Thursday 17 February 2011

Ketepikan saja semua itu

Saya


Banyak pengajaran yang saya dapat sebenarnya dalam bersahabat.
Dan kadang kala membuatkan saya terfikir, adakah saya perlu berhati-hati dengan semua orang yang saya berkawan?

Adakah perlu saya rasa curiga dengan semua orang di sekeliling saya?

Entah.
Saya tidak ada jawapan pada persoalan itu.

Kadang-kala saya serik untuk ada sahabat yang rapat.

Tapi kadang kala saya rasa saya perlukan itu.

Sebab sifat manusia itu sendiri.

Ada kala positif.

Ada kala negatif.
Mungkin juga saya jadi serik untuk membantu orang yang digelar sahabat.

Betul ke?

Saya tidak ada jawapan untuk itu.

Hati ini pernah disakiti oleh insan yang bernama sahabat.

Perit, pedih, malu. Rasa tertipu.
Entah, tiada jawapan juga untuk itu.

Barangkali saya lebih selesa untuk berkawan biasa sahaja dengan semua orang.

Dan jawapan yang paling tepat untuk semua persoalan saya

SIKAP BERLAPANG DADA.
Ya, itu yang terbaik.

Saya????

Saya perlu lakukan itu.

Biarkan..ketepikan saja semua itu...

No comments:

Post a Comment