Tuesday 11 October 2011

Petikan

Antara tanda seseorg itu punyai iman yg segar lagi sihat adalah di waktu dia berseorangan (samada di bilik hotel, luar negara, rumah sendiri, pejabat dll) apa yang dilakukan semuanya baik & bermanfaat kpd imannya. Tiada takut dan resah walau diketahui org lain.
Semua manusia ada kesilapan, namun sebelum kita ringan menghentam sehebat2nya seseorg yg tersilap, cubalah kaji kebaikan & sumbangan kebaikan yg telah dilakukan. Para hukama berkata "sesiapa yg banyak ketepatan& kebaikannya, tidak wajar dihentam @dibuang krn kesilapn yg sedikit
من كَثُر صوابُـهُ لم يُطْرَح لقليل الخطأ

"Tiada seorang muslim yang (sabar) ditimpa oleh keletihan, kesakitan, benda yang dibenci, kedukacitaan hati, kesedihan hatta duri yang menyucuk kecuali melalui Allah menghilangkan dosa2nya."(hadith riwayat al-Bukhari). Pokoknya sabar, redha dengannya tapi jgn lupa berubat sbg usaha yg dituntut.

Kebaikannya itu akan dirasakan oleh pelaku itu sendiri. Dia sendiri akan berasa lega, gembira dan lapang, perasaan tertekan dan stress berkurangan yang bukan hanya boleh meningkatkan potensi kesihatan tubuh fizikal, malah juga ketenangan spiritual seseorang. Lebih hebat, aura kebaikan dirinya itu boleh terpindah kepada orang di sekelilingnya seperti isterinya, anaknya, keluarga, jiran-jiran serta rakan setugas. Mereka turut boleh merasa aman, damai serta selesa.

No comments:

Post a Comment