapatkan tempat kembali atau untuk berlindung hendaknya dia segera mencari perlindungan dengannya.”

Dari Abu Zinad dari al-A’raj dari Abu Hurairah -radhiyallahu’anhu- bahwa Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Tidak akan terjadi hari kiamat kecuali sampai pada suatu ketika seorang lelaki melewati kuburan seseorang maka dia pun berkata, ‘Aduhai alangkah enaknya kalau aku sekarang berada di tempatnya.’.

Dosa sebar fitnah hilangkan pahala terkumpul


HATI adalah organ paling utama dalam tubuh manusia dan nikmat paling agung diberikan Allah sebagai titik untuk menilai keikhlasan. Di hati lahirnya niat yang menjadi penentu sesuatu amalan diterima sebagai pahala atau sebaliknya.

Hati perlu dijaga dan dipelihara dengan baik supaya tidak rosak, sakit, buta, keras dan tidak mati bagi mengelak penyakit masyarakat yang berpunca daripada hati.

Kerosakan pada hati membawa kepada kerosakan seluruh nilai hidup pada diri seseorang individu. Penyakit hati yang menyerang kebanyakan kita ialah penyakit fitnah, sama ada menjadi penyebar atau mudah mempercayai fitnah.

Perbuatan fitnah adalah sebahagian perbuatan mengadu-domba yang mudah menyebabkan permusuhan dua pihak yang dikaitkan dengan fitnah berkenaan.

Masyarakat yang dipenuhi budaya fitnah akan hidup dalam keadaan gawat. Sebelah pihak sibuk menyebarkan fitnah dan sebelah pihak lagi terpaksa berusaha menangkis fitnah itu.

Natijah akibat perbuatan itu boleh mencetus persengketaan dan mungkin berakhir dengan tragedi kerugian harta benda dan nyawa. Individu yang suka menyebar fitnah sentiasa mencari kejadian atau berita boleh dijadikan bahan fitnah.

Dengan sedikit maklumat, berita itu terus disebarkan melalui pelbagai saluran yang merebak dengan mudah. Berita sensasi, terutama berkaitan individu ternama dan selebriti mudah mendapat perhatian khalayak.

Justeru, Allah memberi peringatan mengenai bahaya fitnah. Firman-Nya yang bermaksud: Dan fitnah itu lebih besar bahayanya daripada pembunuhannya. (Surah al-Baqarah, ayat 191) Apabila fitnah tersebar secara berleluasa, ia bermakna nilai agama sudah musnah dalam diri seseorang atau masyarakat. Islam bertegas tidak membenarkan sebarang bentuk fitnah biarpun untuk tujuan apa sekalipun.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: Akan muncul suatu ketika di mana ilmu Islam dihapuskan, muncul pelbagai fitnah, berleluasa sifat kedekut dan banyak berlaku jenayah.(Hadis riwayat Muslim)

Penyebaran fitnah mudah berlaku dalam era teknologi komunikasi moden sekarang. Kemudahan khidmat pesanan ringkas (SMS), laman web dan emel membolehkan penyebaran maklumat tanpa memerlukan bertemu secara berdepan, lebih mudah, cepat, meluas dan murah.

Teknologi yang sepatutnya digunakan untuk kebaikan disalahgunakan untuk menyebarkan fitnah. Penyebaran fitnah melalui SMS yang berleluasa memaksa kerajaan menetapkan peraturan semua pemilik kad prabayar didaftarkan.

Islam mempunyai kaedah lebih ketat bagi memastikan kebenaran sesuatu berita supaya tidak terperangkap dengan berita berunsur fitnah. Wajib bagi Muslim menghalusi setiap berita diterima supaya tidak terbabit dalam kancah berita berunsur fitnah.

Sebarang berita diterima perlu dipastikan kesahihannya. Kebijaksanaan dan kewarasan fikiran amat penting digunakan bagi memastikan tidak terpedaya dengan berita berunsur fitnah.

Firman Allah bermaksud: Wahai orang yang beriman, jika datang kepada kamu seorang fasik membawa sesuatu berita, maka selidik (untuk menentukan) kebenarannya, supaya kamu tidak menimpakan sesuatu kaum dengan perkara tidak diingini, dengan sebab kejahilan kamu (mengenainya) sehingga menyebabkan kamu menyesali perkara yang kamu lakukan.(Surah al-Hujurat, ayat 6)

Banyak pihak yang turut terbabit menyebar fitnah sebenarnya tidak mempunyai sebarang kepentingan berkaitannya. Tetapi, disebabkan amalan menyebar fitnah sudah menjadi kebiasaan, banyak yang turut menyertainya dan seperti mendapat kepuasan daripada perbuatan itu.

Fitnah biasanya disebarkan bertujuan memburukkan individu atau kumpulan. Pada masa sama, perbuatan itu dapat menonjolkan dirinya sebagai lebih baik dan lebih layak berbanding orang yang diburukkan itu.

Dosa membuat fitnah digolongkan sebagai dosa sesama manusia. Justeru, dosa itu tidak akan diampunkan Allah, melainkan orang yang difitnah itu memberi keampunan terhadap perbuatan itu.

Mungkin ramai menyangka perbuatan menyebarkan berita fitnah sekadar satu kesalahan kecil. Sebab itu, perbuatan seumpamanya dilakukan seperti tiada apa merugikan.

Hakikatnya, dosa membuat fitnah menjauhkan diri dari syurga. Sabda Rasulullah SAW bermaksud: Tidak masuk syurga orang yang suka menyebarkan fitnah. (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Dosa menyebar fitnah umpama api membakar ranting kering kerana ia cepat merebak dan akan menjadi abu sepenuhnya. Dosa menyebar fitnah menyebabkan pahala terdahulu dihilangkan sehinggakan penyebar fitnah akan menjadi muflis di akhirat nanti.

Penyebar khabar angin biasanya menyebut perkataan dengar khabar mengenai berita yang disebarkan. Bagaimanapun, apabila berita tersebar daripada seorang ke seorang, maklumat yang belum sahih itu sudah hilang dan kemudian disebarkan seperti berita benar.

Dalam Islam, sesuatu berita benar tetap tidak boleh disebarkan jika orang yang berkaitan cerita itu tidak mahu ia disebarkan kepada orang lain. Menyebarkan berita benar tetap dilarang, inikan pula menyebarkan berita tidak benar.

Imam Ghazali dalam buku Ihya Ulumuddin menjelaskan perbuatan membocorkan rahsia orang lain dan menjejaskan kehormatannya dengan cara membuka rahsianya yang tidak mahu diketahui orang lain dianggap sebagai perbuatan mengadu-domba dan fitnah.

Mengenai berita benar dan berita tidak benar yang disebarkan tanpa kebenaran atau kerelaan orang berkaitan, Rasulullah SAW bersabda bermaksud: Adakah kamu semua mengetahui apakah ghibah (mengumpat)? Sahabat menjawab: Allah dan Rasul-Nya lebih mengetahui. Lalu Baginda meneruskan sabdanya: Kamu berkata mengenai saudara kamu perkara yang tidak disenanginya. Lalu ditanya oleh seorang sahabat: Walaupun saya berkata perkara yang benar-benar berlaku pada dirinya? Rasulullah bersabda lanjut: Jika kamu berkata mengenai perkara yang benar-benar berlaku pada dirinya bererti kamu mengumpatnya, jika perkara yang tidak berlaku pada dirinya bererti kamu memfitnahnya. (Hadis riwayat Abu Hurairah).

Larangan mencari dan membocorkan rahsia orang lain jelas dilarang Allah seperti dijelaskan dalam firman-Nya bermaksud: Dan janganlah kamu mengintip atau mencari-cari kesalahan dan keaiban orang lain. (Surah al-Hujurat, ayat 12).

Justeru, setiap Muslim perlu bijak menilai sesuatu berita bagi mengelak daripada menerima dan kemudian menyebarkan sesuatu berita berunsur fitnah.

Perkara pertama perlu diberi perhatian untuk memastikan kesahihan berita ialah memastikan sumber berita itu, yakni siapakah yang mula menyebarkan berita dan rantaian orang yang membawa berita itu.

Umat Islam tentu tidak lupa pada sejarah menyebabkan kematian khalifah ketiga kerajaan Islam di Madinah iaitu Uthman Affan, yang berpunca daripada fitnah disebarkan kumpulan ekstremis agama.

Penyebaran fitnah turut menjadi penyebab kepada peperangan sesama Islam atau perang saudara ketika zaman pemerintahan Saidina Ali dan zaman selepas itu.

Fitnah juga meruntuhkan kekuatan Bani Umaiyah malah, sejarah kejatuhan empayar besar kerajaan Melayu Melaka tidak terkecuali kerana fitnah. Ubat bagi penyakit hati ialah dengan memperbanyakkan taubat dan selalu berzikir.

Sumber : http://nurjeehan.hadithuna.com/2007/04/dosa-sebar-fitnah-hilangkan-pahala-terkumpul/

Wednesday, 12 October 2011

CETUSAN MINDA 5



Lebih parah lagi, kalau ENEMY yang sebenar dianggap FRIEND & FRIEND yang sebenar dianggap ENEMY. Hati-hati dalam mendengar & mempercayai cerita dari seseorang. Sebab ada orang bijak memanipulasi cerita & keadaan.

Apabila seseorang datang kepadamu, dan menceritakan tentang seseorang kepadamu, maka dia akan menceritakan tentang kamu pula kepada seseorang yang lain.


p/s ada masalah dengan hati? maka rawatlah dengan al-Quran.

from ustaz Zaharuddin : seandainya seseorang menulis mengenai kebaikan di FB atau blog, dan kita berkata mengenai hal silamnya dahulu, maka kita ada masalah dengan hati.

Header Baru Saya

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema : TanpaMu

Cantik tak header baru saya? Tapi bukan saya buat. Sahabat WKTI saya, adik Ina yang buatkan. Habis semua geng WKTI jangkit picture doodle ni....penat Ina buat untuk kami semua. Terima kasih yer adik Ina.....

Comel2 semua doodle yang Ina buat kat group.....geng2 WKTI guna picture doodle masing2 as DP kat FB...

(^_^)


Sahabat Sejati

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema : Sahabat Sejati

Buat sahabat2 WKTI....indahnya ukhwah kita. Semoga ukhwah kita dilindungi ALLAH & diberkati ALLAH. Indah sebuah pertemuan itu. Semoga cinta abadi tetap di hati kita. Semoga persahabatan ini, kekal mewangi, bertali arus hingga ke syurga.




Ku biar kalam berbicara
Menghurai maksudnya di jiwa
Agar mudah ku mengerti
Segala yang terjadi
Sudah suratan Ilahi

Ku biarkan pena menulis
Meluahkan hasrat di hati
Moga terubat segala
Keresahan di jiwa
Tak pernah ku ingini

Aku telah pun sedaya
Tak melukai hatimu
Mungkin sudah suratan hidupku
Kasih yang lama terjalin
Berderai bagaikan kaca
Oh teman, maafkanlah diriku


Oh Tuhan
Tunjukkan ku jalan
Untuk menempuhi dugaan ini
Teman, maafkan jika ku melukaimu
Moga ikatan ukhwah yang dibina
Ke akhirnya

Aku tidak kan berdaya
Menahan hibanya rasa
Kau pergi meninggalkan diriku
Redhalah apa terjadi
Usahlah kau kesali
Mungkin ada rahmat yang tersembunyi

Tuesday, 11 October 2011

Pasrah Segalanya



Pernah hati ini terguris
Dengan fitnah dan tohmahan menghiris
Sehingga terasa diri ini hina
Kerana tiada siapa yang sudi membela
Kutabahkan hatiku harungi hidup
Biarpun tiada siapa yang menemani
Keseorangan aku di lautan sepi
Ditinggalkan mereka yang aku percayai

Namun ku tahu ada hikmahnya
Setiap segala yang menimpa diri
Kuserahkan segala padaMu Tuhan
Yang berkuasa jua mencipta
Kerana engkau MAha Mengetahui
SEgala apa yang terbuku di hati

Ya Allah tidakku terdaya lagi
Menahan dugaan yang mencabar ini
Terasa bagai noktah telah kutemui
Mengakhiri segala yang telah aku mulai
Ya Allah engkau lindungilah aku
Bekalkanlah daku dengan limpahan iman
Agar tabahku menghadapi dugaan
Agar tidakku berhenti di pertengahan

Kini di sini aku berdiri
Bersama harapan yang tulus suci
Agar terbitlah kembali menteri pagi
Setelah malamku berkalut benci

Petikan

Antara tanda seseorg itu punyai iman yg segar lagi sihat adalah di waktu dia berseorangan (samada di bilik hotel, luar negara, rumah sendiri, pejabat dll) apa yang dilakukan semuanya baik & bermanfaat kpd imannya. Tiada takut dan resah walau diketahui org lain.
Semua manusia ada kesilapan, namun sebelum kita ringan menghentam sehebat2nya seseorg yg tersilap, cubalah kaji kebaikan & sumbangan kebaikan yg telah dilakukan. Para hukama berkata "sesiapa yg banyak ketepatan& kebaikannya, tidak wajar dihentam @dibuang krn kesilapn yg sedikit
من كَثُر صوابُـهُ لم يُطْرَح لقليل الخطأ

"Tiada seorang muslim yang (sabar) ditimpa oleh keletihan, kesakitan, benda yang dibenci, kedukacitaan hati, kesedihan hatta duri yang menyucuk kecuali melalui Allah menghilangkan dosa2nya."(hadith riwayat al-Bukhari). Pokoknya sabar, redha dengannya tapi jgn lupa berubat sbg usaha yg dituntut.

Kebaikannya itu akan dirasakan oleh pelaku itu sendiri. Dia sendiri akan berasa lega, gembira dan lapang, perasaan tertekan dan stress berkurangan yang bukan hanya boleh meningkatkan potensi kesihatan tubuh fizikal, malah juga ketenangan spiritual seseorang. Lebih hebat, aura kebaikan dirinya itu boleh terpindah kepada orang di sekelilingnya seperti isterinya, anaknya, keluarga, jiran-jiran serta rakan setugas. Mereka turut boleh merasa aman, damai serta selesa.

Secerah Pawana

Seindah sedamai pantai melambai gemalai
begitulah hati merindu kasih yang padu
bagaikan pepasir basah di simbah lautan
begitulah perjuangan ini
biar basah dengan iman dan ukhwah

kita ingin segalanya indah
sebersih pasir pantai memutih
seindah dan secerah pawana
berseri ukhwah dipupuk kasih

kita ingin segala terlerai
dengki dan dendam kesumat musnah
biar keikhlasan berbicara
di dada hati luas saujana

Seindah sedamai pantai melambai gemalai
begitulah hati merindu kasih yang padu
bagaikan pepasir basah di simbah lautan
begitulah perjuangan ini
biar basah dengan iman dan ukhwah

Nikmat ALLAH

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema : Secerah Pawana


Dalam usaha kita nak buat baik, memang akan banyak dugaan dan cabaran yang akan datang. Sebab, ALLAH nak uji, sejauh mana kita mampu bersabar & sejauh mana kita ikhlas dalam niat kita tu.

Dalam usaha berdakwah ni, memang ALLAH akan datangkan ujian. bukankah setiap hari hidup kita, akan datang dengan ujian. Kita buat baik, kita buat jahat, semuanya ALLAH bagi ujian. Ada orang, ALLAH uji dengan kenikmatan. Ada orang, ALLAH uji dengan kekufuran.

Sejauh mana kita ingat, sejauh mana kita sedar dan sejauh mana kita syukuri nikmat yang telah ALLAH beri kepada kita. dalam surah Ar-Rahman itu sendiri, beberapa diingatkan dengan maksud ayat ;

Maka, ni'mat Tuhan kamu yang manakah yang kamu hendak dustakan (wahai umat manusia dan jin)?.

Ada orang bersyukur dengan segala nikmat yang diberi. Ada orang, semakin angkuh dan kufur nikmat ALLAH.

Ada orang, ALLAH uji, walaupun buat maksiat, namun ALLAH bagi lagi nikmat & nikmat, limpahan harta yang sangat banyak. Ada orang, sentiasa beribadat kepada ALLAH, namun ALLAH timpakan ujian demi ujian kepadanya.

* Stop kejap, sebab saya rasa tulisan saya dah mula berterabur.

Think. Think & think.

Saya dah hilang idea.

Stop dulu. Cuma, sama-sama kita hayati terjemahan surah ar-Rahman & surah al-Hujurat.

p/s kenapa orang suka buat fitnah? seronok yer buat fitnah. sampai orang percaya apa orang buat fitnah tu cakap.


Sunday, 9 October 2011

Tanpa Kata 12

Klik pada gambar untuk lebih jelas.

p/s sumber : daripada seorang sahabat. Terima kasih

Tanpa Kata 11

Tanpa Kata 10

Motivate My Self

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema :
Muhammad Nabina

Untuk diri sendiri. Bagi semangat up sebab dah luntur & karat...habis terkikis...

Bagaimanakah ingin menjadi orang yang disukai ramai?
Adakah dengan menjadi popular dapat membuatkan orang menyukai kita?
Adakah dengan berkata-kata sahaja sudah mampu membuat orang terpesona dengan kita? Ataupun adakah dengan sentiasa menolong orang sehingga membiarkan diri kita ‘dipijak’ mampu memikat hati orang lain?
Sebahagian tip-tip untuk dikongsi bersama supaya ianya dapat memberi manfaat kepada semua.

- Sentiasa senyum kerana senyum itu sedekah.

- Tunjukkan yang kita benar- benar berminat dan mengambil berat terhadap orang lain.

- Ingat nama kerana orang akan berasa berbesar hati jika namanya diingati.

- Apabila bercakap dengan seseorang, cuba cari topik yang digemarinya.

- Jadi pendengar yang baik dengan menggalakkan orang untuk bercakap dengan anda.

- Cuba buat orang lain rasa dirinya penting dan bermakna. Lakukan dengan penuh ikhlas.

- Elakkan daripada bertengkar dan bertekak dengan orang lain.

- Hormati pendapat orang lain dan jangan sekali- kali mengkritik pendapat orang lain dan mengatakannya salah dan tidak boleh diterima akal.

- Jika kita bersalah, mengaku dan minta maaf. Jangan dikuasai ego sendiri.

Cuba sedaya- upaya untuk ‘meletakkan’ diri kita dalam diri orang lain. Percayalah, cara ini akan membolehkan kita akan lebih memahami seseorang. Namun, ia perlu dilakukan dengan penuh kejujuran.

Thursday, 6 October 2011

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema :
Sirratunnabi


Nak share 1 picture yang saya dapat kat FB. Seronok untuk membacanya



Seseorang ustazah yang ikhlas; mengajarkan ilmu kepada pelajarnya dan yang lain, tanpa mengharapkan balasan yang lumayan, tanpa mengharapkan publisiti, tanpa mengharapkan populariti, tanpa menonjol dan tidak perlu ditonjolkan di khalayak. Tidak bertanding dan tidak perlu dipertandingkan ilmu dan karekternya. Ustazah solehah yang faham kesolehahan seseorang wanita itu adalah tidak memandang dan tidak dipandang. Ustazah sebeginilah yang akan disayangi pelajarnya, dikenang muridnya, dicintai dan dikasihi dengan ikhlas oleh pelajar-pelajarnya. Ustazah pilihan hati pelajar tidak perlu cantik, tidak perlu menawan, cukuplah ilmunya ikhlas hangat terasa sehingga ke dasar hati yang paling dalam. Diingat sampai bila-bila. Dipanggil ustazah sampai ke hujung nyawa.

Wednesday, 5 October 2011

Bersangka Baik

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema : Law Kana Bainana



Firman Allah S.W.T :

"Wahai orang-orang beriman, jauhilah kebanyakan sangkaan, kerana sebahagian besar sangkaan itu berdosa. Dan jangan kamu mengintip dan jangan kamu mengumpat setengah kamu kepada setengah yang lain."
(Surah Al -Hujurat ayat 12)



Hanya Allah Ta'ala sahaja tahu siapakah yang bakal menduduki syurganya. Bukan kita. Kita bukan penentu atau orang yang selayaknya untuk menghukum sama ada seorang itu baik atau buruk. Ingatlah, tidak semestinya orang jahat di mata kita itu juga jahat di sisi Allah. Sebaliknya pula, tidak semestinya orang yang baik di mata kita itu mulia di sisi Allah Ta'ala.

Ingatkah kita kisah Imam Barsisa, dia pada awalnya menjadi ulama yang disanjung tetapi diakhirnya mati direjam kerana berzina. Begitu juga kisah lelaki yang membunuh genap 100 orang, akhirnya mati dalam perjalanan untuk bertaubat dan di masukkan ke dalam syurga. Dunia bukanlah tempat mengukur baik dan buruk seseorang. Dunia adalah tempat bekerja dan beramal. Justeru itu, hati perlu dibuang daripada label isme, prejudis, sikap mengutuk, sikap menghukum dan sebagainya. Sebaliknya, kita amat perlu bersifat keterbukaan, kesediaan menerima dan bersangka baik sesama makhluk.

Bersangka Baik Sifat Rasulullah

Sifat berbaik sangka ini adalah sifat Rasulullah. Dengan sifat ini ramai yang terpesona akan baginda dan menjadi asbab ramai yang mengikuti agama yang dibawanya. Pernah suatu ketika seorang lelaki bernama Buraidah datang dan kedatangannya bertujuan menangkap baginda. Sewaktu itu baginda sedang bersama Saidina Abu Bakar Al-Siddiq r.a. Sebaik sahaja tiba lelaki itu berdiri dihadapannya, maka baginda bertanya, " Siapakah nama kamu?" Jawab lelaki itu, "Aku Buraidah". Maksud nama Buraidah ialah berasal daripada perkataan bard iaitu bererti sejuk.

Lalu baginda berkata, "Alhamdulillah wahai Abu Bakar, kita berada dalam kesejukan yang nyaman." Lalu Rasulullah s.a.w bertanya lagi, " dari daerah manakah asal kamu? " Lalu Buraidah menjawab, "dari daerah Aslam.". Aslam membawa maksud telah diselamatkan. Baginda lantas berkata, "Alhamdulillah, wahai Abu Bakar hari ini kita telah pun diselamatkan oleh kehadiran tetamu kita yang mendamaikan." Akhirnya dengan sikap bersangka baik Rasulullah ini menyebabkan Buraidah malu untuk meneruskan niatnya menangkap baginda.

Lihat bagaimana hebatnya kuasa bersangka baik itu sehingga boleh merubah keputusan dan niat seseorang di sekeliling kita. Jika kita mempunyai daya pemikiran positif yang kuat serta mampu dijelmakan dalam perkataan, wajah dan gerak geri kita, pasti ia akan memberi impak yang besar dalam usaha mengajak manusia ke jalan Allah.. Insya-Allah.

CETUSAN MINDA 4

Kita manusia... seringkali meminta pendapat manusia dan manusia ni ramai, semakin kita bertanya semakin banyak pendapat yang datang. kadang-kala menambah kebuntuan kita. Kita lupa bertanya pendapat Allah sedangkan kita tahu Allah hanya satu dan pendapat Allah adalah yang TERBAIK... wallahua'lam.

Sunday, 2 October 2011

Setiap Yang Berlaku, Ada Hikmahnya..

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema : Berdua Bersatu




Lately, saya banyak dapat email, sms, malah rakan-rakan saya sendiri, mengalami masalah. Pelbagai masalah. Dan saya percaya, setiap dari kita, pasti ada masalah sendiri. Dari mana datang masalah itu, hanya kita & ALLAH yang tahu. Ada kala, kita rasa ingin berkongsi, ada kala kita rasa, kita nak bersendirian. Macam entri saya sebelum ni . Kalau belum baca, awak klik kat sini.

Dan setiap hari juga, pasti akan ada perkara yang berlaku pada diri kita. Setiap dari kita, punya kisah tersendiri. Setiap dari kita punya keinginan sendiri.

Bercakap pasal keinginan, ada kala ALLAH bagi apa yang kita nak tu dengan cepat, ada kala, kita lambat untuk dapat. Ada kala, tidak dapat langsung apa yang kita hajatkan. Walaupun kita dah usaha macam-macam, doa macam-macam. Ada orang, tak usaha, tak doa, dapat je ALLAH nak bagi.

Saya beri beberapa contoh. Sebelum itu, saya tekankan, penulisan ini, idea, pandangan peribadi saya. Terpulang pada awak nak terima atau tidak. Saya tidak tuju kepada sesiapa. Contoh yang saya bagi, ada yang saya alaminya sendiri, ada dari orang sekeliling saya, ada dari pembacaan. Penulisan-penulisan saya, lebih saya tujukan kepada saya, peringatan kepada diri saya. Saya sekadar ingin berkongsi. Yang mana awak rasa baik untuk awak jadikan panduan, ALHAMDULILLAH, silakan. Yang mana awak rasa tidak kena dengan awak, biarkan saja.

Saya sambung semula. Sebagai contoh, orang yang belum berkahwin. Kadang kala saya pelik, orang-orang disekeliling, yang lebih "ambil berat" dari insan itu sendiri. Then, sampai kata, tak ada ke kawan2, tak usaha ke,tak amalkan apa2 ke, pergi lah mandi bunga, mandi tolak bala lah, mandi jodoh lah, dan macam2 lagi. Tanya sunyi ke tak.....Pada saya, lebih baik sunyi sekarang dan kemudian berteman hingga ke akhirat DARI berteman sekarang, kemudian kesunyian kemudian hingga ke akhirat. Maksudnya, ada orang, ALLAH tak beri teman lagi untuk beberapa lama, kemudian ALLAH datangkan jodoh untuknya, dan dia berteman hingga ke akhir hayat, bertali arus ke syurga (INSYALLAH). Ada orang pula, ALLAH beri dia teman segera untuk beberapa ketika, kemudian ALLAH tarik semual nikmat berteman itu dan dia kesunyian hingga ke akhirnya. Ini sekadar contoh, dari Kak Zima, salah seorang sahabat di WKTI. Yang mana kita nak?

Nampak, setiap yang berlaku, ada hikmahnya. Kita tak tahu, nikmat ALLAH. Dan kalau kita belum sampai jodoh, kita rasa susah atau senang? Ada orang rasa senang, ada orang rasa sunyi. Apa bezanya? Bezanya, cara dia NIKMATI ujian ALLAH ini. Cara dia NIKMATI apa yang ALLAH beri. Kita nak salahkan ALLAH ke kalau jodoh kita belum sampai walaupun kita dah usaha? Tepuk dada, tanya iman kita. Ada orang kahwin, dapat pahala, TAPI ada orang kahwin, dapat dosa. Ada yang kahwin, masuk syurga, TAPI ada orang, sebab kahwin la, dari dapat masuk syurga, TERUS masuk neraka. Sebab apa? jawapan ada dalam diri kita.

Contoh kedua, dah berkahwin, tapi belum punya anak. Bertahun kahwin, namun masih belum punya zuriat. Setiap yang berkahwin, pasti ada keinginan untuk ada anak. Namun, siapa kita untuk menghalang ketentuan ALLAH?

Ini terkena pada diri saya sendiri. Orang asyik tanya pada saya, bila nak ada anak? Dah pregnant ke belum. Tahukah kalian, soalan itu memberi kesan kepada insan-insan yang belum punya anak. Saya mungkin boleh terima lagi, sebab usia perkahwinan masih lagi muda, tambahan saya pernah mengandung, cuma ALLAH lebih tahu apa yang terbaik untuk saya.. TAPI orang yang dah lebih 5 tahun kahwin? Pernah faham perasaan orang? Dan lagi best, kalau kata, tak ada usaha ke, tak jumpa doktor ke, tak mengurut ke, tak makan ubat ke? Awak, perlu ke kami listkan apa yang akmi dah buat, dan beritahu awak satu persatu? Semua orang ada usaha, dan KALAU DOKTOR KATA SUAMI ISTERI NORMAL....TAPI kalau masih belum sampai masa, belum rezeki....kudrat kita ke? Atau bahasa mudah untuk saya kata SELAGI ORANG TU TAK KENA DAN TAK RASA, DIA TAK FAHAM.

Mungkin ada hikmahnya ALLAH belum nak bagi rezeki ni. Cuba kita tengok kat surat khabar (abaikan isu politik). Hari-hari ada berita kematian. Kan? Ingat tak tragedi kat Negeri 9, kisah lemas kat air terjun. Berapa Allah tarik anaknya? Ada anak pun, bukan jaminan kebahagian dunia akhirat. Kalau ALLAH nak tarik kejap je. Saya ingat usrah Ustazah Fatima Zahrah. Dia kata, "Apa niat kita nak ada anak? Nak kebahagiaan? belum tentu kita bahagia bila ada anak. Nak tunjuk kat orang, yang kita ni sihat, tak mandul. Apa niat kita". Ada anak, tak jaga, ada anak, anak derhaka. Dan cakap pasal derhaka, orang selalu kata, ANAK DERHAKA, tapi jadi ibu bapa pun boleh jadi DERHAKA. Hak anak, ada tak kita tunaikan. Ada orang, ada anak hidup tak bahagia pun, TAPI ada orang, tak ada anak, hubungan suami isteri, bahagia hingga ke syurga. Macam sweet couple....

Kan...macam mana kita nikmati kehidupan yang ALLAH beri. Macam mana kita bersyukur dengan apa yang ALLAH bagi. Semuanya CARA BAGAIMANA KITA NIKMATI apa yang telah ALLAH tentukan & tetapkan. Yang penting, USAHA kita.

Bila ALLAH tak kurniakan apa yang kita hajatkan, sangat banyak hikmahnya. ALLAh suka kita merintih, merayu, meminta kepadaNYA.
Macam tu juga, kalau kita minta kerja, TAPI belum dapat lagi.....mesti ad hikmahnya. Sebab ALLAH tahu apa yang terbaik. Kalau kita dpat kerja, mungkin kita jadi orang yang lalai, berbanding dengan sebelum kita dpat kerja. ALLAH tahu apa yang terbaik untuk kita.

Katalah kita pernah suka dengan seseorang. Dah lama sangat. Tau-tau, orang tu dah kahwin dengan orang lain. Kita pun pernah kata, kita tunggu dia kahwin dulu, baru kita fikir nak kahwin.

Hmm..ni macam mana pulak ni? Seolah kita rasa, dia je mampu beri kebahagiaan kepada kita. Namun, ALLAH lebih tahu. Mungkin bila kita kahwin dengan dia, hidup kita lebih merana. Sebab apa? Mungkin pasangan itu tidak sesuai dengan kita. Kan setiap apa yang berlaku, pasti ada hikmahnya. ALLAH tahu baik atau tidak.
So, cara kita nikmati hidup tu macam mana. REDHA atau tidak dengan setiap ketentuan yang berlaku? Saya pasti, ada banyak lagi contoh di luar sana. Dan apa yang awak hadapi. Saya sekadar beri beberapa contoh sahaja.

Sekian, salam sayang dari saya. Maaf andai ada yang terasa dengan penulisan kali ini. Semoga kita semua berada di bawah lindungan ALLAH hendaknya.

p/s panjang jugak entri kali ni

Allah Jua Sebaik-baik Tempat Untuk Merintih & Mengadu

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema : Law Kana Bainana

Dalam hidup kita seharian, pasti akan ada perkara yang merungsingkan kita, sehingga membuat diri kita sedih, rungsing, risau, kecewa & bermacam-macam lagi perasaan yang wujud & timbul.

Dan kita juga, pada keadaan itu, memerlukan seseorang untuk mendengar rintihan kita. Kita nak ada teman mengadu.

Andai kita ditimpa masalah, atau perkara yang merungsingkan kita, sebaiknya jangan lah dipendam. Sebab lama-lama, akan memakan diri. Ibaratkan, setiap hari, kita membawa satu beg plastik, dan setiap hari kita isi dengan sebiji kentang. Hari-hari kita buat macam tu, tanpa membuang kentang yang lama. Hari-hari kita bawa ke sana ke mari.

Persoalannya, apa jadi pada kentang tu? Dan apa jadi pada beg plastik tu? Awak, sudah pasti plastik tu penuh, berat, entah-entah sampai koyak. Dan kentang-kentang tu pasti akan membusuk, rosak, kulat....

Macam itu juga lah kehidupan kita. Masalah yang kita pendam, simpan, lama-lama akan menjadi barah dalam hidup kita.

Kita rasa nak cerita dengan orang lain, tapi kita tak yakin, kita malu. Dan kita lebih suka pendam dari berkongsi.

Berkongsi itu bagus. Sebaiknya, ALLAH jua lah tempat untuk kita merintih. Tidak kisah lah tentang apa. Contoh, kalau kita ni cikgu, ada masalah, atau geram dengan karenah budak-budak, kita rasa kita dah penat, dah macam-macam kita buat, tapi tak juga berhasil seperti yang kita harapkan. Kenapa saya ALLAH jua tempat sebaik-baik untuk kita merintih, mengadu?

Ini saya. Kelemahan saya. Kalau saya bercerita dengan orang lain, saya seolah mengungkit apa yang saya telah buat, bila saya bercerita. Bercerita, berkongsi, pasti dengan emosi. Nak lagi kita geram dengan budak tu. Pasti macam-macam yang keluar. TAPI kalau kita mengadu dengan ALLAH? Macam mana situasinya?

Kalau saya bercerita dengan orang, katalah pasal budak yang sangat la membuat saya meluap marah (kes kekurang ajaran) , saya mesti bebel, dan kalau saya ungkit apa yang saya dah ajar / bagi tau...tu saya dah kira mengungkit.

Sebab tu, sebaik-baik tempat mengadu, adalah ALLAH. mengadu dengan ALLAH, at least saya minta ALLAH lembutkan hati budak tu. Namanya budak, tak ada nya 100% baik. Saya teringat kata-kata seorang cikgu senior
"Kalau budak tak betul, budak buat salah, memang kita akan geram & marah. TAPI, saya balik semula kat diri saya, itu tanggungjawab saya...."

Serius saya malu masa ni, masa cikgu senior tu cakap kat saya macam ni. Katanya lagi "budak tu tetap budak, kita lah yang kena ajar. Akan ada yang buat salah, akan ada yang lemah. Tak semua baik, tak semua pandai".

Hmm....benar, ALLAH jua lah sebaik-baik tempat untuk mengadu. Saya akui, ni ujian ALLAH kepada kita. Sejauh mana kita ikhlas menjadi cikgu. Sejauh mana kita ikhlas dengan apa yang kita sampaikan.

Mengadu, merintah lah pada ALLAH. InsyALLAH, ada jalannya.

Tanpa Kata 9



* klik pada gambar...bagi terang nak tengok....

Saturday, 1 October 2011

Cream Puff In Da House

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema : Pokok

Mencuba resepi baru dapat. Cream puff.....macam2 bentuk ada. gemuk, kurus,besar,kecik. Tak dapat nak agak saiz masa picit2 dengan pipping bag...Apa pun, kira menjadi lah ni....Dapat resepi ni dari salah sorang group WKTI..ada banyak lagi resepi boleh dicuba....




p/s banyak lagi nak try

DSLR, Almond, Kismis & Patchi

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema : Muhammad Nabina

Agak 'rajin' nak taip....Shoot je dari rumah