Sunday 9 January 2011

Tudung atau Shawl Lagi......

Weeetttt weetttt
Saya kembali lagi.... Saya tahu, masih ramai lagi berbincang pasal tudung ke shawl...
Mari-mari, entri kali ni saya nak story lagi pasal tudung or shawl ni
Ni saya nak bagi pandangan saya sikit...
Pada saya lah kan, tudung atau shawl, nak pakai, pakai aje lah...


DENGAN SYARAT TUTUP AURAT IKUT GARIS PANDUAN ISLAM....

Orang Arab pakai shawl....tapi tutup auratnya kan...sebab shawl yg digunakan, panjang dan tidak jarang.
Saya pun kadang-kadang pakai shawl bila pakai abaya (jubah arab warna hitam).
So apa masalah kalau nak pakai tudung atau shawl..
Pakai la tudung bawal ke, tudung labuh ke, tudung bidang 60 ke, tudung bibik ke, mahupun shawl sekalipun..
janji bukan tudung periuk atau tudung saji dah le...


Dengan syarat..........kita ikuti hadis Nabi & petikan surah ni ;


Hendaklah mereka (perempuan) melabuhkan kain tudung hingga menutupi bahagian hadapan dada-dada mereka - Petikan dari Surah An-Nur Ayat 31.

Dan tinggallah kamu (perempuan) di rumah kamu dan janganlah kamu menampakkan perhiasan mu seperti orang jahilliah yang dahulu.
Keterangan : Bersolek (make-up) dan menurut Maqatil sengaja membiarkan ikatan tudung yang menampakkan leher seperti orang Jahilliyah.

Asma Binti Abu Bakar telah menemui Rasullulah dengan memakai pakaian yang tipis. Sabda Rasullulah: Wahai Asma! Sesungguhnya seorang gadis yang telah berhaid tidak boleh baginya menzahirkan anggota badan kecuali pergelangan tangan dan wajah saja - Petikan dari Hadis Riwayat Muslim dan Bukhari.

Petikan dari Surah Al Ahzab Ayat 59. Bermaksud : Hai nabi-nabi katakanlah kepada isteri-isterimu, anak perempuanmu dan isteri-isteri orang mukmin, hendaklah mereka memakai baju jilbab (baju labuh dan longgar) yang demikian itu supaya mereka mudah dikenali. Lantaran itu mereka tidak diganggu. Allah maha pengampun lagi maha penyayang.
Sesungguhnya sebilangan ahli Neraka ialah perempuan-perempuan yang berpakaian tetapi telanjang yang condong pada maksiat dan menarik orang lain untuk melakukan maksiat. Mereka tidak akan masuk Syurga dan tidak akan mencium baunya - Petikan dari Hadis Riwayat Bukhari dan Muslim. Keterangan : Wanita yang berpakaian tipis/jarang, ketat/ membentuk dan berbelah/membuka bahagian-bahagian tertentu.

Ni beberapa je yang saya ambil, saya baca dan insyALLAH saya amalkan sampai sekarang.
Maka, buat apa nak gaduh pasal shawl atau tudung...
Kalau pakai tudung, but pakai ketat2, tudung nipis, nampak dada, buat apa? Dosa juga kan.

Pakai shawl, tapi nampak leher, nipis, pakai ketat, nampak dada? Sama gak dosa kan.

Dari u all gaduh-gaduh, better u all ikut garis panduan Islam dalam pakaian..


ni ada beberapa garis panduan ;



The Best

Yang salah jangan ikut


Boleh ke pakai macam ni?


Kan sopan, pakai shawl, tutup aurat

I Like macam ni

So???Macam mana??? Buat lah pilihan yang terbaik untuk menjaga kesucian agama Islam.
Renung-renungkan & selamat beramal.


Akhir kata, SARANG HEYO (^_^)

1 comment: