Thursday 12 April 2012

Yang Sinonim Dengan Saya Pada Satu Ketika Dulu. Awak Pun Sama Kan???

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema : Nostalgia

Awak apa khabar? Harap awak sihat dan mendapat rahmat Allah. InsyALLAH. Sebelum itu, positifkan minda dan jiwa.

Entri kali ini, saya nak imbas kenangan saya dan awak juga. Kalau awak lahir sekitar tahun 80an dan awal 90an. Gara-gara tadi lah ni, saya berface book. Saya jalan-jalan kat home, ternampak lah satu link ni yang kawan saya share...Ha, terus saya excited. Bukan apa pun, dia link asam manis ( yang bulat) tu.... Tu antara makanan ringan saya masa saya kanak-kanak yang comel dulu. Hahahahaha. Lantas, terus saya cari dan cari lagi. Banyaknya saya jumpa kenangan lama....

Jom, saya bawa awak imbas kenangan awak dulu. (kenangan awak ke kenangan saya? Tapi sama je kot). Awak dah ready nak berlepas ke? Kita nak kembali ke zaman kanak-kanak awak ni. Pakai sitbelt tu, kang awak tercampak pula sebab excited. Hihihi


-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-




Sedapnya keropok ni....ni keropok durian.....Lalalalalala.....sedapnya. Masa saya kanak-kanak, ni antara keropok yang saya suka makan. Ada lagi ke keropok ni? lama dah tak nampak.



Awak pernah makan gula-gula susu ni? Sedap tu...ada macam-macam rasa. Ada rasa rose (saya panggil starawberi) , ada jagung, ada kopi, ada coklat. Sedap ni. Ni gula-gula upah kalau saya tolong mak pergi kedai. Ngeh ngeh ngeh.



Tadaaaa.......ni namanya recorder. Masa kelas muzik masa darjah 4, saya guna alat ni. Main tiup-tiup, cikgu bagi note... Hihihi...macam-macam lagu main. Ada lagi lagu yang masih saya ingat notenya walau saya dah lama tak jumpa benda ni.


Owh, yang ni memang nostalgia. Sampan kertas. Comel kot. Saya ingat lagi, masa kelas seni masa saya darjah 1, cikgu suruh buat sampan ni, dan hias dengan kertas warna. Maka , aktiviti tampal-menampal kat sampan ni. Masa tu, saya sekolah kat Sekolah Kebangsaan Angkatan Tentera, Jalan Kebun Teh, Johor.


Yay! ni gula-gula getah. Manis dan rasa buah. Ada orang, telan tau gula-gula getah ni lepas dikunyah-kunyah. TAPI kan, masa saya kanak-kanak, kawan saya kata, jangan telan, nanti boleh mati sebab gula-gula getah ni lekat kat jantung. Haaaaaa..........ada yang kata, lekat kat perut. Lalalalahaiiiiiiiiiiiii kanak-kanak. Siap ada kawan saya, akan tepuk belakang kawan saya yang tertelan gula-gula getah ni.



Zaman saya dulu, saya tak ada biskut orea atau biskut tiger... Ni lah biskut favorite saya. Biskut butang manis. Yang asing warna-warni atas biskut tu, manis.... Selalu saya akan makan gula tu dulu. Habis saya makan gula tu. Biskut saya tak makan. hahaha. kena marah dengan mak. Sama jugak kalau biskut yang ada krim. Biskut tak makan, saya makan krim je. Biskut ni beli timbang kat kedai.

Ha...yang ni saya panggil gula-gula duit masam manis. Namanya asam manis. Kalau zaman sekarang ni, banyak jumpa dalam kek asam manis.....


Tadaaaaa.........saya pernah buat ni. Guna tali warna warni. Tali ke? Macam benang kot. Ni budak-budak perempuan suka buat dulu. Sama ada pakai kat tangan sebagai band, atau gantung kat beg sebagai keychain. Atau kat pencilcase....... Kreatif kan budak-budak zaman saya dulu. Siap ada yang ada nama lagi. Lagi 1, jalinan yang guna ribbon kain tu. Apa ntah namanya. Tapi tu pun boleh jadi keychain. Warna warni tu ribbon yang saya guna dulu. Kalau band yang macam dalam gambar ni, saya dah lupa dah nak buatnya. Tapi kalau yang guna ribbon tu, saya ingat lagi. Lalalalalala

Hokay......pernah main pistol ni? Ha.....saya pernah kot. Sebab adik saya lelaki. Secara tak langsung, permainan dia, permainan saya juga. Cuma, peluru kertas warna merah tu, kalau kena air, habis lemau. Tak boleh main dah. Berangan masa ni jadi polis......ngeh ngeh ngeh.


Gula-gula ni, saya panggil gula-gula susu rabbit. Ahahahaha. Bukan susu rabbit tau. Tapi gula-gula ni gula-gula susu dan pembalutnya gambar rabbit. Ngeh ngeh. Gula-gula ni katanya dah tak boleh makan sebab kandungannya.


Ok, ni saya panggil gula-gula udang. Dalamnya ada kacang hancur. yang bestnya, plastik / kertas yang balut gula-gula tu, boleh dimakan. TAPI katanya gula-gula ni tak boleh makan juga. Errrrrrrr



Haaa...yang ni pula. Belon lembut boleh bentuk-bentuk. Apa ntah nama betul belon ni. Belon ni kalau lemau, penat woooo pipi nk tiup. Guna straw kecik tu, picit belon yg macam ubat gigi tu, letak kat straw, tiup......then buat la picit-picit sampai kecik. Waaaaaaa..........


Pernah makan ni? Ni buah koko. Sedap tau. Pokok koko ni rendah je. Dulu banyak tanam kat kampung mak saya. Saya pernah ikut kembar mak saya ( arwah pakcik saya, mak saya kembar lelaki perempuan) petik koko kat kebun dia. Sambil dia petik, saya pun petik sama masuk mulut saya. weeee............bahagia (^_________^)


Huaaaa....cukup kot. Walau banyak je lagi benda yang saya nak sumbat. Ni antaranya lah. Kot ada lagi, siapa-siapa nak share, boelh lah share, pengalaman masa kanak-kanak. Ni antara yang sinonim dengan saya masa kanak-kanak dulu. Macam kata anak murid saya lah, saya mendera dia dengan gambar-gambar makanan ni. Padahal, saya pun mendera diri saya dengan gambar-gambar ni. Haisssshhhhhhhhh

Semua gambar-gambar ni, saya dapat dari FB dan Google

Ok, sekian dulu. Akhir kata dari saya, TENGAH BUAT APA TU..........

Positifkan minda dan jiwa.
Wassalam

2 comments: