Monday 2 May 2011

Kumpulan Rahsia

Bismillahirrahmanirrahim.

Awak ada kumpulan rahsia? Saya ada kumpulan rahsia. Apa tu? Saya nak cerita la ni pasal kumpulan rahsia ni.
Awak ada facebook? Rata-rata orang ada facebook kan. Dari facebook saya dapat ramai kawan baru. Yang saya langsung tak kenal, tapi ALHAMDULILLAH...ukwah itu menjadi sangat mudah.

Memanfaatkan penggunaan facebook dengan pelbagai diskusi dan terkadang tercuit dengan pelbagai kerenah manusia yang mana kebanyakannya saya langsung tak kenal dan ada yang memanjangkan tali persahabatan sehingga bertemu masa dan berpeluk jasad di dalam nyata. Betapa 'mudahnya' berukhuwah zaman ini sehingga ramai yang memandang remeh pada tali ukhuwah. Tetapi, dengan 'kemudahan' ukhuwah apabila dimanfaatkan dengan jalan yang betul insya Allah akan mendatangkan banyak kelebihan kepada kita.

Saya juga pernah berkesempatan bertemu dengan antara mereka. Dalam kumpulan rahsia tu, tak ramai pun..bak kata Insyirah ada dalam 30 orang, tapi yang betul aktif, dalam 10 orang.
Menarik mereka-mereka ni. Dalam pelbagai lapangan kerjaya dan peringkat umur. Ada cikgu, ada pengetua, ada pengurus library, ada pensyarah, ada usahawan, dan tak ketinggalan juga students universiti.

Saya sangat menghargai ukhwah bersama mereka ini. Daripada tidak kenal, sampai la kenal dan berjumpa. Bila berbicara dengan mereka, rasa macam dah sangat lama kenal. Segala kemusykilan, masalah agama, masalah lain-lain, dikongsi bersama. Hanya masalah rumah tangga saja tidak dikongsi di situ, kerana kakak-kakak tu semua banyak kali pesan, masalah rumahtangga jangan bincang secara terbuka dengan orang lain. Indah kan.

Sangat banyak pesanan agama daripada mereka. Kadang-kadang di situ juga jadi medan gurauan dan usikan. Saling mendoakan antara satu sama lain. Suami saya juga tidak kisah saya bersahabat dengan mereka. Malah siap pesan, manfaatkan ilmu yang diperolehi.

Persahabatan ini daripada pelbagai negeri. Percaya tak? Saya pernah menerima hadiah berupa abaya daripada salah seorang kakak di situ. Sangat cantik abaya itu. Bila ada adik-adik yang mengutarakan isu perkahwinan, ramai yang kemukakan pandangan, idea dan bantuan. Jadi seronok. Sebab kita akan rasa kita tidak keseorangan. Kalau kita kata kita sedih...kakak-kakak dan adik-adik akan peringatkan kita dengan macam-macam nasihat.

Alhamdulillah, jadi tenang di situ. Utarakan apa sahaja pertanyaan, INSYAALLAH, pasti terjawab. termasuk la hal-hal kesihatan, kewanitaan, apatah lagi hal-hal agama. Nak resepi juga pasti akan dapat. Seronok kan. Yes, saya seronok bersahabat dengan mereka.

Ni, saya nak berkongsi kata-kata daripada salah seorang sahabat di sana. Actually, pesanan ini dikongsi oleh Insyirah. But saya rasa sangat tersentuh dan rasa nak manfaatkan pesanan ini. Saya sesuaikan semula pesanan-pesanan itu ;


1. walaupun ini emak, tapi nanti, kita kena lebih kan perhatian pada emak mertua.

2. semua masalah suami isteri, selesaikan dengan suami. jangan rujuk dengan sesiapa kecuali kalau terlalu perlu, nak tanya emak, mintak kebenaran suami dulu.

3. jangan sekali-kali hebahkan masalah suami isteri atau masalah dalam keluarga suami pada sesiapun... walaupun pada emak... jaga maruah suami dan keluarga suami.

4. setiap manusia ada perangai baik perangai buruk, begitu jugak suami. belajar menerima. jangan terlalu mengharap kepada penghargaan. suami adalah makhluk. dia tak sempurna.

5. suami adalah pinjaman. jangan ingat harta peribadi. bila-bila masa Allah boleh ambil dalam apa cara sekalipun. jadi, gunakan masa dan peluang yang ada untuk berbakti sementara dia ada.

6. sebab dia manusia biasa, kadang-kadang mood dia baik, kadang-kadang mood dia tak baik. sabar. jangan emosi. jangan ego. biar dia ego tak apa. ego kita tercalar, Allah akan ubatkan.

7. suami jambatan kita untuk mencapai redha Allah. kalau suami tak redha pada kita, jauh dan payah lah perjalanan hidup kita nanti. jadi, selalu jaga perhubungan supaya suami sentiasa pleased with you.

8. hmm... while u can have friends, make sure that your husband knows who your friends are. limit your male friends only to those that your husband permits. never ever tell the problem of our life especially your love life to any male. at all. cousin pun tak bleh.

Ni ada lagi.

Jika tidak mampu menjadi garam yang memasinkan ikan, jangan jadi lalat yang membusukkannya. Jika tidak dapat mengucapkan perkataan yang baik, banyakkan diam. Jika dirasakan memberi nasihat dirasakan terlalu berat, cukuplah menghulurkan doa dan munajat buat mereka.

Sebenarnya sangat banyak pesanan di sana. Syukur sangat Ya Allah kerana saya ditemukan dengan mereka semua. Benar, bersahabat tu bukan sekadar yang ada disekeliling kita saja. Tapi di merata pelusuk. Sebab itu saya pesan banyak kali kat entri-entri lepas, jangan mudah terasa dengan apa saya entri, sebab kawan saya bukan di sekeliling saya sahaja, tapi saya ada ramai kawan dan ada ramai lagi orang selain orang disekeliling saya.

To kawan-kawan yang terbaca blog ni, mungkin ada entri yang lepas2 buat kawan-kawan terasa, saya minta maaf sekali lagi. Jangan mudah salah faham. Dan andai saya banyak diam, saya diam sebab saya tidak mahu ada yang terasa. Tapi kalau diam saya ada yang salah faham, kan diam tu lebih baik dari berkata-kata. Bukan cakap ada apa dengan diam. Sebab banyak cakap dan sebab mulut lah yang akan membinasakan manusia. Buruk sangka dengan orang dan membuat pandangan yang salah. Melihat tapi salah tafsir. Ada apa dengan itu semua? Pada saya, biarkan saja sebab ada banyak lagi yang perlu difikirkan.


Semoga perkongsian kali ini memberi manfaat kepada semua. Kepada sahabat-sahabat niqabis & muslimah saya, semoga ALLAH meredhai ukhwah kita. Dan semoga ukhwah kita kekal & kita mendapat manfaat bersama. Saya sayang dengan sahabat-sahabat 'kumpulan rahsia' itu.

p/s rindu pada encik zauj (^_^)

4 comments:

  1. Kadang-kadang perlu kumpulan rahsia yang sehati sejiwa dan sefahaman..Orang yahudi yang kuat sekarang ni pun bermula dari kumpulan rahsia juga dipanggil Illuminati..

    ReplyDelete
  2. Wah, bestnya. Tapi kalau tengok kat facebook bukan main lagi cerita masalah rumah tangga. Bahaya kan?

    ReplyDelete
  3. Alan Rizque ; sebab itu mereka kuat dan bijak mempengaruhi orang lain.

    ReplyDelete
  4. Fiza : nanti, sesiapa yang cerita pasal rumahtangga kat FB, tanggung je la...sebab tu skrg ni, FB pun punca keretakan rumah tangga. sbb dpt nasihat dari org yg banyak ikut hati

    ReplyDelete