Monday, 19 April 2010

ORANG SEWEL JE CAKAP TUDUNG TU KOLOT

Pembahasan tentang masalah aurat wanita Islam tidak pernah sunyi dari diperkatakan. Malangnya, apa yang mendukacitakan adalah sering kali penjelasan tentangnya tidak berlandaskan nas yang sahih sebaliknya hanyalah takwilan yang dilatari hawa nafsu serta kebencian kepada sumber yang qat’ie. Sebahagian kaum Muslimah yang telah dirasuk pemikiran kufur turut mempertikaikan kewajaran pemakaian tudung yang juga dipanggil ‘hijab’ dengan menganggap menutup kepala sebagai menutup akal. Kasihan saya lihat wanita-wanita seperti ini. Marah bila ditegur mengenai bab menutup aurat.

Saya masih ingat lagi, ada seorang akhi (senior saya) masa di UM dulu, dia kata ;

"Lilitlah tudung macam mana pun, even nak buat tudung babai-babai (gaya yg lilit, then letak pin kat atas kepala tu. sebab bila angin bertiup, lebihan tudung seolah melambai-lambai), janji adik-adik menutup aurat & ikut hukum panduan tutup aurat"

Ada juga yang beranggapan menutup aurat adalah penyebab kemunduran umat Islam. Ahmad Reda yang merupakan penyeru agar ditumbangkan sistem pemerintahan Islam di Turki menganggap bahawa selagi lelaki dan wanita Turki tidak bercampur bebas dan membuka hijabnya maka tiada kedaulatan undang-undang dan kebebasan di Turki [Rujuk al-Ittijah al-Wataniah fi al-Adab al-Mu’sir, Jil. 2, ms273).

Manakala Taha Husin dari Mesir menyatakan dalam bukunya ‘Mustaqbal al-Thaqafah fi Misr’: “Kita mesti mengikut jejak langkah orang-orang Eropah dan cara mereka. Kita mesti menjadi sekutu mereka dan rakan kongsi dalam ketamadunan, sama ada yang baik atau yang buruk, sama ada yang manis atau yang pahit, sama ada yang disukai atau yang dicaci.” Baginya menutup aurat perlu ditentang kerana ianya berbeza dengan Barat. Dr. ‘Imad ‘Abd Hamid An-Najar dalam Jaridah al-Akhbar pula menyatakan: “Adapun mengenai hijab dan percampuran antara wanita dan lelaki dalam kehidupan harian, ini adalah perkara yang boleh ditentukan oleh sesebuah masyarakat berdasarkan keadaannya. Hmmm...inilah yang berlaku zaman sekarng ni. Kasihan

Bagi setiap masyarakat ada pakaian dan cara-cara yang memudahkan individunya. Apa yang disebut di dalam al-Qur’an mengenai hijab adalah khusus untuk isteri-isteri Rasulullah Sallallahu Alaihi Wasallam. Hukum-hakam ini bukanlah semestinya berkaitan dengan seluruh wanita.”

Demikianlah di antara sebahagian penentangan-penentangan terhadap hukum Allah yang ditunjukkan oleh kumpulan atau individu yang sudah teracun oleh pemikiran kufur Barat. Di samping itu, masih terdapat ramai juga wanita Muslim yang masih tidak tahu, tidak faham atau salah faham dengan cara-cara menutup aurat secara syar’ie di dalam kehidupan mereka.

Justeru, mereka terjatuh di dalam dosa dan keharaman. Justeru, hukum menutup aurat ke atas Muslimah ini mestilah diperhatikan betul-betul agar kita tidak terjerumus ke dalam kesesatan dan dosa.

Cuma pada saya, apa pun, syaitan la yang menghasut. Sebab memang dia dah kata kan, nak sesatkan kaum Adam sampai ke akhir zaman. Dan tambah pulak, ada jugak la manusia yang ambil alih tugas syaitan. PAkai je la tudung. Bukan susah pun. Heh... Dunia dah akhir zaman kan. Wallahualam.

p/s : saya selitkan video mengenai wanita dan tudung...Terpulang la pada penilaian masing-masing.

(T_T)...insafnye..insafnye

video

kalau nak dibahaskan beserta dalil-dalil...banyak sangat. Nanti saya sambung dilain post saya.

sarang heyo (^_^)

No comments:

Post a Comment