Thursday 25 August 2011

Abaya Pilihan Saya


Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema : Law Kana Bainana


Entri kali ni, saya nak share pasal abaya. Awak tahu abaya? Abaya ni, kalau ikut yang orang kita faham & selalu cakap, ialah jubah atau jubah arab yang warna hitam tu.

Kenapa saya kata abaya ialah pilihan saya? Sebab abaya ni, mudah pakai, sangat longgar, tidak ikut bentuk badan, ada yang tak payah gosok pun (tengok jenis material). So, mudah bagi saya untuk bergerak.

Lagi pula, abaya longgar, secara tak langsung, kita melindungi diri kita dari ternampak bentuk badan kita.


Contoh abaya. Sumber : pakcik google


Material abaya ni, selesa. Kena pandai pilih kain lah. Ada yang sejuk, ringan, berat, kasar, lembut. Tengok pada kita lah nak pilih yang mana. Pada yang dah memang pakai abaya, mesti tahu jenis2 kainnya kan. Pada saya, saya ni tak kenal sangat jenis kain, tapi kalau nak membeli, tanyalah dengan penjual tu, kain ni jenis apa, best ke tak pakai, ringan ke berat. Saya suka yang berat, sebab, bila pakai, abaya akan jatuh. So, cantik terletak kat badan kita.

kalau pakai abaya, saya suka pakai dengan seluar. Kira abaya ni macam pakaian lapisan luar. Atau ad ajuga abaya yang butang tengah, atau terbelah ditengah atau ditepi, so kita pakai lah dengan seluar ke, skirt ke. Abaya ni ala-ala kot lah macam tu. Ada jugak orang yang suka pakai dengan baju kurung. Saya pernah tengok, orang arab pakai abaya dengan seluar jeans kat belah dalamnya. MAsih lagi pakai seksi di dalam, tapi keseksian itu hanya untuk suami. So, luarnya pakai lah abaya...

Bila saya kata, abaya ni pilihan saya, bukan saya nak kata saya ni alim. Tapi saya suka pakai sebab pada saya sangat selesa. Pernah jugak orang tanya, tak panas ke, tak rimas ke sebab hitam je. Pada saya, tak lah. Sebab material abaya saya pilih, sejuk. Lagipun mudah pergerakan saya. Sebab saya suka pakai seluar di bahagian dalam.

Abaya banyak warna hitam. Sedangkan saya suka warna pink sebenarnya. Hihihi. Bukan apa, kan boleh dikenakan dengan tudung berwarna jugak. Lagi 1, bak kata Kak Zima, bila pakai abaya, kita boleh sembunyikan semua sekali. Hahahaha. Mean, spare tayar kat badan kita la. Lemak2 ke, gemuk ke, kurus ke. Tak nampak pun kan.

Kalau pakai baju kurung, ada baju, ada kainnya. Kalau pakai abaya, pun kena pakai baju belah dalamnya. Tapi, pilih yang baju yang tak tebal. Pandai-pandailah buat keputusan. Lagipun, material a baya ni banyak yang tebal. So, kalau tak pakai apa-apa kat dalam, pilih yang nipis...alamak...bahaya tu.

Saya pakai abaya sebab keselesaan & tidak ikut bentuk badan. Lagipun, ni kan tuntutan agama kita.

Sekarang ni, dah jadi trend orang pakai abaya. Alhamdulillah. Dan dah banyak jubah moden dijual. Apa lagi melalui internet. Banyak orang berniaga jubah moden, jubah dan abaya. Kalau kat Malaysia ni, yang paling banyak jual, Abaya Maratussolehah. Abaya Elegen pun banyak abaya cantik-cantik.

Kat mana saya beli abaya? haaa...saya beli online jugak. Ada jugak yang beli kat kedai2. Tapi saya suka beli dengan seorang sahabat ni. Dia tinggal di Qatar. So, memang banyak la abaya yang dari sana. Abaya kat sana cantik2. Lagipun, material kain kat sana, atau belah-belah arab yang lain macam Dubai, Arab Saudi, kain yang digunakan sejuk, sebab cuaca negara mereka dan juga negara kita. Tak lah tebal sangat, dan tak lah nipis sangat.

Corak? saya suka yang simple je. Yang hitam kosong atau yang sikit saja sulamannya. Lagi 1, yang kembang payung. Mean potongan princess. Kembang bawah. So, boleh lah saya pusing2, berangan jadi princess jap..hahahahahaha. Lagipun, kalau potongan lurus je, kan nampak bentuk punggung. Kalau yang potongan princess ni, tak lah nampak. Selalu yang potongan lurus ni, jenis abaya moden.

Saya tak pandai sangat nak cakap pasal jenis kain yang digunakan. Yang saya tahu, dan yang saya pakai macam nida, lexus, crepe internet, cobra...ni je lah yang saya tahu. sebab ni je lah yang saya pakai. Macam saya kata awal-awal tadi, saya tak kenal sangat jenis kain, tapi tanyalah denagn penjual.

Jubah moden macam mana? Hmmm, saya ada jugak jubah moden. Tapi dah kurang gemar untuk memakainya. Tapi masih lagi pakai la. Cuma, saya lebih gemar dengan abaya. Lagipun, jubah moden sekarang, banyak sangat yang sangat mengikut bentuk badan, dan ada juga yang menggunakan material lyrca. Ni, saya sangat la tak suka. Sebab pada saya, bila pakai jubah, kita nak tutup aurat. Tapi kalau pakai, but masih melekap kat badan, sampai nampak segala bentuk badan, macam mana tu? Terserah pada masing-masing. Buatlah pilihan yang bijak & tepat.

Contoh jubah moden : Sumber : pakcik google

Ok lah. Itu serba sikit pasal abaya & kenapa saya suka pakai abaya. Saya bukan lah lembaga hitam yang berjalan. saya pakai abaya sebab saya suka keselesaan & saya nak menutup aurat. Itu sahaja. Bukan nak tunjuk atau kata saya alim. Jauh sama sekali. Sebab ilmu agama saya masih cetek & sangat sedikit.





No comments:

Post a Comment