Wednesday 5 January 2011

Apa Anda Nak Buat Kalau......

Si Conan ni, tak ada kaitan yer dengan entri kali ni. Cuma sebab beliau hensem je. Hehehe


Apa anda semua nak buat bila ini terjadi pada anda ;


1) Kita memang tengok orang tu perlu dinasihatkan & diselamatkan daripada rosak dan jawapan orang itu ;
" Lantak aku la nak buat apa, ko apa peduli? Jangan sibuk hal aku boleh tak?

- Senang je orang macam ni....kita doakan aje dia berubah, lembut hati. Bukan senang nak nasihat orang hokay! Ada orang boleh terima, ada yang tak boleh.

2) Kita ada kawan, last2 kawan tu tikam belakang kita
"Ni tikam bukan tikam guna pisau...Tapi tikam dalam diam. Depan kita punya baik, belakang kita...hampeh."

- Orang macam ni, memang ada dan wujud disekeliling kita. So, apa nak buat? Berhati-hati dalam pilih kawan. Kurangkan bercerita hal-hal peribadi dengan dia. Kalau dia sebar cerita hal kita kat orang, biarkan. Ucapkan Alhamdulillah. Lama-lama, kebenaran akan terbongkar juga..Percayalah...Jangan serang orang tak tentu pasal. Diam dan siasat. Bukan diam-diam aje.

3) Kita tolong orang ikhlas, last2 orang tu hentam kita balik. Lagi best dia kata kita jelous dengan dia.
"Tambah lagi, dia buruk-buruk kita kat orang lain, dan orang tengok dia naif sangat dan orang simpati kat dia dengan cerita bohong dia tu. Tambah lagi best, kalau perwatakan orang tu baik giler la pada pandangan orang ramai. Tapi rupanya......"

- Jangan serik tolong orang lain pulak. Orang lain bukan macam dia. Orang yang buat kita macam ni, kita biarkan aje. Sebab dia bahagia dengan cara hidup macam tu. Jangan fikir sangat ler. Sebab kalau kita fikir sangat pun, bukan selesai masalah. Biar ler dia dengan cara hidup dia. Sebab mulut kan nanti badan binasa. Kan ke diam lebih baik dari berkata-kata. Kalau kita balas, maksudnya kita sama la macam dia. Kita suka ke nak jadi macam dia? Tak kan. So biarkan aje la orang tu. Dia nak buat cerita, dia nak kata apa, lantak dia hokay. Yang kita fikir-fikir, buat apa. Baik fikir benda yang boleh datangkan faedah.

4) Kita berhadapan dengan orang yang cakap putar belit alam
" Dengan kita dia cakap lain, dengan kawan kita dia cakap lain. Hari ni cakap lain, esok cakap lain. Lain orang, lain versi."

- Ni lagi 1 spesis. Hati-hati ler dengan orang macam ni. Jangan ler cerita sembarangan. Bahaya tu. Silap-silap haribulan, kita dengan kawan-kawan kita boleh jadi perang dingin. Bila kita dengar sesuatu cerita, 1st sekali, kita jangan la terus gelabah katak. But, diamkan dulu, then siasat la ala-ala Detective Conan. Kalau dah tak tahan sangat, sit down je dengan orang tu, tanya apa lah masalah dia jadi putar belit alam. Kot-kot la dia suka tengok Movie 2 Alam kot (maaf yer Dr. Rozmey, gurau-gurau je ^_^ ). Cool je la.


Macam banyak je lagi nak taip, tapi kepala tengah bengang ni. Demam punya hal. Hidung dah meleleh, walaupun tersumbat, dengan tekak sakit. Nanti buat entri lain pulak....

* Sesape yang terasa, maaf ler yer. Tak ada niat nak singgung perasaan sesape pun. Sekadar pendapat sendiri. Nak terima boleh, tak nak terima pun tak apa.

Sarang heyo (^_^)


1 comment:

  1. assalamualaikum kaunselor...artikel ni best... cm saya harapkan warna tulisan di ubah...xnmpk tulisannya...hehehe....~_~

    ReplyDelete