Sunday 10 April 2011

Kisah 2 sahabat

Terima kasih kepada seorang sahabat, ukhti Harlina
Alhamdulillah, persahabatan yang terjalin dengan Harlina dan sahabat-sahabat muslimah, mereka ini, banyak mengajar saya erti sebenar dalam sahabat.

Sahabat yang baik, tidak akan berkata buruk tentang sahabat sendiri, walaupun sepatah kata. Tidak akan cepat buruk sangka. Dan lebih menyedihkan, mengata kita buruk sangka terhadap diri dia. Begitu juga diri saya, yang sentiasa banyak kelemahan. Dan tidak layak untuk saya dibandingkan orang yang hanya rasa diri sendiri betul dan orang lain salah. Sebab saya hanya orang yang banyak kekurangan.

Kadang-kala, tidak semua kebenaran perlu kita ketahui. Kadangkala diam tidak membawa maksud apa-apa. Adalah lebih baik diam dari mengata tentang saudara sendiri. teringat kisah Wahsyi....Kalau ada yang masih rasa tak puas hati atau masih ada rasa sesuatu, ketahuilah, dan percayalah, diri ini sudah tidak rasa apa-apa. Buat apa nak salahkan sesiapa lagi kan. Macam budak-budak je..dah besar gajah pun (hahahahaha).


Ada satu kisah,

Ini adalah kisah 2 sahabat karib yang sedang berjalan melintasi gurun pasir. Di tengah perjalanan, mereka bertengkar dan salah seorang menampar temannya. Org yang kena tampar berasa sakit hati tapi tanpa berkata apa-apa pun dia menulis di atas pasir : HARI INI SAHABAT BAIKKU MENAMPAR PIPIKU.

Mereka terus berjalan sampai menemui sebuah oasis di mana mereka membuat keputusan untuk mandi. Orang yang pipinya kena tampar dan terluka hatinya cuba berenang namun nyaris tenggelam dan lemas tetapi berjaya diselamatkan oleh sahabatnya.. Ketika dia mulai sedar dari lemas dan berasa takut sudah hilang dia menulis di atas batu : HARI INI SAHABAT BAIKKU MENYELAMATKAN NYAWAKU.

Orang yang menolong dan menampar sahabatnya bertanya, "Kenapa setelah saya melukai hatimu kamu menulisnya di atas pasir, dan sekarang kamu menulis di atas batu pula?.

Temannya sambil tersenyum menjawab, " Ketika seorang sahabat melukai kita,kita harus menulisnya di atas pasir agar angin kemaafan datang menghembus dan menghapuskan tulisan tersebut. Dan bila sesuatu yang luar biasa terjadi kita harus memahatnya di atas batu hati kita agar ia kekal lama."

Yer, itu yang terbaik. kehidupan ini tidak menjanjikan kebahagiaan sepanjang masa. Kadang kala manusia diasak dengan pelbagai dugaan dan ujian. Sekiranya lemah, kita akan terus hanyut mengikut kata hati dan tidak berusaha mencari penyelesaian untuk menyelamatkan diri dan keadaan..

* Maaf andai ada yang terasa dengan entri ini. Saya tidak bermaksud nak tuju pada sesiapa pun. Tak baik tau mengumpat. Best kot makan daging saudara sendiri. Ni peringatan untuk diri saya. saya insan lemah. Mungkin ada orang rasa diri dia hebat & perfect. Itu hal masing-masing.

Saya sangat menghargai persahabatan dengan Harlina, Ina, Kak Zima, Kak Chik, Kak Azah, Kak TATA, Idah, Marina, Ros Diana, Kak Nour.

No comments:

Post a Comment