Wednesday 7 September 2011

Semuanya Dari ALLAH

Andai kita rasa sakit,
Andai kita rasa tidak sihat,
Andai kita rasa tak sedap badan,

INGAT...semua itu dari ALLAH.
Jangan kita salahkan orang lain.
Jangan kita kata, inu punca dari si polan
Jangan kita kata, itu dari tempat tu

Dalam sebuah buku Ustaz Harun Din, ada kata, adab atau syarat dalam mengubat orang, jangan kata itu perbuatan dari si dia atau si dia. Sebab bimbang akan jadi fitnah dan boleh memecah belahkan sesebuah ukhwah. Kalau lah salah, kan dah memalukan orang itu. Orang tu pun mesti terasa kan.

Apa pun sakit, semua dari ALLAH. Ingat, sebab ALLAH sedang menguji. Turunnya sakit, turunnya tak sihat, turunnya rasa tak sedap badan, semua dari ALLAH. Dan kesembuhan pun datang dari ALLAH.

Apabila hati ni, asyik mengata orang tu lah punca kita jadi sakit, hati kita yang akan bertambah sakit. Hati ni, kalau sakit, akan muncullah macam-macam penyakit lain. Rasa syak, rasa benci, rasa menyampah, rasa meluat, rasa tak suka. Ni semua penyakit.

Zauj pernah pesan, orang yang macam ni, orang yang memutuskan sillaturrahim. Orang yang putus sillaturahim, selalu sempit kehidupannya. Hidup pun tak lama. Wallahualam. Sebab ajal di tangan ALLAH.

Apa pun, segala sakit tu datang dari ALLAH, sebab ALLAH turunkan ujian. Nak tengok, sejauh mana kita sabar & merayu kepadaNya. Mungkin pengisian dalaman kosong, so, mudahlah dapat penyakit. Kalau betul orang puncanya, semua tu dengan izin ALLAH jua. Kalau ALLAH tak izin, tak jadi lah. Kalau ALLAH kata jadi, apa pun halangan, akan jadilah. Kalau asyik kata orang tu punca, orang ni penyebab, bimbang akidah kita pula. Semuanya dari ALLAH.

Bertawakallah pada ALLAH. Mohon pada dia.

Wallahualam...

p/s saya tidak sihat. ALLAH sedang memberi nikmat.

No comments:

Post a Comment