Tuesday 6 September 2011

Daging Salai Masak Lemak Cili Api Style Saya

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema : Mr. Simple


Awak suka makan lemak cili api tak? Ada orang kata lemak cili padi. Tapi sama je la kan. Daging salai suka? kalau buat lemak cili api...wah wah, terangkat.

Kali ni, saya nak share resepi la. Ni style saya. Dan ramai orang negeri sembilan yang guna resepi ni. saya dapat pun dari abah saya. Ni saya tanya2 dengan orang Negeri Sembilan, memang guna resepi ni.

Dalam resepi ni, awal2 saya cakap, tak guna bawang tau. TIDAK GUNA. So, jangan pelik. Memang tak guna bawang. Ada resepi yang guna bawang dan ditumis. Tapi saya tak tumis.

Jom....intai jap


Bahan-bahan :
Daging yang telah disalai,dihiris nipis
Kunyit hidup/serbuk kunyit (saya guna kunyit hidup)
Cili api secukup pedas
Serai
Santan
Garam secukup rasa

Cara Membuatnya :
Tumbuk cili padi, dan kunyit. (saya blend je)
Rebus daging, dengan bahan tumbuk dan serai yang telah dititik.
(rebus tapi menggunakan air yang tak banyak sangat, agak-agak sehingga daging bertukar warna & lembut). Kemudian masukkan santan, garam.
Bila dah masuk santan, jangan lama sangat, api jangan besar sangat, dan kena sentiasa kacau. Sebab tak nak santan jadi pecah minyak.
Ok, dah siap.

Saya main agak2 je nak masak banyak mana. So, saya tidaklah sukat-sukat. Senang kan....yang penting, salai daging tu dulu. Salai ek, bukan goreng...

Ok, selamat mencuba

No comments:

Post a Comment