Thursday 22 April 2010

SUARA SAYA DAH NAIK

Kelas : Rabu, 3.00 pm
Kejadian : Bilik Seroja

Ni masa kelas Left Hand Right Hand
Sebenarnya masa kelas ni, suara saya dah naik tinggi dari kebiasaan...
Jarang nak marah budak-budak, sebab tak perlu marah-marah pun sebenarnya
Cakap elok-elok kenapa tak suka
Tapi pada kelas hari tu, saya dah geram sangat. semua nak bercakap kan. Banyak sangat tanya soalan merepek yang tak ada kaitan.
Saya bercakap, semua nak bercakap.
Dah bagi tugasan, semua nak bercakap lagi. Banyak sangat complaint.
Jeng jeng jeng.... Tanpa saya sedar, pitching saya dah naik tinggi....hahaha
Senyap seketika..... (Sambil mata mereka terkebil-kebil sebab saya tak pernah naik suara)

" Cikgu dah naik suara...diam la... ", kata salah sorang dari anak murid saya..
(Kata Kak Lin, patner saya...suara saya dengar sampai bawah).
Bilik Seroja kat aras 3. haaaaaaaaaaaaa......

masa kelas left hand right hand.



Kelas : Jumaat, 9.00 am
Kejadian : Surau

Kelas pagi ni...hari ni. S
aya sekali lagi hangin. Lewat 30 minit!!!!! Keluar la asap-asap, wap-wap udara kat kepala & telinga saya. Melampau betul la budak-budak ni! (dalam hati sya) Mana dia orang ni...kelas pukul 9.00. Jam saya tak salah, sebab jam surau pun sama dengan jam saya. Haaaaaaaa.....ini boleh menimbulkan kemarahan saya! Geramnyaaaaaaaaa... Dari surau, saya lihat budak-budak ni, berlenggang kangkung lagi...Adoyaiiiiiii....cikgu dah tunggu lama nih! Sebaik sahaja mereka melangkah, muka saya dah memang kelat dah. Soalan pertama saya

" Mana kawan-kawan yang lain? " ( agak keras suara saya)

" Cikgu, maaf lambat. Saya dah ajak kawan-kawan cepat, tapi dia orang marah saya. Cakap kejap la " (budak ni muka dah nak nangis.)

Masuk lagi budak-budak lain....jeng...Al-Hafiz (anak murid yang kecil sangat) masuk..


"Al-Hafiz, mana budak lelaki?"

" Entah la cikgu"


Entah?? Awak tengok dah pukul berapa sekarang?"

Time ni, muka Al-Hafiz dah nak nangis..(Ni la, bila saya tak pernah nak garang, ha....sekali garang, habis la)
Masuk lagi sorang pelajar lelaki. Muka tak ada rasa bersalah... Boleh pulak sengeh-sengeh.

"Haa...jam kat dinding tu dah pukul berapa?"

Terus muka dia berubah. Tunduk dan duduk dengan diam.
Then, yang lain-lain masuk.

" Ok, 1st, betulkan jam awak. Samakan jam di tangan dengan jam di dinding. Agak-agaknya, kita ni di Malaysia, atau di Indonesia, atau di Australia, atau di Jepun?? "

Semua budak dah diam..Jeng jeng jeng. Muka saya tak senyum lagi ni. Tak nak marah, tapi sayaa ajak mereka berfikir dengan soalan-soalan saya. Muka saya memang saya tegaskan.


" Dulu kita belajar adab dalam kelas, apa kandungannya??"


" Hormat cikgu, jangan datang lambat" (budak-budak ni jawab ramai-ramai)

" Ok, pelajar-pelajar, saya boleh terima kalau lewat 5 minit. Tapi awak dah lewat berapa lama?"


Semua diam, tunduk...

" Cikgu, saya minta maaf sebab lewat " Seorang pelajar bersuara. Semua diam. Kelas saya senyap hari ni.

" Pelajar, apa kaitan masa dengan masa depan?"
saya mula menyoal....

Macam-macam jawapan saya terima...semuanya jawapan yang bagus..BAGUS...cikgu dah tak marah....LALALALALALALA
.
Kelas bermula. Semua siap kerja. Semua buat kerja. Senyap kelas hari ni. BAGUS.
Lain kali jangan lewat tau.



sarang heyo (^_^)

No comments:

Post a Comment