Friday 8 April 2011

Ceritera

Actually, tak ada idea nak buat entri baru.
But, tadi masa call seorang sahabat, terus dapat idea ni.
Sebenarnya, sekadar bergurau saya kata nak buat novel la pasal dia.
Dia pun jawab dengan sekadar bergurau.

Nama dalam setiap watak tidak akan disebut.

Beginilah pelbagainya teman-teman saya.

Seorang guru, habis waktu antara 1-2 petang.
Begitulah setiap hari Isnin - Jumaat waktu sekolah.
Kalau ada apa-apa waktu petang, akan kelas PGG.
Kalau tak ada, dia sangat seronok sambil menangis tengok drama Korea / Jepun.
Kemudian akan bercerita apa drama yg dia tengok.
Kelakar orangnya tiap kali dia bercerita.
Apa sahaja ceritanya, pasti semangat bila bercerita.
Hehe.....
Dan apabila waktu malam, dia akan datang ke asrama, dan menghalau budak2 yang tak nak pergi solat. Memang kena la siapa yang tak nak solat. Sebab dia sangat tak suka budak yang ponteng solat. Bagus kan cikgu macam ni.
Di kelas lain wataknya, di asrama lain wataknya
Anda tahu siapa???
Saya tahu, tapi biar saya saja tahu

Kisah seorang lagi...
Kehidupannya, sama...pergi sekolah, mengajar, balik pada waktu.
Cuma, saya kagum..semangat nak budak2 berjaya...
Tidak kira, jam 5pm, atau jam 11malam..
Hari biasa, atau hari minggu...
Pasti akan ada kelas untuk pelajar2 yang nak belajar + pelajar2 yang istimewa..
Niatnya hanya nak pelajar berjaya...
Sangat bersemangat dalam mengajar....
Dia ambil berat pasal kawan-kawannya.
Pernah jadi teman serumah saya =)
Terima kasih....
Anda tahu siapa?
Saya tahu, tapi biar saya saja yang tahu.

Kisah seorang lagi...
Hidupnya penuh dengan buku.
Gila-gila juga.
Buat pelajar macam adik-adik.
Dalam kecik-kecik orangnya, tegas dengan budak-budak.
Nampak macam selamba, tapi AWAS.....jangan main2...
Suka buat aktiviti untuk budak2 dalam kelas..
So, cara pengajaran yang banyak bergerak....
I like...
Anda tahu siapa?
Saya tahu, tapi biar saya saja yang tahu.

Kisah seorang lagi..
Penyanyang...
Sama ada budak2 atau kucing.
Pernah bagi saya makanan kucing, untuk kucing2 terbiar.
Dan, dia ada kamera canggih tu...hehehehe
Pengalaman dia, banyak...
Kalau nak tahu pasal nak mentadbir, tanyalah dia...
Banyak sangat pengalamannya...
Suka juga bawak kanak-kanak tu keluar..
Buat aktiviti....
Dalam kelas juga suka buat aktiviti....
Anda tahu siapa?
Saya tahu, tapi biar saya saja yang tahu.

Ada kisah seorang lagi
Ceti?Akauntan?Tauke?
Kesian dia, banyak tu kena buat akaun...
Macam2 akaun dia buat..
Tapi hebat tu...mengajar + akauntan...
Kira 2 keje dalam 1 tempat keje...
Anda mampu???Tapi dia mampu....
Gigih buat kelas malam2....
Kagum tak???
Anda tahu siapa?
Saya tahu, tapi biar saya saja yang tahu.

Ada kisah seorang lagi.
Saya ingat, dia banyak tolong saya...
Pendek kata, dia senang untuk tolong kawan2.
Dengan pelajar, baik..
Orangnya suka ketawa..
Komited dengan mengajar & pelajar.
Saya akan ingat setiap perkara yang dia tolong saya
Juga pernah jadi teman serumah saya =)
Terima kasih
Anda tahu siapa?
Saya tahu, tapi biar saya saja yang tahu.

Dan ini ada kisah seorang lagi
Dia ni, kelakar la..
Gaya2 manja gitu...
Paling saya ingat ayat dia
"kalau datang rumah aku, bawak kordial sendiri, air & cawan je aku sediakan"
Hehehehehe...
But, saya kagum, tengok semangat dia buat kelas malam2....
Anda tahu siapa?
Saya tahu, tapi biar saya saja yang tahu.

Siapa pun mereka, mereka mewarnai hidup saya..warna-warni kehidupan.....hehe...
Begitulah saya kagum dengan orang2 disekeliling saya...

Panjangnya entri ni... T___T
Kepada teman-teman yang memang saya ceritakan di sini...
Jangan marah yer...pinjam kisah-kisah teman-teman...
MAna tahu, jadi inspirasi kat orang lain pulak...
AMIN
Ok....tata...nanti sambung entri lain pulak...

No comments:

Post a Comment