Tuesday 9 August 2011

Lidah & Blog, Sama Je Tajam Sekarang Ni

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema : I'll Be Back

Lately saya banyak baca blog-blog orang. Just untuk jalan-jalan, meninjau. Macam-macam ada. Yang untuk tambah banyak dosa pun ada.

Tak faham. Serius saya tak faham. Kenapa ada sesetengah blogger ni, semata untuk dapat rating tinggi, untuk dapat banyak followers, suka betul buat cerita-cerita kontroversi? Tak elok tu.

Siap ada yang letak gambar pelbagai. Konon sebagai bukti? Apa perasaan awak ek yang berentri kontroversi tu? Suka ek? Kot awak rasa hot + meletup + bangga ? sebab dapat tayangkan lebih awal dari orang lain, dan boleh beritahu 1 dunia.

Entah lah. Saya memang sangat la tak faham. Kan ke elok awak diam, dari sibuk hal orang.

"Orang yang berjaya ialah orang yang menutup mulutnya sebelum orang lain menutup telinganya. Maksudnya menjaga tutur kata daripada mencela atau bercerita keburukan orang"

"Otot yang paling kuat adalah lidah."

Serius, lidah ni boleh jadi senjata yang paling tajam. Tapi dalam dunia serba canggih ni, bukan lidah je, blog pun jadi medan yang paling tajam. Tu semua tangan, mata, mulut, hati yang menulis, menjawab kat akhirat. Wallahualam.

Why saya kata lidah ni boleh jadi lagi tajam dari senjata. Ini sekadar pendapat saya. Mungkin awak ada pendapat awak sendiri. Pada saya, sebab mulut, badan binasa. Mulut, bukan lidah? Ye, mulut dan lidah ni macam adik-beradik. Kalau tak ada lidah, macam mana nak bercakap. Tak percaya, awak kerat lidah awak dulu, then tengok, boleh cakap tak lepas tu. (kalau awak buat, awak tanggung sendiri ek, sebab saya bagi metafora).



Bila kita mendengar / terdengar orang cakap pasal kita, kita mesti rasa something kan. Nak lagi, benda tu bukan hal sebenar. Atau kalau hal sebenar pun, tapi orang asyik memperkatakan, kita sikit sebanyak terasa. Nak lagi benda-benda tu isu yang sensitif. Ala, kalau orang gurau pun, kekadang kita terasa jugak kan.

Tu sebab lidah ni boleh jadi senjata yang tajam. Sebab lidah, orang lain makan hati, sebab lidah, hubungan boleh retak, sebab lidah, sampai ada orang bunuh diri. Awak suka ke dimaki hamun? Katalah seorang mak ayah atau cikgu, maki hamun awak, apa awak rasa. Nak lagi keluar kata-kata macam @#!& & *&%##@% ^$%@&*) (** ^#&^@%%& ....

Kan...tersa kan, menusuk kalbu kan. Sedih kan. Kecik hati kan. Sakit dada awak kan. Tajam kan lidah tu. Jangan lah pulak awak test garis kan tangan awak kat lidah, sebab nak test tajam ke tak. Sekali lagi saya kata, ini metafora.

Atau awak pergi bercerita hal orang lain. Dalam apa-apa kes sekalipun. Kalau bercerita, banyak cerita yang tak baik dari yang baik. Kadang-kadang cerita awak tu salah pun. Sebab tu pandangan awak. Yang kadang-kala pandangan awka pun salah. Sebab salah tafsir dan salah sangka. Awak pun satu, tak siasat sendiri dulu, main terjah je. Dah tu terjah orang yang salah. Bukan awak tanya orang yang betul, awak bercerita hal orang kat orang lain. Kan tu lidah jugak. Kenapa la nak bercerita keburukan orang ek? Kalau betul tu sebaiknya jangan cerita, dan kalau awak sendiri pun salah sangka, dah parah....


Lidah ni, bahaya. Sebab lidah ada orang bunuh diri. Saya pernah ada pengalaman. Kawan saya sendiri. Kena maki hamun dengan ............. Rahsia ek, tak boleh cerita semua. Dia rasa sangat terkesan. Sampai dia telan panadol 2 papan! 2 papan yer. Bukan 2 biji! Ni gara-gara lidah.

Tu ler, sebab zaman dah canggih manggih ni kan, internet jadi medan bergosip hal orang. Sampai masalah rumah tangga pun cerita kat FB, blog dan segala bagai. Awak, masalah rumah tangga, tak boleh cerita kat orang, hatta mak ayah awak sendiri kalau tanpa izin suami awak. Hal rumah tangga, selesai sendiri. Blog, FB, Twitter jadi medan yang sama tajam macam lidah tadi.

Opppssss...adakah saya lari sedikit dari tujuan utama saya? Ye kot, lari sikit. Maaf lah yer, ni ler sebab saya tak rancang awal-awal penulisan ni. Main hentam ikut suka je. Balik semula, yang saya cerita tadi pasal blogger yang sibuk cerita hal orang. Baru-baru ni, pasal putus tunang orang-orang terkenal kat Malaysia ni. Kot ye pun, jangan lah menangguk di air yang keruh. Siar gambar-gambar yang boleh menghangat kan lagi kontroversi orang dan memalukan. Kot gambar tu sebelum bertunang, atau super impose ke, atau apa ke. Even kalau betul pun, lebih sopan & siuman la kalau awak dediam je. Dediam sudah. Ni kecoh la awak ni.

Hmmm, awak mungkin kata, awak ada tak ada niat nak malukan orang, tapi tak elok la buka aib orang. tu je saya boleh cakap.

Awak renung-renungkan. Awak marah bila ada ANON buat awak sentap, tapi awak tu mengata hal orang kat blog awak, FB awak, Twitter awak. Fikir dulu yer awak sebelum awak nak ngamuk-ngamuk.

Sebenarnya, ada banyak lagi boleh ditaip ni, tapi keadaan diri saya yang tidak mengizinkan ni. Stop dulu la.




p/s Maaf andai ada yang terasa


No comments:

Post a Comment