Sunday 2 October 2011

Allah Jua Sebaik-baik Tempat Untuk Merintih & Mengadu

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema : Law Kana Bainana

Dalam hidup kita seharian, pasti akan ada perkara yang merungsingkan kita, sehingga membuat diri kita sedih, rungsing, risau, kecewa & bermacam-macam lagi perasaan yang wujud & timbul.

Dan kita juga, pada keadaan itu, memerlukan seseorang untuk mendengar rintihan kita. Kita nak ada teman mengadu.

Andai kita ditimpa masalah, atau perkara yang merungsingkan kita, sebaiknya jangan lah dipendam. Sebab lama-lama, akan memakan diri. Ibaratkan, setiap hari, kita membawa satu beg plastik, dan setiap hari kita isi dengan sebiji kentang. Hari-hari kita buat macam tu, tanpa membuang kentang yang lama. Hari-hari kita bawa ke sana ke mari.

Persoalannya, apa jadi pada kentang tu? Dan apa jadi pada beg plastik tu? Awak, sudah pasti plastik tu penuh, berat, entah-entah sampai koyak. Dan kentang-kentang tu pasti akan membusuk, rosak, kulat....

Macam itu juga lah kehidupan kita. Masalah yang kita pendam, simpan, lama-lama akan menjadi barah dalam hidup kita.

Kita rasa nak cerita dengan orang lain, tapi kita tak yakin, kita malu. Dan kita lebih suka pendam dari berkongsi.

Berkongsi itu bagus. Sebaiknya, ALLAH jua lah tempat untuk kita merintih. Tidak kisah lah tentang apa. Contoh, kalau kita ni cikgu, ada masalah, atau geram dengan karenah budak-budak, kita rasa kita dah penat, dah macam-macam kita buat, tapi tak juga berhasil seperti yang kita harapkan. Kenapa saya ALLAH jua tempat sebaik-baik untuk kita merintih, mengadu?

Ini saya. Kelemahan saya. Kalau saya bercerita dengan orang lain, saya seolah mengungkit apa yang saya telah buat, bila saya bercerita. Bercerita, berkongsi, pasti dengan emosi. Nak lagi kita geram dengan budak tu. Pasti macam-macam yang keluar. TAPI kalau kita mengadu dengan ALLAH? Macam mana situasinya?

Kalau saya bercerita dengan orang, katalah pasal budak yang sangat la membuat saya meluap marah (kes kekurang ajaran) , saya mesti bebel, dan kalau saya ungkit apa yang saya dah ajar / bagi tau...tu saya dah kira mengungkit.

Sebab tu, sebaik-baik tempat mengadu, adalah ALLAH. mengadu dengan ALLAH, at least saya minta ALLAH lembutkan hati budak tu. Namanya budak, tak ada nya 100% baik. Saya teringat kata-kata seorang cikgu senior
"Kalau budak tak betul, budak buat salah, memang kita akan geram & marah. TAPI, saya balik semula kat diri saya, itu tanggungjawab saya...."

Serius saya malu masa ni, masa cikgu senior tu cakap kat saya macam ni. Katanya lagi "budak tu tetap budak, kita lah yang kena ajar. Akan ada yang buat salah, akan ada yang lemah. Tak semua baik, tak semua pandai".

Hmm....benar, ALLAH jua lah sebaik-baik tempat untuk mengadu. Saya akui, ni ujian ALLAH kepada kita. Sejauh mana kita ikhlas menjadi cikgu. Sejauh mana kita ikhlas dengan apa yang kita sampaikan.

Mengadu, merintah lah pada ALLAH. InsyALLAH, ada jalannya.

2 comments:

  1. salam...minta izin nk copy boleh? sy tgh cari artikel tbaik utk kasi kt kwn sy n i found this article, n i think this is the best for her that is having a problem right now.:D

    ReplyDelete