Thursday, 9 December 2010

Ya Allah

Ya Allah,
Hati ini tidak tenang,
Tenangkan lah hati ini.

Ya Allah,
Engkau permudahkanlah urusan hidupku,
Bukakanlah pintu rezeki untukku,
Bukankanlah pintu rajin kepadaku.

Ya Allah,
Tunjukkan apa yang terbaik untukku,
Tutupkanlah sikap sambil lewa yang ada padaku.

Ya Allah,
Luluskanlah segala ujian aku di dunia & akhirat,
Cemerlangkanlah aku di dunia & akhirat.

Aku mohon Ya Allah,
Tunjukkan jalan itu,
Jalan yang terbaik untukku,
Aku sering malas sejak akhir-akhir ini,
Aku sering sambil lewa sejak akhir-akhir ini,
Hilangkan semua sifat buruk ini Ya Allah.
Sifat ini tidak baik untukku Ya Allah.

Ya Allah,
Aku risau dengan sikap ini Ya Allah,
Aku tak nak menyesal nanti Ya Allah,
Gerakkan aku untuk menajdi rajin Ya Allah...
Aku mohon dengan sangat Ya Allah....
Mohon dengan sangat....

AMIN


* kenapa dengan aku ni????sangat teruk.... (T__T)
benda tu penting...tapi aku buat lewa...kena hantar, tapi aku buat tak tahu...teruknya....

Sunday, 28 November 2010

Lately....


Lately cepat sangat terasa hati....
Lately cepat sangat air mata mengalir...

Lately semua benda nak sensitif...
Lately cepat sangat fikir bukan-bukan....

Lately suka menyendiri...

Lately suka layan perasaan sorang-sorang...

Lately suka keluar jalan-jalan sorang-sorang.....

Lately tak suka orang ganggu privacy....

Dan lately.....rasa kosong.....

Kenapa????

Kenapa????
Kenapa????


Hati tidak begitu baik....

Apakah makna semua Lately ini????


T______T




Tiada jawapan untuk ini...

Saturday, 27 November 2010

ALANGKAH MANISNYA KALAU ............


Hmmm...lama dah tak membebel dengan entri sendiri...
Bukan apa, mencari idea dan bahan apakah yang ingin diutarakan..
Okay, ni sekadar pandangan...Nak bantah boleh aje..
Sebab, khalifah Umar pernah berkata..
"Setiap pandangan & pendapat boleh dibantah, kecuali pandangan & pendapat Nabi "

Lately, banyak la kat TV pasal realiti TV...nak jadi penyanyi, nak jadi pelakon, model, penari...
kalau buka TV, memang hiburan aje la. dah namanya TV kan...
But yang paling sangat lah sedih, kanak-kanak yang nak jadi penyanyi..
Ni sekadar pandangan peribadi saya aje...

Apa yang kanak-kanak ni faham tentang life, masa depan, dan AGAMA... (ni yang paling penting).
Kesian tengok kanak-kanak ni....dengan pakaian, make up dan lagak seolah orang dewasa.
Then...menangis-nangis kalau tak berjaya dalam hiburan...
(Adeh la, sedihnya la macam ni...T___T . kalau nangis sebab tak pandai mengaji tu bangga la jugak).
Ada jugak yang buat macam-macam sepanduk untuk menyokong si kanak-kanak yang sedang lompat-lompat tu...(T____T). Ni lagi la sedih...

Dah macam banyak sangat sogokan hiburan kepada kanak-kanak ni...
Kanak-kanak Malaysia ni macam digula-gulakan dengan hiburan je...
Sangat kesian....

Bukankah yang terbaiknya mereka disogokkan dengan ilmu & zaman kanak-kanak mereka dipenuhi dengan zaman kanak-kanak????
They are kids yang perlu nikmati zaman kanak-kanak mereka dengan kanak-kanak...
Bukan dengan merosakkan kulit mereka dengan bahan-bahan kimia & pemikiran mereka dengan hiburan...

Alangkah manisnya kalau kanak-kanak ni disogokkan dengan kejayaan-kejayaan umat Islam terdahulu...kehebatan zaman-zaman Nabi...kehebatan pejuang-pejuang Islam..
Alangkah manisnya kalau mereka berebut-rebut menyertai pertandingan hafaz al-Quran..

Alangkah manisnya kalau mereka berebut-rebut menjadi Qari/Qariah

Alangkah manisnya kalau dari zaman kecil lagi mereka didedahkan dengan kerjaya yang boleh membangunkan agama, bangsa & negara..


Kanak-kanak kita, kalau dibandingkan dengan kanak-kanak di negara-negara yang sangat miskin dengan makanan atau negara seperti Palestin, mestilah sangat jauh bezanya...
Contohnya la, kanak-kanak di India, umur 5/6/7 tahun dan ada yang menyara keluarga atau bantu keluarga mencari rezeki...
Kanak-kanak di Palestin, umur muda dah pertahankan agama & negara....

Saya tak tahu apa sebenarnya motif nak jadikan kanak-kanak penyanyi...
Nak cungkil bakat???
Okay, ada banyak cara nak cungkil bakat...
But biarkan kanak-kanak jadi tontonan umum, dengan berpakaian yang ala-ala orang dewasa, bermake up ala-ala orang dewasa, lagak ala-ala orang dewasa...
Apa yang budak-budak ni belajar???

Maybe pandangan saya ni orang akan kata KOLOT & TIDAK OPEN MIND...
Sekarang ni, kita balik semula pada al-Quran & sunnah.
Ada ke dalam Islam ajar macam tu??
Okay, orang akan kata,...
"Semua benda tak boleh"

Sayang sayang sekalian.....
Ada sebab tak boleh itu tak boleh ini...
But banyak lagi yang boleh kan....
Allah lebih tahu sebabnya...

Dan ingat janji-janji ALLAH
Ikut la kalau kita nak ikut agama ALLAH
But kalau tak nak, ALLAH juga ada janjiNya kepada yang tak nak ikut...

Kesian.....
Kanak-kanak tak tahu apa sebenarnya..
Ibu bapa & masyarakat sekeliling yang sebaiknya mencorak mereka.
Namun kalau ibu bapa & masyarakat sekeliling yang menggalakkan semua benda ni???
Harus bagaimana lagi corak kanak-kanak ni apabila dewasa kelak...

Dan tiap kali buka TV, saya kesian tengok orang-orang Islam kita..
Lompat-lompat atas pentas, pakaian yang T____T (sedih tengok).
Tak sanggup nak tengok, maka alih je la siaran lain.

Ni pun antara penyumbang kanak-kanak pun nak pakai macam tu..
Sebab budak-budak ni, suka tiru apa orang dewasa buat dari banyak segi..
ni namanya MODEL PENIRUAN
Maka, as orang dewasa yang dekat dengan kanak-kanak, kena lah jadi contoh..
Tambah pulak sekarang ni hiburan sangat la mudah dapat..
Memang sukar nak bendung, tapi orang dewasaa, TERUTAMANYA ibu bapa & orang sekeliling kena bimbing budak-budak kecil ni...
Sebabnya tahap pemikiran kanak-kanak, belum mencapai tahap pemikiran orang dewasa...mereka perlu bimbingan....


Bangga ke kalau cita-cita anak kita jadi penyanyi & pelakon...
Yup, memang akan ada yang kata bangga....

BUT

Siapa yang nak bangunkan & pertahankan agama, bangsa & negara ini nanti...
Apatah lagi artis-artis sekarang ni, pakaiannya...hmmmm
Semoga kita dilindungi ALLAH dari buat benda-benda macam tu...
Siapa yang nak jadi doktor muslim, siapa yang nak jadi engineer muslim, siapa yang nak jadi pemimpin muslim???

Apabila terlalu banyak sogokan hiburan, jiwa kanak-kanak lebih kepada hiburan...
Bimbang kalau-kalau tiada kekuatan terhadap agama & masalah-masalah yang bakal dihadapi apabila dewasa kelak.

Lagi sedih kalau ada ibu bapa yang kata
"Ala, tak apa, budak-budak lagi..biarlah dulu..nanti dah besar, dia tahu la"

Sob-sob, nak melentur buluh, biarlah dari rebungnya... T__T
Dah jadi buluh, payah dh nak lentur...


ALHAMDULILLAH kepada parents yang berjaya membentuk anak-anak ke arah muslim/muslimah..
Semoga mereka menjadi daie/mujahidah sejati.AMIN

Tuesday, 23 November 2010


Just nak share...(saya pun tak nak hilang ilmu ni).

Tu sebab letak kat blog (^_^)

Rupanya tanpa kita sedari, dalam makanan yang kita makan sehari-hari, kita tak boleh makan sesuka hati kita saja. Inilah penyebab terjadinya berbagai penyakit antara lain penyakit kencing manis, lumpuh, sakit jantung, keracunan makanan dan lain-lain penyakit. Apabila anda telah mengetahui ilmu ini, tolonglah ajarkan kepada yang lainnya.

Ustaz Abdullah Mahmood mengungkapkan, Rasulullah tak pernah sakit perut sepanjang hayatnya kerana pandai menjaga makanannya sehari-hari. InsyaAllah kalau anda ikut diet Rasulullah ini, Anda takkan menderita sakit perut ataupun keracunan makanan.

Jangan makan SUSU bersama DAGING

Jangan makan DAGING bersama IKAN

Jangan makan IKAN bersama SUSU

Jangan makan AYAM bersama SUSU

Jangan makan IKAN bersama TELUR

Jangan makan IKAN bersama DAUN SALAD

Jangan makan SUSU bersama CUKA

Jangan makan BUAH bersama SUSU (Contoh : KOKTEL)


CARA MAKAN

* Jangan makan buah setelah makan nasi, sebaliknya makanlah buah terlebih dahulu, baru makan nasi.

* Tidur 1 jam setelah makan tengah hari.

*Jangan sesekali tinggal makan malam. Barang siapa yg tinggal makan malam dia akan dimakan usia dan kolesterol dalam badan akan berganda. Nampak memang sulit.. tapi, kalau tak percaya? Kesannya tidak dalam jangka pendek?. Kesannya akan nampak bila kita sudah tua nanti.

* Dalam Al-Quran juga melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut. Nabi pernah mencegah kita makan ikan bersama susu. kerana akan cepat mendapat penyakit. Ini terbukti oleh ilmuwan yang menemukan bahawa dalam daging ayam mengandung ion+ sedangkan dalam ikan mengandung ion-, jika dalam makanan kita ayam bercampur dengan ikan maka akan terjadi reaksi biokimia yang akan dapat merosakkan usus kita.

Al-Quran Juga mengajarkan kita menjaga kesihatan spt membuat amalan antara lain:

1. Mandi Pagi sebelum subuh, sekurang kurangnya sejam sebelum matahari terbit. Air sejuk yang meresap ke dalam badan dapat mengurangi penimbunan lemak. Kita boleh saksikan orang yang mandi pagi kebanyakan tidak gemuk.

2. Rasulullah mengamalkan minum segelas air sejuk (bukan air dalam peti sejuk/ais) setiap pagi. Mujarabnya InsyaAllah jauh dari penyakit (susah mendapat sakit).

3. Waktu sembahyang subuh disunatkan kita bertafakur (iaitu sujud sekurang kurangnya seminit setelah membaca doa). Kita akan terhindar dari sakit kepala atau migrain. Ini terbukti oleh para ilmuwan yang membuat kajian kenapa dalam sehari perlu kita sujud. Ahli-ahli sains telah menemui beberapa milimeter ruang udara dalam saluran darah di kepala yg tidak dipenuhi darah. Dengan bersujud maka darah akan mengalir ke ruang tersebut.

4. Nabi juga mengajar kita makan dengan tangan dan bila habis hendaklah menjilat jari.Begitu juga ahli saintis telah menemukan bahawa enzim banyak terkandung di celah jari-jari, iaitu 10 kali ganda terdapat dalam air liur. (enzim sejenis alat percerna makanan).

Sabda nabi : "Ilmu itu milik Allah, barang siapa menyebarkan ilmu demi kebaikan insyaAllah, Allah akan menggandakan 10 kali kepadanya"

Monday, 22 November 2010

13 AURAT MU YG WAJIB DI JAGA..


Untuk dikongsi bersama..... .......

1. Bulu kening - Menurut Bukhari, Rasullulah melaknati perempuan yang mencukur atau menipiskan bulu kening atau meminta supaya dicukurkan bulu kening - Petikan dari Hadis Riwayat Abu Daud Fi Fathil Bari.

2. Kaki memakai gelang berloceng - Dan janganlah mereka (perempuan) menghentakkan kaki (atau mengangkatnya) agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan - Petikan dari S ura h An-Nur Ayat 31. Keterangan : Menampakkan kaki dan menghayunkan/ melenggokkan badan mengikut hentakan kaki terutamanya pada mereka yang mengikatnya dengan loceng sama juga seperti pelacur dizaman jahiliyah.

3. Wangian - Siapa sahaja wanita yang memakai wangi-wangian kemudian melewati suatu kaum supaya mereka itu mencium baunya, maka wanita itu telah dianggap melakukan zina dan tiap-tiap mata ada zinanya terutamanya hidung yang berserombong kapal kata orang sekarang hidong belang - Petikan dari Hadis Riwayat Nasaii, Ibn Khuzaimah dan Hibban.

4. Dada - Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari S ura h An-Nur Ayat 31.

5. Gigi - Rasullulah melaknat perempuan yang mengikir gigi atau meminta supaya dikikirkan giginya - Petikan dari Hadis Riwayat At-Thabrani, Dilaknat perempuan yang menjarangkan giginya supaya menjadi cantik, yang merubah ciptaan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

6. Muka dan leher - Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu. Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

7. Muka dan Tangan - Asma Binte Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja - Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

8. Tangan - Sesungguhnya kepala yang ditusuk dengan besi itu lebih baik daripada menyentuh kaum yang bukan sejenis yang tidak halal baginya - Petikan dari Hadis Riwayat At Tabrani dan Baihaqi.

9. Mata - Dan katakanlah kepada perempuan mukmin hendaklah mereka menundukkan sebahagian dari pemandangannya - Petikan dari S ura h An Nur Ayat 31.

Sabda Nabi Muhamad SAW, Jangan sampai pandangan yang satu mengikuti pandangan lainnya. Kamu hanya boleh pandangan yang pertama sahaja manakala pandangan seterusnya tidak dibenarkan hukumnya haram - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Tirmidzi.

10. Mulut (suara) - Janganlah perempuan-perempuan itu terlalu lunak dalam berbicara sehingga berkeinginan orang yang ada perasaan serong dalam hatinya, tetapi ucapkanlah perkataan-perkataan yang baik - Petikan dari S ura h Al Ahzab Ayat 32.

Sabda SAW, Sesungguhnya akan ada umat ku yang minum arak yang mereka namakan dengan yang lain, iaitu kepala mereka dilalaikan oleh bunyi-bunyian (muzik) dan penyanyi perempuan, maka Allah akan tenggelamkan mereka itu dalam bumi - Petikan dari Hadis Riwayat Ibn Majah.

11. Kemaluan - Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan mukmin, hendaklah mereka menundukkan pandangan mereka dan menjaga kehormatan mereka - Petikan dari S ura h An Nur Ayat 31.

Apabila seorang perempuan itu solat lima waktu, puasa di bulan Ramadan, menjaga kehormatannya dan mentaati suaminya, maka masuklah ia ke dalam Syurga daripada pintu-pintu yang ia kehendakinya - Hadis Riwayat Riwayat Al Bazzar.

Tiada seorang perempuanpun yang membuka pakaiannya bukan di rumah suaminya, melainkan dia telah membinasakan tabir antaranya dengan Allah - Petikan dari Hadis Riwayat Tirmidzi, Abu Daud dan Ibn Majah.

12. Pakaian - Barangsiapa memakai pakaian yang berlebih-lebihan terutama yang menjolok mata , maka Allah akan memberikan pakaian kehinaan di hari akhirat nanti - Petikan dari Hadis Riwayat Ahmad, An Nasaii dan Ibn Majah.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah diken ali Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.

Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

13. Rambut - Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam Neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya


- Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim.

Sunday, 21 November 2010

Life

Kali ni, saya nak share dengan semua pembaca (ewah..macam ramai je yang baca blog ni kan)
satu video yang sangat memberi kesan (ni pada saya la), kepada kita yang hidup dengan sifat yang sempurna.
Yang kadang kala rasa kecewa & frust (tak sama ek?) dengan kehidupan kita sehari-hari.
Ni kalau tunjuk kat budak-budak ni, best ni..
Jom la...kita hayati & insafi...
video

sedih kan.....but this is life...ada banyak kekurangan, but kekurangan tu dijadikan sebagai kekuatan pada diri & juga orang lain

sarang heyo (^_^)

Thursday, 18 November 2010

Manfaat Berjilbab(BERTUDUNG SEPENUHNYA) jika ANDA masih belum MENGAMALKANNYA-kaitan ISLAM dan SAINS

Tahukah anda?Zaman sekarang lebih teruk berbanding zaman Jahiliyah dulu?Mengapa saya berkata sedemikian?Kerana zaman Jahiliyah dulu,semua wanita berpakaian Jilbab....Apa kaitannya zaman sekarang?zaman sekarang semua wanita tidak berpakaian jilbab DAN ada juga yang berpakaian jilbab tetapi tidak menutup sepenuhnya...

Tidakkah anda perasan,terlalu banyak penyakit kulit menimpa orang yang mendedahkan aurat terutama wanita di Amerika Syarikat yang sudah tidak menutup aurat sepenuhnya???Mereka sehingga mengamalkan krim-krim kononnya mampu menangani masalah mereka TETAPI MEREKA LUPA UNTUK MENUTUP AURAT SEPENUHNYA...MEREKA LUPA UNTUK MENGENAKAN PAKAIAN YANG TEBAL-TEBAL.....Kerana itulah mereka sentiasa mendapat pelbagai penyakit dan penyakit itu berleluasa kepada cucu cicit mereka..

Allah memerintahkan sesuatu pasti ada manfaatnya untuk kebaikan manusia sejagat.Sudah tentu setiap yang benar-benar manfaat dan dilansanakan sepunuhnya dalam kehidupan seseorang, sudah tentu perlu mengikut apa yang disyariatkan atau diperintahkan oleh-Nya. Antara perintah Allah s.w.t itu adalah berjilbab bagi wanita muslimah. Berikut ini beberapa manfaat berjilbab menurut Islam dan ilmu pengetahuan.

1. Selamat dari azab Allah s.w.t (azab neraka)

“Ada dua macam penghuni Neraka yang tak pernah kulihat sebelumnya; sekelompok lelaki yang memegang cemeti laksana ekor sapi, mereka mencambuk manusia dengannya. Dan wanita-wanita yang berpakaian namun telanjang, sesat dan menyesatkan, yang dikepala mereka ada sesuatu mirip punuk unta. Mereka (wanita-wanita seperti ini) tidak akan masuk syurga dan tidak akan mencium baunya. Sedangkan bau syurga itu tercium dari jarak yang jauh” (HR. Muslim).

Imam An-Nawawi rahimahullah menjelaskan bahwa yang dimaksud dengan “Wanita-wanita yang berpakaian namun telanjang” ialah mereka yang menutup sebahagian tubuhnya dan menampakkan sebagian lainnya dengan maksud menunjukkan kecantikannya dan inginkan perhatian di khalayak ramai…

Saya ULANGI AYAT INI…

“Wanita-wanita yang berpakaian namun telanjang” ialah mereka yang menutup sebahagian tubuhnya dan menampakkan sebahagian lainnya dengan maksud menunjukkan kecantikannya DAN menaikkan nafsu secara sulit kepada orang yang berada di sekelilingnya.

2. Terhindar dari masalah MAKSIAT

Banyaknya maksiat terhadap kaum wanita adalah akibat tingkah laku mereka sendiri. Kerana wanita merupakan fitnah (godaan) terbesar. Sebagaiman sabda Nabi Muhammad s.a.w, “Sepeninggalanku nanti,tidak akan wujud fitnah yang lebih berbahaya bagi lelaki daripada wanita.” (HR. Bukhari)

Jikalau wanita pada zaman Rasul merupakan fitnah terbesar bagi lelaki padahal wanita pada zaman ini konsisten terhadap jilbab mereka dan tak banyak lelaki jahat saat itu, maka bagaimana wanita pada zaman sekarang??? Tentunya akan menjadi target masalah ini. Hal ini telah terbukti dengan tingginya masalah di negara-negara Eropah (wanitanya tidak berjilbab).Sudahkah anda lupa,Amerika Syarikat misalnya,setiap hari,terlalu banyak kes-kes jenayah sehingga akhbar tempatan Negara tersebut sudah bosan menulis berita perkara yang sama,tetapi nama penjenayah yang berbeza setiap hari.

3. Memelihara kecemburuan lelaki

Sifat cemburu adalah sifat yang telah Allah s.w.t tanamkan kepada hati lelaki agar lebih menjaga harga diri wanita yang menjadi mahramnya. Cemburu merupakan sifat terpuji dalam Islam.

“Allah itu cemburu dan orang beriman juga cemburu. Kecemburuan Allah adalah apabila seorang mukmin menghampiri apa yang diharamkan-Nya.” (HR. Muslim)

Bila jilbab ditanggalkan, rasa cemburu lelaki akan hilang. Sehingga jika terjadi masalah maksiat tidak ada yang akan membela wanita yang TIDAK BERJILBAB SEPENUHNYA.Perlukah saya buktikan???Buktinya,lihatlah pada artis-artis yang anda puja selama ini,mereka sering menghadapi konflik rumah tangga kan???kerana mereka suka mendedahkan diri di khalayak ramai dan suka menayangkan bentuk tubuh mereka.Seksilah kononnya...INGATLAH!!!Hari ini anda SEKSI(tidak menutup sepenuhnya bentuk tubuh anda),tetapi pada hari perhitungan anda bakal menerima SEKSANYA.....

4. Wanita BERJILBAB umpama biadadari syurga

Dalam syurga itu ada bidadari-bidadari yang menundukkan pandangannya, mereka tak pernah disentuh seorang manusia atau jin pun sebelumnya(masih suci dan kekal dara).” (QS. Ar-Rahman: 56)

Mereka laksana permata yakut dan marjan.” (QS. Ar-Rahman: 58)

Mereka laksan telur yang tersimpan rapi(tidak pernah diganggu oleh sesiapa pun).” (QS. Ash-Shaffaat: 49)

Dengan berjilbab, wanita akan memiliki sifat seperti bidadari syurga iaitu menundukkan pandangan, tak pernah disentuh oleh yang bukan mahramnya, yang sentiasa di rumah untuk menjaga kehormatan diri. Wanita inilah merupakan perhiasan yang amatlah berharga.

Dengan berjilbab, wanita akan memiliki sifat seperti bidadari syurga...Anda tidak mahu ini semua??kerana apa???

5. Mencegah penyakit kanser kulit

Kanser adalah sekumpulan penyakit yang menyebabkan sebahagian sel tubuh berubah sifatnya. Kanser kulit adalah tumor-tumor yang terbentuk akibat kekacauan dalam sel yang disebabkan oleh penyinaran cahaya, zat-zat kimia, dan sebagainya.

Penelitian kajian menunjukkan kanser kulit biasanya disebabkan oleh sinar Ultra Violet (UV) yang menyinari wajah, leher, tangan, dan kaki. Kanser ini banyak menyerang orang berkulit putih, sebab kulit putih lebih mudah terbakar matahari.

Wanita memiliki daya tahan tubuh lebih rendah daripada laki-laki. Oleh itu, wanita lebih mudah terserang penyakit khususnya kanser kulit.

Disebabkan itu, cara untuk melindungi tubuh dari kanser kulit adalah dengan menutup kulit. Salah satunya dengan berjilbab. Karena dengan berjilbab, kita melindungi kulit kita dari sinar UV. Melindungi tubuh bukan dengan memakai kerudung gaul dan baju ketat. Kenapa? Karena hal itu percuma saja. Karena sinar UV boleh menembus pakaian yang ketat apatah lagi pakaian yang jarang. Berjilbab disini haruslah sesuai kriteria jilbab iaitu pakaian yang tebal dan menutup seluruh bentuk tubuh anda.

6. Melambatkan gejala penuaan

Penuaan adalah proses semula jadi yang sudah pasti dialami oleh semua orang iaitu lambatnya proses pertumbuhan dan pembelahan sel-sel dalam tubuh. Gejala-gejala penuaan antara lain adalah rambut memutih, kulit keriput, dan lain-lain.

Penyebab utama gejala penuaan adalah sinar matahari. Sinar matahari memang penting bagi pembentukan vitamin D yang berperanan penting terhadap kesihatan kulit. Namun, secara ilmiah dapat dijelaskan bahawa sinar matahari merangsang melanosit (sel-sel melanin) untuk mengeluarkan melanin, akibatnya rosaklah jaringan kolagen dan elastin. Jaringan kolagen dan elastin berperanan penting dalam menjaga keindahan dan kelenturan kulit.

Jilbab adalah kewajiban untuk setiap muslimah.Krim-krim pelindung kulit pun tidak mampu melindungi kulit secara total dari sinar matahari. Sehingga dianjurkan untuk melindungi tubuh dengan jilbab.

Jilbab adalah kewajiban untuk setiap muslimah. Dan jilbab pun memiliki manfaat. Ternyata bukan sekadar membawa manfaat ukhrawi namun banyak juga manfaat duniawinya. Jilbab bukan hanya sekadar menjaga iman dan takwa pemakainya, namun juga membuat kulit terlindung dari penyakit kanser dan proses penuaan.

Perhatikan ayat ini betul-betul….

Ternyata jilbab bukan sekadar membawa manfaat ukhrawi namun banyak juga manfaat duniawinya.Jilbab bukan hanya sekadar menjaga iman dan takwa pemakainya, namun juga membuat kulit terlindung dari penyakit kanser dan proses penuaan.Demikianlah Allah memberi kasih sayangnya kepada wanita melalui syariat islam yang sempurna.

Wednesday, 10 November 2010

Ya Allah, Engkau Penentu Segalanya



Ya Allah, seandainya engkau catatkan,
Dia milikku tercipta buatku,
satukanlah hatinya dengan hatiku,

Ya Tuhan Maha Mengasihi,
seiringkanlah kami melayari hidup ini,
ketepian yang sejahtera dan abadi

Tetapi Ya Allah, seandainya telah engkau takdirkan,
dia bukan milikku,
bawalah ia jauh dari pandanganku,
luputkanlah ia dari ingatanku,
Dan peliharalah aku dari kekecewaan.

Serta Ya Allah Ya Tuhanku yang Maha Mengerti,
berilah aku kekuatan,
melontar bayangannya jauh ke dada langit,
hilang bersama senja nan merah,
agar aku tetap bahagia walaupun tanpa bersama
dengan dirinya.

Ya Allah Ya Tuhanku,
pasrahkanlah aku dengan takdirmu,
sesungguhnya apa yang telah engkau takdirkan,
adalah yang terbaik buatku,
kerna Engkau Maha Mengetahui segala yang terbaik
buat hamba-mu ini

Ya Allah yang tercinta,gantilah yang telah hilang
tumbuhkanlah kembali yang telah patah
jika dia bukan ditakdirkan untuk diriku
berikanlah aku insan yang lebih baik
jika dia bukan jodohku

Ya Allah,cukuplah engkau sahaja
menjadi pemeliharaanku di dunia dan di akhirat
Dengarlah rintihan dari hambamu yang daif ini
jangan engkau biarkan aku sendirian
di dunia mahupun diakhirat
jauhkanlah aku dari terjurus ke arah
kemaksiatan dan kemungkaran

Maka kurniakanlah aku pasangan yang beriman
supaya aku dan dia sama-sama dapat membina
kesejahteraan hidup ke jalan yang engkau redhai
dan kurniakan kepadaku keturunan
yang soleh dan solehah
berilah kami kebahagiaan hidup
di dunia dan di akhirat

Monday, 8 November 2010

Wanita Yang menutup Aurat Itu Indah


Islam mewajibkan umatnya menutup aurat. Kewajipan ini sepertimana yang terakam dalam surah an-Nur ayat ke 31 yang bermaksud: 

''Dan katakanlah kepada perempuan-perempuan yang beriman supaya menyekat pandangan mereka (daripada memandang yang haram), dan memelihara kehormatan mereka; dan janganlah mereka memperlihatkan perhiasan tubuh mereka kecuali yang zahir daripadanya''

Manakah yang lebih mulia?

Pernah terjadi suatu kisah yang menceritakan tentang seorang gadis bukan Islam yang sangat terpikat dan mengagumi Islam. Dia juga sudah boleh memahami dan menerima segala-galanya tentang Islam kecuali satu perkara.

Mengapa wanita Islam mesti menutup aurat terutama memakai tudung?

Sudah banyak orang yang ditanya oleh gadis itu termasuk ustaz-ustaz dan orang Islam lainnya. Namun dia masih belum dapat berpuas hati dengan jawapan-jawapan mereka semua.

Pada suatu hari, kawan gadis itu telah membawanya berjumpa dengan seorang ustaz pula. Pada mulaya dia agak keberatan.

“Rasanya, sama sahaja jawapan daripada ustaz-ustaz itu. Tidak payahlah kita pergi membuang masa kita dengan menemui mereka.”

Kawannya yang sudah Islam itu terus memujuk, “Cubalah dahulu sahabat, bukan salah kita mencuba. Thomas Edison dan Kapten Fried juga hanya berjaya setelah ribuan kali percubaannya.”

“Tapi ini soal agama? Aku yakin Tuhan punyai sebab mengapa hanya wanita Islam sahaja yang diperlukan menutup keseluruhan badan kecuali wajah dan kedua tapak tangan. Manakala aurat lelaki hanya dari pusat ke lutut. Pasti ada sebabnya, tapi nampaknya orang Islam sendiri pun kurang mengerti.”

“Engkau perli aku ya?” Kawannya itu mencebik. Dia buat tidak endah. Kawannya mengalah, terus memujuk.

“Baiklah, ini yang terakhir. Kalau jawapannya kurang memuaskan hatimu, kita berhenti.” Tiada cara lain untuk memujuk sahabatnya itu melainkan melafazkan janji sebegitu.

Mereka berdua pergi berjumpa dengan ustaz tersebut.

“Maaf ustaz, inilah sahabat yang saya maksudkan tempoh hari. Alhamdulillah dia sudah mempercayai tentang Islam dan isinya. Cuma yang menyekat dirinya daripada melafazkan syahadah ialah kerana dia tidak dapat menerima alasan mengapa Islam menyuruh penganut wanitanya menutup aurat.”

Ustaz muda yang berjanggut sejemput itu tersenyum. Seakan faham dia pada masalah yang menjadi halangan kepada gadis itu.

Sejurus kemudian dia bersuara kepada gadis itu.

“Boleh saya bertanyakan beberapa persoalan dan awak jawap dengan sejujur mungkin?”

“Boleh, tidak ada masalah.” Tingkah si gadis.

“Baiklah, kamu pernah ke pasaraya?”

“Pernah.”

“Pernah masuk ke kedai emas?”

“Pernah.”

“Pernah ke pasar malam?”

“Pernah.”

Ustaz muda itu terdiam sejenak. Lantas menyambung kembali persoalannya.

“Baik, antara tempat-tempat yang saya nyatakan tadi di manakah dipamerkan atau dijual batu permata, intan berlian, emas perak yang mahal-mahal harganya?”

“Tentu sahaja di kedai emas.”

“Bagaimana keadaannya?”

“Diletakkan di para yang cantik untuk pameran, dilindungi cermin yang kukuh dan kalis peluru untuk mengelak dari dikhianati. Bahkan mungkin tersimpan di dalam peti besi bagi tujuan keselamatannya dan hanya boleh dilihat oleh orang-orang tertentu sahaja.”

“Bagaimana pula dengan barangan kemas dari jenis yang sama namun barangan tiruan. Di manakah tempat mereka?”

“Jika yang sebegitu, mudah sahaja dijumpai di tepi-tepi jalan, malah sentiasa terdedah dan tidak ada yang sudi mencurinya kerana kemurahannya itu.”

Mata sahabat gadis itu bersinar, “Ada harapan,” katanya di dalam hati.

Ustaz tersebut segera menerangkan maksud analogi itu.

“Begitulah juga Islam yang sentiasa meletakkan wanita di tempat yang tinggi dan perlu sentiasa terjaga. Kewajipan menutup aurat adalah kerana tubuh badan seorang wanita itu adalah sangat berharga dan suci, mana mungkin kemuliaan dan kesucian seorang wanita itu dipamerkan kepada manusia yang tidak sepatutnya? Ibarat emas permata, intan berlian yang sentiasa terjaga dan dilindungi malah diletakkan di dalam bekas yang cantik dan selamat.”

Gadis berdua itu terpana. Jelas, terang lagi bersuluh. Sahabatnya tidak putus mengucapkan syukur.

Dia berkata, “Jika begitu ustaz, mereka yang tidak menutup aurat ibarat barangan murahan yang dapat dijumpai di tepian jalan, boleh dipegang sesuka hati malah harga sangat murah? Jika begitu, benarlah suruhan Allah untuk wanita menutup aurat sepertimana yang termaktub dalam surah an-Nur ayat ke-31.”

Ustaz itu hanya tersenyum sambil mengangguk.

Dan si gadis itu berkata dengan lancar dan tenang, “Tiada Tuhan melaikan Allah, nabi Muhammad pesuruh Allah.”

Semua melafazkan syukur~

Sunday, 7 November 2010

Aurat Wanita


Surah Al-Araf

maksudnya:

Hai anak Adam, sesungguhnya Kami telah menurunkan kepadamu pakaian untuk menutupi auratmu dan pakaian indah untuk perhiasan. Dan pakaian takwa itulah yang paling baik. Yang demikian itu adalah sebahagian dari tanda-tanda kekuasaan Allah, mudah-mudahan mereka selalu ingat. (ayat 7:26)

Surah AN-NurMaksudnya:

Katakanlah kepada wanita yang beriman: "Hendaklah mereka menahan pandangannya, dan memelihara kemaluannya, dan janganlah mereka menampakkan perhiasannya, kecuali yang (biasa) nampak daripadanya. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kudung ke dadanya, dan janganlah menampakkan perhiasannya, kecuali kepada suami mereka, atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra-putra mereka, atau putra-putra suami mereka, atau saudara-saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau wanita-wanita Islam, atau budak-budak yang mereka miliki, atau pelayan-pelayan laki-laki yang tidak mempunyai keinginan (terhadap wanita) atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat wanita. Dan janganlah mereka memukulkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan. Dan bertobatlah kamu sekalian kepada Allah, hai orang-orang yang beriman supaya kamu beruntung.(Qs 24: ayat 31)

Surah Al-AhzabMaksudnya:

Hai Nabi katakanlah kepada istri-istrimu, anak-anak perempuanmu dan istri-istri orang mukmin: "Hendaklah mereka mengulurkan jilbabnya ke seluruh tubuh mereka". Yang demikian itu supaya mereka lebih mudah untuk dikenal, karena itu mereka tidak diganggu. Dan Allah adalah Maha pengampun lagi Maha penyayang.(QS 33 : ayat 59)

"Di akhirat nanti ada 4 golongan lelaki yang akan ditarik masuk ke neraka oleh wanita. Lelaki itu adalah mereka yang tidak memberikan hak kepada wanita dan tidak menjaga amanah itu. Mereka ialah:

1. Ayahnya

Apabila seseorang yang bergelar ayah tidak mempedulikan anak2 perempuannya di dunia. Dia tidak memberikan segala keperluan agama seperti mengajar solat, mengaji dan sebagainya Dia membiarkan anak2 perempuannya tidak menutup aurat. Tidak cukup kalau dengan hanya memberikemewahan dunia sahaja. Maka dia akan ditarik ke neraka oleh anaknya.

(p/s; Duhai lelaki yang bergelar ayah, bagaimanakah hal keadaan anak perempuanmu sekarang?. Adakah kau mengajarnya bersolat & saum?..menutup aurat?.. pengetahuan agama?.. Jika tidak cukup salah satunya, maka bersedialah untuk menjadi bahan bakar neraka jahanam.)

2. Suaminya

Apabila sang suami tidak mempedulikan ti ndak tanduk isterinya. Bergaul ! be! bas di pejabat, memperhiaskan diri bukan untuk suami tapi untuk pandangan kaum lelaki yang bukan mahram. Apabila suami mendiam diri walaupun seorang yang alim dimana solatnya tidak pernah bertangguh,saumnya tidak tinggal, maka dia akan turut ditarik oleh isterinya bersama-sama ke dalam neraka.

(p/s; Duhai lelaki yang bergelar suami, bagaimanakah hal keadaan isteri tercintamu sekarang?. Dimanakah dia? Bagaimana akhlaknya? Jika tidak kau menjaganya mengikut ketetapan syari'at, maka terimalah hakikat yang kauakan sehidup semati bersamanya di 'taman' neraka sana.)

3. Abang-abangnya

Apabila ayahnya sudah tiada,tanggungjawab menjaga maruah wanita jatuh ke bahu abang- abangnya dan saudara lelakinya. Jikalau mereka hanya mementingkan keluarganya sahaja dan adiknya dibiar melencong dari ajaranIslam, tunggulah tarikan adiknya di akhirat kelak.

(p/s; Duhai lelaki yang mempunyai adik perempuan, jangan hanya ! menjaga amalmu, dan jangan ingat kau terlepas... kau juga akan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak...jika membiarkan adikmu bergelumang dengan maksiat... dan tidak menutup aurat.)

4. Anak2 lelakinya

Apabila seorang anak tidak menasihati seorang ibu perihal kelakuan yang haram disisi Islam. bila ibu membuat kemungkaran mengumpat, memfitnah, mengata dan sebagainya...maka anak itu akan disoal dan dipertanggungjawabkan di akhirat kelak....dan nantikan tarikan ibunya ke neraka.

(p/s; Duhai anak2 lelaki.... sayangilah ibumu....nasihatilah dia jika tersalah atau terlupa... kerana ibu juga insan biasa... tak lepas dr melakukan dosa... selamatkanlah dia dr menjadi 'kayu api' neraka....jika tidak, kau jugaakan ditarik menjadi penemannya.)

Firman Allah S.W.T;"Hai anak Adam, peliharalah diri kamu serta ahlimu dari api neraka dimana bahan bakarnya ialah manusia, jin dan batu-batu...." “RENUNG2KAN DAN SELAMAT BERAMAL”

Sayu, syahdu...

Sejak akhir-akhir ni, hati selalu menjadi sayu.
Cepat saja menjadi syahdu.
Apakah hati ini?
Aku sendiri tak mengerti....
Hanya ALLAH yang tahu, kerana hati ini milikNYA

Saturday, 30 October 2010

Lagi Graduasi

Ni, ada sikit lagi gambar masa graduasi






Friday, 29 October 2010

Graduasi 1

Tamat sudah Majlis Graduasi MRSM Batu Pahat kali ke-8, pada 30 Oktober 2010..
Lega rasanya..Tahniah kepada semua graduan Tingkatan 3 & 5 kerana pada tahun ini, semua pelajar layak bergraduasi...
Kepada pelajar Tingkatan 3, semoga berjaya dalam PMR....dan pelajar Form 5, ingat kata-kata perasmi tadi, think out of the box...

Ada sedikit gambar bersama 3 Fatin (tiga-tiga Form 3)..
Tahniah....memori bersama kalian tak akan dilupakan...

Kenapa saya pakai jubah pink???
Owh, tu jubah ahli Senat....
Mana mortar board???
Dah malas nak pakai, sebab dah kepanasan duduk atas pentas dari awal sampai habis majlis.

Seronok meraikan kanak-kanak ni graduasi...
Semoga semuanya berjaya dan terus berusaha untuk berjaya dalam segala lapangan =)








Jodoh Di Tangan Allah


Saya dapat story ni dari FB...menarik untuk di share...

Hmm...kadang2 terfikir, walaupun dah berkahwin, bukan jaminan akan kekal selamanya..

Sebab tu jangan berlagak, menunjuk yang kita ni dah kahwin..Lagi best cakap orang lain jeles (apa la motip)...

Ada suami yang curang dengan isteri...walau dah ada isteri yang baik, cantik, tapi masih lagi mencari wanita lain. Ada juga isteri yang mencari lelaki lain walau suami baik, tampan. Ada juga wanita yang mencari suami orang tanpa memikirkan hati dan perasaan wanita lain...walau apa pun alasan, biar lah ALLAH yang menentukan..memang benar ada kalanya jodoh itu dengan hak orang lain yang akhirnya dikongsi bersama...namun serahkan semuanya hanya pada ALLAH.

Cuma , baca cerita ni. Pengajaran untuk saya (T_T). Saya sekadar nak share dengan semua....


Pada suatu hari, Saya bertanya kepada emak, "Maa satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang? "Mak jawab, "dua-dua bukan.." Saya tercengang..Mak mengukir senyuman.

"Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah.." Saya menarik nafas dalam-dalam."Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa?" Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum.

Rasanya mak dapat menduga apa yang sedang bermain dalam hati anak perempuannya. Mana mungkin saya mampu menyorokkan rahsia hati dari mak sedangkan sekilas saya pun mak mampu membacanya."Yang paling tahu hanya Allah.." mak merenung dalam-dalam wajah anaknya.

"Kerana hanya Allah mampu membaca hati hambaNya.. " mak menyusun ayat-ayatnya."Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjolkan oleh seseorang tu.."

Saya memintas, "Tak faham.."Mak menyambung "Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah.." Mak menyambung lagi,"begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu.."

Wajah saya merah, sedikit cemas jika mak dapat mengesan gelora jiwa muda ini.. Mak menyambung "Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki,jodoh dan maut sejak azali lagi..

Persoalannya ialah.. Siapakah jodohnya itu?" mak berhenti seketika.Saya tunduk malu, cuba menyorokkan rasa panas di pipi.Emak buat-buat tidak nampak.

Secret Admire

"Kakak, mak dulu masa remaja ada secret admire.. Rajin betul dia hantar surat ..Masa tu mak dah tahu yang bercinta sebelum kahwin ni tak halal..Dan masa tu mak tekad tak mahu layan sebab mak takut arwah tokwan kena seksa dalam kubur.. Mak sedar mak anak yatim, anak orang miskin, adik beradik ramai.. Mak nak belajar sungguh-sungguh. .lama budak tu tunggu mak..Akhirnya mak bagi kata putus, mak hanya akan membalas cinta dia jika dia sah suami mak..

Dan dia memang bukan jodoh mak, maka tak pernah dia menerima balasan cinta tu." Mak merenung jauh.Saya merapatkan badan kepada emak, semakin berminat dengan kisah lama mak..

"Mak memang tak ada perasaan langsung pada dia ke?" saya menyoal sambil memandang tajam wajah mak. Emak ketawa kecil."Walaupun mungkin ada, mak tak pernah bagi peluang pada diri mak untuk mengisytiharkan perasaan tu..Mak takut pada Allah.

Mak bukan seperti rakan sebaya mak yang lain.."Mak, seperti kakak.." mak memandang saya sambil memegang pipi dan dagu saya.kemudian tangannya mengusap rambut di kepala saya.

"Mak anak ustaz ustazah.. Tapi zaman tu ustaz ustazah nya masih berkebaya pendek dan ketat. Tok wan mak kiyai. Mungkin berkat doa keturunan sebelum ni yang soleh-soleh, hati mak tertarik sangat pada agama walaupun tiada sesiapa yang mendorong.. Bila di sekolah, mak pelajar pertama yang bertudung.. Mak membawa imej agama. Kawan-kawan dan cikgu-cikgu panggil mak dengan gelaran mak Aji.. Sebab zaman tu hujung 70an dan awal 80an tak ramai lagi yang bertudung betul menutup auratnya..Zaman tudung nipis dan nampak jambul. Kemudian kawan-kawan mak sikit-sikit ikut bertudung.

Akhirnya kami semua dipanggil di perhimpunan. Kami dimarah guru besar kerana bertudung sedangkan ustazah kami bertudung tapi nampak jambulnya.."emak melemparkan pandangan ke lantai. "Selepas tu ustazah jumpa kami secara persendirian. Ustazah kata dia tak mampu nak pakai seperti kami. Dia suruh kami teruskan.." sambung emak.

Ada getar di hujung suara emak. Kisah silam perjuangan emak di sekolah dahulu sikit-sikit emak ceritakan pada saya. Itulah juga salah satu inspirasi kepada saya untuk bangkit semula setiap kali terjatuh ketika berjuang di sekolah dulu.

"Mungkin kerana personaliti mak, mak menjadi tempat rujukan kawan-kawan mak.. Jadi, bila mak nak ambil sesuatu tindakan, mak kena fikir betul-betul sama da tindakan mak tu akan menyebabkan Allah marah atau tidak. Mak ayah berdosa tak? Dan maruah pembawa agama terjejas tak? Kalau mak membalas cinta si lelaki tadi, bermakna mak sedang menconteng arang di muka-muka pembawa-pembawa agama. Orang akan pandang serong terhadap orang yang bertudung sedangkan kesilapan tu hanya seorang dua yang buat. Besar fitnah akan timbul apabila orang-orang agama mengambil ringan batas syariat duhai anak.." mak menelan air liurnya. Saya diam.

Fikiran saya sedang cuba memahami maksud mak saya.

Adakah ia suatu diskriminasi?

"Kakak.. Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni..Tetapi kita kena ingat.. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai.. Bercouple mungkin.. Tetapi bukan berkahwin... Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali.. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya.."

Tiba-tiba air mata saya mengalir. Argh! Ego saya kalah bila mendengar hujah emak. Emak meneruskan,

"Allah itu Maha Adil.. Dia tak pernah menzalimi hambaNya..Sesungguh nya, yang selalu menzalimi hambaNya ialah diri hamba tu sendiri.. Sebabnya hamba tu degil. Dia mahukan yang bukan haknya, yang bukan milik dia.

Mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya. Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri.. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas-batasnya.

Orang kafir kata batas-batas ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang perempuan. Cuba kakak renungkan, kita mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya. Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula dengan yang lain..Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus.. Kita dan dia sama-sama mencari redha Allah.. Kita dan dia masih boleh sama-sama bekerjasama untuk mencari redha Allah..

Perbezaannya, dia halal untuk isterinya sedangkan untuk kita, dia tetap lelaki ajnabi seperti yang awalnya." emak berhenti seketika.. Bukan luar biasa...

Tentu kering tekak emak menerangkan kepada saya persoalan hati ini.

"Kakak.. jadi di sini mak nak kakak faham, jatuh cinta bukan perkara luar biasa..Dan berkahwin pun bukan suatu jaminan untuk tak jatuh cinta pada lelaki lain.. Kerana itulah ramai isteri yang curang, suami yang curang..Ada orang tukar pasangan macam tukar baju. Apa yang penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia. Kita bagi tau pada diri kita berulang kali yang kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yang kita cintai dan sayangi termasuk mak abah adalah kerana mencintai Allah.. Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, beri tahu pada diri sendiri berulangkali yang kita benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata. ."

"Kakak.. Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya. . Hanya Allah yang boleh memegangnya. . Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah.. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah..Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki kaya,rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu.. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti. "

Redha

"Kakak.. Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk kakak, terimalah dengan hati yang redha.. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang kakak sayang, tak jadi hal lah.. Tapi kalau dapat yang kakak tak nak, lantaran kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin kakak ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin kakak sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia.. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang kakak sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada kakak..Alangkah bertuahnya kakak kalau kakak mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur.. "

Sekali lagi berjuraian air mata saya turun. Terasa lemah lutut hendak berdiri. Emak menarik tubuh saya dan memeluk erat. Pelukan emak sangat-sangat kuat.

"Emak dah didik anak emak dari belum lahir untuk mencintai Allah.. Sekarang emak serahkan anak emak yang mak sayang sangat ni pada Allah untuk Dia pelihara.."

Emak mengakhiri kata-katanya dengan suara sebak dan air mata yang mengalir ke bahu saya...

-ambillah pengajaran dari citer ini okeh (^_^) -


Tuesday, 26 October 2010

Sesiapa Yang Lahir Tahun 80-an

kalau tak nampak, klik kat pic ni, bagi besar sikit =)

Sesaje mengimbau kenangan semasa zaman kanak-kanak..
Memang ni lah antara aktiviti, perkara, benda yang ada masa zaman kita yang lahir tahun 80an kan...
Dulu, saya ada pembaris yang ada air dan dalamnya kilat2 tu..macam2 bentuk ada..ada bentuk ikan, bentuk bintang..ada yang manik-manik..
Kalau cite Gaban tu...huaaaaa...asyik melayannya....bersama kawan-kawan
Jam tangan boy london...haaaaaaaaa....pernah ada, siap letak dalam peti ais lagi sebab nak tengok tukar-tukar kaler...kahkahkah
Game super mario...yg ni tak boleh nafi lagi...hehhehehehe
Senang cakap, semua yg ada kat atas ni...semua betul lah...kahkahkah...

Tetiba nak kembali ke zaman kanak-kanak...macam best je (^_^)

Stress Board

Stress board ni dah lama wujud dalam bilik kaunseling... kat asrama pun tiap-tiap blok ada..
Untuk apa???
Daripada kanak-kanak tu conteng dinding melepaskan tekanan apa yang terbuku di hati..
Baik bagi white board untuk mereka conteng....
Ada macam-macam la benda yang kanak-kanak ni tulis...
Baik dari form 1, sampai la form 5 Cuma saja je kali ni nak share apa yang kanak-kanak ni tulis..
Kalau ikutkan, banyak juga gambar yang saya ambil..

Tiap kali ada ayat-ayat stress baru, mesti saya snap picture..
Simpan buat kenangan
Cuma kali ni, saya tak kata ayat-ayat stress...
But nice (^_^)

Jom, kita layan apa yang kanak-kanak ni tulis kat stress board kat bilik kaunseling...










p/s saya tak tunjuk semua...sebab ada ayat-ayat yang tak sesuai (^_^)

Thursday, 21 October 2010

Gerammmmmmmmmmmmm

Sendiri buat andaian tanpa bertanya tuan punya diri, then sendiri pula kata orang lain buat andaian tanpa bertanya, sendiri yang suka bawak mulut sana sini, then sendiri pulak kata orang lain suka dengar kata orang lain tanpa bertanya tuan punya diri...

Sendiri yang cerita pasal orang lain sana sini kan, sendiri dah jatuhkan maruah orang lain kan, dah tu kenapa nak kata orang yang cerita sana sini??sedangkan orang lain diam je..kan diam tu lebih baik daripada berkata-kata..

Kata orang tak pernah bertanya pada tuan punya diri, tapi diri sendiri tu pernah ke bertanya kepada tuan punya diri???

Boleh tak jangan jadi hipokrit...lagi banyak aib orang lain dibuka, maka akan lebih banyak aib sendiri orang akan tahu..hidup ni, cepat je ALLAH nak balas apa yang kita buat..rasa diri teraniaya..sedangkan diri sendiri yang aniaya diri sendiri...

Manusia-manusia...lantak lah kan..biar lah orang sangka buruk pada kita, biar lah orang pandang kita serong...

Sekarang ni ibarat kita dah tolong anjing lepaskan anjing daripada tersepit, tapi lepas tu anjing tu gigit kita..Macam tu la kan...

Dah la tak berterima kasih, tipu orang lain pula tu...Lantak la....Hidup tu bahagia agaknya bawak mulut, cerita sana-sini...Peduli apa kan...asalkan aku tak ganggu hidup orang...

DIAM TU LEBIH BAIK

p/s moral of da story ; jangan suka bawak mulut & asyik cerita hal orang...sebab mulut ni boleh binasakan badan..yang tak betul tu ALLAH kejap je tunjuk...sebab orang lain pun akan menyampai-nyampaikan juga...

aku asa dah macam telefon karat la pulak

MIGTY 2010

Tamat sudah MIGTY 2010 bagi slot Team Building...Tapi masih lagi diteruskan dengan slot yang lain..lama lagi kanak-kanak Form 3 ni akan berMIGTY...

Penat & seronok...tu saja yang saya dapat gambarkan sepanjang saya kendalikan slot Team Building...macam mana pula dengan kawan2 kaunselor di maktab lain???

Terima kasih kanak-kanak Form 3 kerana memberi kerjasama yang baik sepajang Team Bulding berlangsung...Terima kasih kepada kumpulan fasilitator yang membantu kaunselors sepanjang program Team Bulding....

Nak share sedikit gambar sepanjang slot kami Kaunselor bersama mereka....

enjoy melihatnya...dan semua aktiviti ini dijalankan di MRSM Batu Pahat (^_^)

















sarang heyo (^_^)












Wednesday, 13 October 2010

Kerana Diriku Begitu Berharga


Seingat saya la, saya tak pernah keluarkan entri pasal apa-apa produk kan...haha..selama ni, kalau ada pun saya share tentang buku-buku yang saya baca (saya memang suka membaca).

But hari ni, saya nak share la..Kerana Diriku Begitu Berharga....dan perempuan sangat sinonim dengan kecantikan kan..

Bila kata bab kecantikan ni, saya bukan nak jadi cantik gila macam model...sebab pada saya, kecantikan tu sangat la subjektif...but, saya akan pastikan kulit muka bersih....cantik pada saya, muka yang bersih...tak kotor, kusam, berminyak, kering & macam2 lagi la...

Be4 this, saya dah cuba macam2 la skin care.....dan ini yang terbaru...kenapa saya nak share...sebab, bila 1st time basuh muka, saya rasa lain...maksudnya memang best la..rasa sangat bersih...saya tak la pakai banyak untuk cuci...pakai sikit je...but best sangat...

Nak tahu kenapa best kena lah try kan...selama saya pakai skin care yang macam2 tu kan..(sebab saya ada masalah blackhead & whitehead yang sangat la teruk), saya rasa semuanya macam sama je..blackhead tak jugak hilang, malah makin banyak kot...

TAPI kan..bila dah guna ni, untuk 1st time cuci muka, wahahahaha...macam best je..
Tak percaya, kena la cuba dulu....

Saya akan share apa yang saya suka & saya guna..memang best....

Nanti saya cerita lagi ek...
(motip saya promote benda ni, sebab saya dah join Herbalife..hehehe)

Kerana Diriku, Begitu Berharga (^_^)

aishiteru (^_^)