Tuesday 12 April 2011

Budi Bahasa Budaya Kita




Pagi-pagi ni, sebenarnya banyak idea nak menaip2 entri baru.
Tapi, bila dah banyak, mana satu idea nak dikeluarkan.
Agak-agak la kan, kalau tak jadi macam kerja saya sekarang, kerjaya ke-2 adalah penulis kot. Wah gitu....
Barangkali yer, sebab kalau dilihat sejarah-sejarah lalu, (bukan subjek sejarah) ... ada bakat sebenarnya dalam menulis ni, terutama masa di sekolah rendah & menengah.
Diakui oleh cikgu-cikgu & kawan-kawan..(ni dah macam
RIAK la pulak...baru je lepas entri pasal RIAK )

Budi bahasa..mungkin kali ni sesuai untuk kata pasal budi bahasa.
BUDI BAHASA BUDAYA KITA. Kata-kata ni memang tepat, TAPI.............dah ramai tak amalkannya.

Contoh, kalau kita pergi kedai makan, kita tengok orang ramai sangat, then ada lah tempat kosong, TAPI kerusi tak cukup untuk ahli rombongan
CIK KIAH kita..TETIBA kita nampak la ada kerusi kosong kat meja lain yang ada rombongan CIK KIAH yang lagi sikit dari kita.
Apa kita nak buat ;


A : Kita terus je pergi ambil kerusi tu, buat muka tak tahu. Kerek pula tu.
B : Kita pergi kat meja tu, kita kata " Maaf cik.pakcik/makcik/saudari/saudari , kerusi ni ada orang tak? Kalau tak ada boleh saya ambil?"


Agak-agak yang mana jadi pilihan kita? Yes, ramai akan jawab pilihan B, but apa yang berlaku di kebanyakkan kedai makan yang saya pergi? The real situation is A...
Saya bagi lagi situasi lain.
Masih lagi di kedai makan sebab mood saya tengah lapar ni. Hahahaha.

Kita pergi kedai makan FEBERET kita..dan kedai tu memang terkenal dengan ramai orang. Kita sampai, memang ramai orang pun. Ni langsung tak ada tempat untuk rombongan CIK KIAH kita. Kita pun pakat la dengan ahli rombongan CIK KIAH kita tu untuk tunggu. Tunggu punya tunggu, dah makan masa lima minit. Apa kita nak buat? Kita pun nampak la ada orang dah nak habis makan. (Ok, saya nak buat 2 situasi)


Situasi 1 (Kita &
Rombongan CIK KIAH kita)


A : Pergi je kat meja tu, dekat-dekat sikit, lepas tu, kita buat-buat cakap dengan ahli
CIK KIAH kita macam ni "Tak reti-reti lagi ke dia orang ni nak bangun, tak nampak ke orang lain ramai menunggu).
B : Kita pergi kat meja orang tu, kita kata macam ni "Kak/bang/dik/pak cik/mak cik/cik/saudari/saudara , dah habis makan ke? Lama lagi tak? Kalau lama, kami tunggu kat sini, sebab ramai orang la. Maaf yer ganggu".
C : Atau, kita pergi je kat meja tu, dengan muka kerek kita, kita cakap macam ni "Dah habis makan kan, boleh tak bangun, kami nak duduk".
D : Atau kita diam je tak buat apa-apa. Tapi muka kita.....bukan main lagi menjeling-jeling kat orang yang duduk tu seolah kita nak terkam je dia.


Yang mana satu pilihan kita? Apa pun pilihan kita, sebaik-baiknya pilih la B. Sebab A,C,D akan menimbulkan suasana yang sangat la tak best. Saya pernah jumpa orang dalam situasi D. Dan ini menimbulkan situasi yang lain pula.

Situasi 2 (Orang yang duduk makan tu pula/kita yang tengah duduk makan).


Suasana kat kedai makan
FEBERET kita tu ramai orang. Kita pulak tengah duduk makan / orang lain yang tengah duduk makan. Dah nak habis, tapi kita/orang yang duduka makan tu, tak reti-reti lagi ke nak bangun. Situasi pilihan ;

A : Dah nampak orang macam nak duduk, tapi buat-buat aje la tak tahu..Lantak la, we all & rombongan
CIK KIAH we all nak sembang lagi hokay. (Alamak kakak...nak sembang kat tempat lain pun boleh la).
B : Bangun, dan beri orang lain tempat duduk tu. (Kesian tau, dia lapar nak makan. Mana la kita tahu, kot-kot dia tak makan dari pagi/semalam).

C : Agak-agak dia dah buat muka kerek kan, kita pun lagi la kerek..Oooo. nak buat muka dengan aku yer. Aku & rombongan CIK KIAH aku tak mau bangun.

D : Kita dah kena sound, kita balas pula apa yang dia sound. (T___T alahai kakak...tak mau la gaduh-gaduh kat tempat awam macam ni).


Haaa....pernah tak jumpa macam ni? Mungkin juga ada yang lebih teruk dari situasi yang saya bagi ni. Begitu juga, apa-apa pun, fahamilah, dan berbudi bahasa la..Budi bahasa tu kan budaya kita. Penat je Cik Siti nyanyi-nyanyi ajak kita budi bahasa.


* Nama CIK KIAH dalam entri kali ini, tidak ada kena mengena dengan mana-mana CIK KIAH kat seantero dunia..
Justify Full

Sarang heyo (^_^)

No comments:

Post a Comment