Wednesday 14 September 2011

Cetusan Minda WKTI

Bismillahirrahmanirrahim.
Assalamualaikum....
Lagu Tema : I Can't Forgive

Saya nak share beberapa kata-kata / ayat-ayat daripada group rahsia saya. Pada saya, saya sayang kalau kata-kata ni hilang macam tu saja. So, saya kopipes. Simpan & boleh dikongsi bersama semua. Sebenarnya, lebih tepat lagi, kalau saya kata, kata-kata ni, lahir daripada nasihat seorang kakak kepada adik-adiknya dalam WKTI tu. Buat Kak Zima, terima kasih atas nasihatnya.

we live to please Allah, not to please other people. as long as what we do is in line with what Allah and Rasulullah taught us, we are among the righteous and guided. then, what other people thinks are not important. Why must you torture your mental with what people think and say about you? yes, it hurts, yes, it is painful, but to Allah you tell all the pain. Allah knows best, if He wants to stop people from spreading lies, kun fayakun, He can do it. He can make this world a better place to live in, but the nature of human is, they forgot all about HIM when they are not in misery. Things happens for reasons... so, be grateful with all the nasty words, for all you know, during the time of great judgement, you'll pass with flying colours, thanks to all those people who say ghibah about you now. Allah is all knowing. Allah says, sabr in times of pain and difficulties, for with it come rewards.

boleh bersedih... siapa kata tak boleh bersedih, memang fitrah nya manusia beremosi. tapi jangan lah sampai mengganngu perasaan dan fikiran kita. luahkan segala emosi tuh pada Allah. tapi jangan sampai marah pula pada Allah yang menjadikan manusia itu begitu. cuba kita fikir, kalau Allah berkehendak, Allah boleh aja jadikan manusia2 itu sayang kat kita dan hilangkan kebencian nya... tapi, kenapa manusia itu jadi begitu? bukan kah itu yang nama nya ujian? lalu, bila kita di beri ujian, apa kah yang patut nya kita buat? adakah dengan mengeluh dan merasa pedih hati kita akan berasa nyaman? lebih hebat ujian yang Allah beri, lebih hebat lah ingatan kita dan kepasrahan kita dan doa kita pada Allah. mengadu lah apa sahaja pada Allah, yang itu semua Allah terima. cuma nya, sama ada Allah mahu permudahkan urusan itu sekarang atau kemudian atau di akhirat, semuanya terserah pada Allah. kalau Allah tak mahu beri sekarang, apakah kita akan berhenti berdoa? yakin dengan kuat yang Allah maha mendengar, Maha mengasihani dan Maha Adil... insyaAllah. biar lah orang nak kata apa pun, bukan nya sakit pun kulit kita, bukan nya luka, bukan nya mati.. kalau mati pun insyaAllah kat Akhirat nanti semua Allah akan kira. apa yang kita nak gundah gulana kan? balik pada Allah. itu lah kekuatan kita orang islam. kalau orang yang tak ada agama, mungkin dah minum racun, mungkin dah amik pistol, mungkin dah amik pisau. kita ada Allah. balik pada Allah.

kita nih manusia. memang manusia nih lemah. banyak beremosi dan selalu di kawal nafsu. nafsu pulak bersifat ego dan sombong. bukan senang nak takluk nafsu kita. kalau kita nak malu biar bertempat. Ulamak tersohor macam Hasan Al-bana pun kena umpat. apa kan kita? kita nih hebat sangat ker orang tak boleh nak umpat kita? Hasan Al bana bila dia tahu orang mengumpat dia, dia pergi jumpa orang tu dan ucapkan terima kasih. kita? orang umpat kita, kita cari geng untuk umpat orang tuh pulak. soroti kisah abu bakr as-siddiq bila mana dia didatangi seorang lelaki yang marah2 kepada dia. apabila abu bakr pun berkasar, rasulullah bangun dan meninggalkan dia. dia bertanya pada rasulullah saw. lebih kurang cam nih lah kot... mamat tuh yang mulakan, tap bila aku lawan cakap dia, pasai apa hang tinggaikan aku ya rasulullah? rasulullah jawab balik, masa laki tadi dok kata kat hang, aku nampak malaikat sumer dok marah kat dia balik. tapi dah hang pun sama nak marah kat laki tuh, syaitan pun masuk campuq. aku pun tak mau dah lah dok kat situ sama floor nga setan. see? benda nih sumer ada banyak hikmah nyer... kat mata kasar kita memang nampak macam kita nih loser sebab biaq orang buat macam2 kat kita... tapi.. kita tak nampak the underlying hikmah yang Allah sediakan.

riak. takkabur. ujub. memakan amalan macam api makan kayu. sometimes, bila kita dah tawan sifat2 buruk kita, kita akan naik next level. macam main angry bird jugak. ujian nya lebih kental. perasaan2 nih pasti wujud. tapi asalkan kita tahu itu perasaan yang tak elok, kita buang jauh2 dan kita mintak tolong pada Allah untuk lindungi kita dari perasaan2 tuh. setiap orang pasti akan di uji. asalkan kita tahu itu ujian untuk kita, cari lah jalan macamana untuk mengatasi nya. at one time, ego akak tinggi. lebih tinggi dari langit. akak fikir antara akak dengan bibik, akak lebih advantage sebab akak boss. bibik tuh bibik lah. kadang2, akak fikir, bibik tuh macam personal assistant. sehinggalah asik dapat bibik yang buat perangai. bila kita ada ilmu, kemana kita nak mengadu? Allah jugak kan? suatu hari Allah tarbiyyahkan akak. akak terbaca artikel islami yang mengatakan bibik tuh perlu di layan dengan baik. rasulullah pun banyak pembantu aka bibik aka hamba, tapi rasulullah layan mereka macamana. masa tuh, perasaan nak ikut sunnah memang menyala2... tapi paham2 jek lah bibik indonesia macamana. dengan stigma yang orang citer macam2 pasal bibik naik tocang dansebagainya. so, dah kenal pasti ini ujian yang sedang berlangsung, camaner nak selesaikan? di kenal pasti, bibik2 nih tak ada basic agama, sebab tuh mereka cam gitu, so, beri didikan agama sikit demi sikit...bukan nya ajar camaner pun, kasi mereka baca buku, citer kisah2 nabi sikit2 alhamdulillah, Allah tunjukkan cahaya,sikit demi sikit bibik2 mula minat dengan nak ikut ajaran islam. tapi tarbiyyah Allah tak stop kat situ... kita nak ajar bibik, agama islam, sikit2 atau seluruh? sikit2 supaya ada faedah kat kita? tuh makna nya tak ikhlas...so, kita ajar mereka solat jamaah, keberkatan dari nya dan doa2 yang di angkat oleh malaikat ke langit. bawa mereka solat qiamulail dalam bulan posa kat masjid besar. ujian besar kat akak masa nih...ujian keikhlasan, Allah nak uji, sungguh ke ikhlas nak ajar bibik pasal islam? dah habis solat, sahur berjamaah, jeng jeng jeng tengok kat dewan makan, dulang2 berserakan ... hahaha masa tuh fikir! alamak! nak makan sedulang dengan bibik atau suruh bibik makan sedulang, akak makan dengan orang lain... masa tuh Allah ketuk pintu hati akak... ikhlas. ikhlas ker kita nak ajar orang tuh pasal islam, tapi kita pun tak sanggup nak makan sedulang dengan dia? apa tinggi sangat ker darjat kamu yang kamu tak boleh nak makan sedulang dengan bibik? jijik ke manusia yang Allah jadikan sebagai bibik kamu itu? dan akhirnya, ego itu akak tawan, akak makan sedulang dengan bibik. memang mereka malu, mereka tak mahu. tapi akak cakap kat mereka, di sini, di rumah Allah, kamu dan saya, sama sahaja. kita hamba Allah.

dari pandangan Allah, kita semua sama. yang membezakan kita iman dan taqwa. Allah tak tengok pangkat dan harta. Allah tengok pada hati2 kita. biar lah orang nak kata kita apa pun, biar lah orang tak sayang pada kita pun, biar lah orang tak hargai kita pun... yang penting, apa pandangan Allah pada kita.

p/s sorry ek kakak ku sayang, saya kopipes habis. sayang kalau hilang kata-kata ni. Nak cari balik nanti, jenuh ler pulak. Jangan marah ek......

2 comments:

  1. awww.. malu lah ai yu... citer bibik habis kuar nih...

    ReplyDelete
  2. ihikis...kita2 je tahu siapa akak.... =)

    ReplyDelete